بذری برای سالهای نه چندان دور

فرزانه مستاجران در روزگاری که کسب و کار ها در ایران با مشکلات عدیده ای رو به رو شده است توسعه فعالیت‌هایی با سرمایه‌گذاری خطرپذیر روشی است که به گفته کارشناسان برای رشد استارتاپ‌ها، تولید محصولات فناورانه جدید و به بار نشستن اختراعات می‌تواند مناسب و تاثیرگذار باشد. سرمایه گذاران کشور ما در سالهای اخیر […]

فرزانه مستاجران

در روزگاری که کسب و کار ها در ایران با مشکلات عدیده ای رو به رو شده است توسعه فعالیت‌هایی با سرمایه‌گذاری خطرپذیر روشی است که به گفته کارشناسان برای رشد استارتاپ‌ها، تولید محصولات فناورانه جدید و به بار نشستن اختراعات می‌تواند مناسب و تاثیرگذار باشد.

سرمایه گذاران کشور ما در سالهای اخیر دچار افت و خیز های فراونی شده اند. عده ای یک شبه به پول های کلان رسیدند و بسیاری از مردم که عمدتا سرمایه های خرد داشتند با وارد شدن به بازار های سرمایه گذاری چون بورس ،دلار ، طلا و … یک شبه سرمایه هایشان بر باد رفت. به همین دلیل مردم بسیار ریسک گریز شده اند و همین امر سرمایه گذاری مولد را در کشور کاهش داده است.

 تحریم های یک جانبه علیه کشورمان، تصمیمات آنی و بدون زمینه در حوزه های اقتصادی از سوی مدیران داخلی ، قوانین بدون پشتوانه اجرایی و در آخر کرونا از عوامل موثر بر تنش های موجود در بازار سرمایه ایران است. در این بین جوانان نخبه و تحصیلکرده که سرمایه ای ندارند بیشترین ضرر را خواهند کرد زیرا سرمایه آنها علمشان است که در این روزگار با وجود نبود تولیدات مناسب و به روز در کشور، عملا این علم به کار نمی آید. به همین دلیل نبود سرمایه  در طول سال های اخیر عامل اصلی درجا زدن بسیاری از شرکت های دانش بنیان شده است.

اقتصاد دانان برجسته راه برون رفت از این وضعیت را  سرمایه گذاری خطرپذیر (VC)  میدانند که گفته می شود  مدلی مناسب برای به ثمر نشستن اختراعات و دستاوردهای پژوهشی و فناوری است.در این روش مخترعان در شرکت های فناور و دانش بنیان دیگر نگران وثیقه و ضمانت های مرسوم بانک ها نخواهند بود و به این شکل دغدغه اصلی مخترعان به عنوان سهامدار شرکت های دانش بنیان مرتفع می شود. بیشترین سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در سراسر دنیا از سوی گروه‌های سرمایه گذاران ثروتمند، بانک‌های سرمایه‌گذاری و سایر موسسات مالی انجام می شود، این نوع تأمین مالی و افزایش سرمایه در بین شرکت‌های جدیدی که از سابقه عملیاتی کمتری برخوردارند و نمی‌توانند سرمایه را به همراه بدهی یا پیشنهاد سهام عرضه کنند، مناسب تر است. در مدل سرمایه گذاری خطرپذیر مدت حضور صندوق پژوهش و فناروی در شرکت تازه تأسیس دانش بنیان طولانی نیست، صندوق در این روش سهام خود را پس از ارزش گذاری، به صاحب اصلی طرح واگذار می کند. البته شرایط و زیر ساخت های این مهم باید از طریق دولت و مسئولان مربوطه مهیا شود تا سرمایه گذاران با خیال راحت در این شرکت های دانش بنیان سرمایه گذاری کنند و مخترعین نیز دغدغه تامین مالی را نداشته باشند.

برای تسهیل امور استارت آپ ها و کمک به افراد نو آور ،وزارت ارتباطات در نظر دارد تعدادی از خدمات خود را برای این گروه  از مشاغل رایگان کنند. گفته شده بر اساس این طرح استارتاپ‌ها می‌توانند بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان خدمات رایگان از شرکت‌های مختلف دریافت کنند و برای دریافت این خدمات کافی‌ است کسب و کار خود را در سامانه نوآفرین وزارت ارتباطات به ثبت برسانند. در این طرح تا کنون ۶۲۷ طرح، صدور ۶۵۰ کارت نوآفرین، ارائه ۱۸۹ وام اضطراری، ۱۲۶ بسته حمایتی دولت از آسیب‌دیدگان کرونا، تعریف ۶۱۶ کدپستی فضای کار اشتراکی به ثبت رسیده است .

این کمک ها مانند کاشتن بذر است که هرچه با همت و درایت بیشتری کاشته شود و رسیدگی به آن بیشتر باشد باعث بارور شدن ایران عزیزمان در سالهای نه چندان دور خواهد شد. سالهایی که دیگر جوانان کشورمان دغغه ی شغل ندارند و به راحتی میتوانند استعداد های خود در کسب و کار مورد علاقه شان را به جهانیان اثبات کنند. جوانان ایرانی لایق بهترین ها هستند.