برنامه خاموشی برق ناشی از تولید به اصفهان اعلام نشده است

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به افزایش ۱۳ درصدی مصرف برق در استان طی دو هفته گذشته، گفت: تا این لحظه از سوی وزارتخانه هنوز برنامه خاموشی ناشی از تولید به ما اعلام نشده است و برخی خاموشی ها به دلیل حوادث در شبکه رخ داده است.

حمید علاقمندان امروز (یکشنبه- اول تیرماه) به مناسبت هفته مدیریت و صرفه جویی مصرف آب و برق در جمع خبرنگاران، به آغاز فصل گرما و به دنبال آن افزایش مصرف آب و برق در کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس این اتفاق وزارت نیرو مطابق میزان سهم هر استان، مدیریت مصرف برق را تعیین کرده است که در سال جاری این میزان برای شرکت توزیع برق استان ۱۸۶۵ مگاوات بوده است.

وی اظهار کرد: با گذشت دو هفته در دوره چهار ماهه امسال، مدیریت مصرف استان اصفهان با مصرف ۱۱۵۰ مگاوات برق، از سقف تعیین شده تجاوز نکرده است و ۱۰ مگاوات همچنان با سقف خود فاصله داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به افزایش دمای هوا در ماه های تیر و مرداد، تاکید کرد: با مدیریت مصرف می توانیم دچار مشکلات ناشی از کمبود تولید برق نشویم.

وی با تاکید بر اینکه خاموشی ها با رشد مصرف برق اتفاق می افتد، گفت: در این شرایط میزان تولید نیروگاه ها نمی تواند تکاپوی رساندن برق به مشترکین را بدهد.

علاقمندان تاکید کرد: طی دو هفته گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان مصرف برق در استان اصفهان ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه همان گونه که در کشور سقف مصرف برق تعیین شده، این شرکت نیز برای ۲۳ شهرستان استان سقف گذاری کرده است، اظهار کرد: طی دو هفته گذشته دمای هوا بین ۲ تا ۳ درجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و در حال حاضر برخی شهرستان ها از سقف خود تجاوز کرده اند و با توجه به محدودیت تولید برق نیروگاه ها نیازمند کنترل مصرف برق هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان یادآور شد: با افزایش دمای هوا میزان مصرف برق در کاشان و آران و بیدگل ۱۸ درصد، تیران و کرون ۳۰ درصد و شاهین شهر ۱۶ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: با وجودی که شرکت توزیع برق استان رشد ۳ درصدی بار را پیش بینی کرده بود، اما تاکنون شاهد رشد ۱۲ درصدی مصرف هستیم و امیدواریم در ادامه مسیر تا حد ممکن از مصرف بیشتر برق جلوگیری کنیم.

علاقمندان گفت: از مهر ماه تا پایان اسفند سال گذشته مجموعه مشوق های اعمال شده داخل استان برای مشترکین برق ۹.۵ میلیارد تومان بود.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف برق در پیک مصرف ۱۲ ظهر تا ۱۶ بعدازظهر، اظهار کرد: با وجود اعمال مشوق ها، از ابتدای اردیبهشت ماه مشترکین خانگی در صورت افزایش مصرف برق (بیش از ۳۰۰ کیلووات در ماه) در قبوض خود با ۱۶ درصد جریمه روبرو خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان یادآور شد: اعمال مشوق ها بیشتر برای مشترکینی است که کنتور فهام نصب کرده اند و مشترکین بخش کشاورزی و اداراتی که مجهز به این کنتور هستند میزان مصرف آنها ساعت به ساعت رصد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق استان یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک برق دارد، تاکید کرد: نگرانی ما مربوط به مشترکین معمول خود نیست، اما متاسفانه امروز شاهد میزانی مصارف هستیم که کل مشترکین استان را زیر سوال می برد.

علاقمندان، به تولیدکنندگان رمز ارزها یا بیت کویین اشاره کرد و گفت: متاسفانه بخشی از اضافه مصرف برق مربوط به مشترکان خانگی و تجاری نیست و مصرف بالای برق صرف رمز ارزها می شود.

وی با اشاره به شناسایی برخی تولیدکنندگان غیرمجاز رمزارزها در استان، تاکید کرد: باتوجه به اینکه شناسایی دستگاه های ماینر به نیروی انتظامی برمی گردد این دستگاه ها از سوی آنها ضبط می شود و ضرر و زیان دستگاه های ضبط شده ده ها میلیون تومان است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته رقم مصرفی برق تولیدکنندگان رمز ارزها مشخص و تحت نظارت قانون قرار گرفت، اظهار کرد: برای گذر از شرایط پیک تابستان و مدیریت مصرف تمام مصرف کنندگان برق تولید رمزارزها باید دستگاه ماینر خود را از اول خرداد تا پایان شهریور ماه قطع کنند.

وی به دلیل دیگر قرمز شدن اصفهان و وضعیت بحرانی استان در مصرف برق اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخی مصرف کنندگان و صنایع استان میزان مصرف آنها از خرید دیماند برق خود تجاوز می کنند در این شرایط شبکه توزیع برق استان دچار آسیب و قطعی می شود.

علاقمندان تصریح کرد: در حال حاضر با هر مورد شناسایی دستگاه ماینر و همچنین تجاوز از دیماند طبق قانون برخورد خواهد شد.

وی به برخی طرح های کاهش مصرف برق اشاره کرد و گفت: طی چهار ماه تا پایان شهریور ماه در طرحی خاص ادارات نباید مصرفی به غیر از مصارف معمول خود داشته باشند در غیر این صورت مشمول اخطار و حتی قطعی برق خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان یادآور شد: سال گذشته ۱۳ مورد اخطار از سوی شرکت توزیع برق استان به اداراتی که مصرف بالای برق داشتند، داده شد، اما برق آنها قطع نشد با این وجود قرار است در سال جاری اسامی اداراتی که مصرف برق بالایی دارند و به اخطارها توجهی نمی کنند؛ معرفی شود.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به افزایش ۱۳ درصدی مصرف برق، برنامه خاموشی برق به این شرکت ابلاغ شده است یا خیر، توضیح داد: تا این لحظه از سوی وزارتخانه هنوز برنامه خاموشی ناشی از تولید به ما اعلام نشده است و برخی خاموشی ها به دلیل حوادث در شبکه رخ داده است.

علاقمندان تاکید کرد: در صورتی که میزان تولید نیروگاه ها جوابگوی مصرف مردم نباشد به طور قطع استان هایی که در محدوده قرمز از لحاظ مصرف قرار دارند برق آنها در اولویت قطع شدن قرار می گیرد و در این شرایط قطع برق قطعی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات این شرکت برای کنترل شیوع کرونا، اظهار کرد: با اقدامات پیشگیرانه حدود ۷۵ درصد ارتباطات مردم با این شرکت به صورت غیرحضوری شده است، همچنین طی تفاهم نامه ای با دفاتر خدمات استان، ۱۵ درصد دیگر امور غیرحضوری شده و در حال حاضر تمام خدمات شرکت توزیع برق استان اصفهان بدون حضور مردم قابلیت انجام دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان همچنین به طرح پوشش الف و ب ایران در سطح وزارت نیرو طی سال گذشته و امسال اشاره کرد و افزود: سال گذشته در استان اصفهان ۱۸۰ میلیارد تومان پروژه های این شرکت در قالب طرح پویش الف و ب افتتاح شد و امسال نیز پیش بینی می شود معادل سال گذشته پروژه هایی برای خدمت به مشترکین آماده بهره برداری شود.

به گفته وی، طرح های این پویش در سال گذشته مربوط به ساخت و ساز بود و امسال پروژه ها در قالب سازوکار است که یکی از این طرح ها افتتاح سامانه «هما» است.