بدهی ها به شهرداری چرخ عمران را کُند کرده است

شهردار اصفهان گفت: بسیار خرسندیم که به آن چه وعده داده بودیم، عمل کردیم؛ شهرداری اصفهان طبق برنامه‌ای که به شورای شهر ارائه کرده، عمل و در مسیر مشخص حرکت کرد.
قدرت‌الله نوروزی صبح دیروز -سه‌شنبه ۲۴ مهرماه- در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۱۵ مهرماه ۹۶ رسما کار خود را در شهرداری اصفهان آغاز کردم، گفت: روز یکشنبه ۱۵مهرماه ۹۷ گزارش فعالیت‌های یک‌ساله گذشته شهرداری اصفهان را به طور مختصر به شورای اسلامی شهر ارائه کردیم و امروز برحسب و مقتضای نوع سوا لاتی که از سوی خبرنگاران مطرح می‌شود، گزارش یک‌ساله‌ای ارائه خواهیم داد.

شهردار اصفهان در نشست خبری خود که به مناسبت پایان نخستین سال سکان‌داری در شهرداری برگزار شد:
بدهی ها به شهرداری چرخ عمران را کُند کرده است

شهردار اصفهان تصریح کرد: بسیار خرسندیم که به آن چه وعده داده بودیم، عمل کردیم؛ شهرداری اصفهان طبق برنامه‌ای که به شورای شهر ارائه کرده، عمل و در مسیر مشخص حرکت کرد؛ وقتی می‌توانیم موفق شویم که برنامه داشته باشیم و بر اساس برنامه عمل کنیم، البته این برنامه باید سنجش‌پذیر باشد.

آمده‌ایم تا پروژه‌های نیمه‌کاره شهر را به سرانجام برسانیم
نوروزی با بیان اینکه گردشگری و کارآفرینی در اولویت برنامه‌های شهرداری است، گفت: هشت محور در ابتدای فعالیت خود مطرح کرده‌ام که گردشگری جزء این هشت محور است؛ ما گفته بودیم آمده‌ایم تا بار سنگین فعالیت‌های نیمه‌کاره و فرسوده شهر و پروژه‌هایی که مثل خوره به جان اصفهان افتاده را به سرانجام برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: شجاعت می‌خواهد که کارهای ۲۰ ساله و بلکه بیشتر و کمتر دیگران را تمام کنیم؛ ما به خاطر منافع مردم و شهر و نگاه به توسعه پایدار آمده‌ایم تا پروژه‌هایی که باید ۱۵ سال پیش به بهره‌برداری می‌رسید را تکمیل کنیم؛ نگاه ما به این است که منافع همه شهروندان را تامین و گره‌های کور شهر را باز کنیم.
شهردار اصفهان ادامه داد: نمی‌توان گفت گره کوری بازشدنی نیست، مترو ۱۷ سال به طول انجامید، اما امروز خط یک آن راه‌اندازی شده و روزانه ۶۰ هزار مسافر از این طریق جابه‌جا می‌شوند؛ سالن اجلاسی که قرار بود چندین اجلاس سالانه در آن برگزار شود، متاسفانه آمده نشده و به بهره‌برداری نرسیده است، اما خوشحال هستیم بخش عظیمی از دیون این پروژه پرداخت شده و اکنون ۲۰۰ نفر کارمند و کارگر در آن محل در حال فعالیت هستند.
نوروزی خاطرنشان کرد: برای میدان عتیق تصمیماتی گرفته شده که دیگر گرد و غبار بر پیکر پروژه‌هایی همچون کمرزرین و اطراف آن ننشیند؛ اقدامات انجام شده را باید رفت و از نزدیک دید؛ باید با آمار، عدد و رقم صحبت کرد، باید اقدامات گذشته را بدانیم و از سرنوشت امروز کارهای انجام شده درک درستی به دست آوریم.
مهر تائید معماران، شهرسازان و مرمت‌کاران بر چهارباغ خواهد خورد​
وی به پروژه پیاده‌راه سازی چهارباغ گفت: همه ما چهارباغ را به عنوان یکی از ارکان اصفهان و هویت‌های اصلی شهر اصفهان می‌شناسیم؛ از ابتدا شعار ما گردشگری بود، چهارباغ نیز مهم‌ترین و اصلی‌ترین مکانی است که گردشگران را به نقاط تاریخی شهر متصل می‌کند.
شهردار اصفهان ادامه داد: قبل از اینکه من شهردار اصفهان شوم، در این محور فعالیت‌های آغاز و مغازه‌ها تغییر شکل داده و بخشی از محور نیز سنگ‌فرش شده بود، اما هردو کار به نوعی به هویت و بافت چهارباغ آسیب وارد کرد؛ در حالی که قرار بود در ضلع غربی گودالی ایجاد نشود، تخریبی صورت نگیرد و به میراث آسیبی وارد نشود. نوروزی خاطرنشان کرد: دقیقا دو روز بعد از حضور من در شهرداری یعنی ۱۷ مهر ۹۶ خبردار شدیم اتفاقاتی از قبل در چهارباغ افتاده است، بنابراین رفع مشکلات چهارباغ یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری شد؛ وقتی تصمیم گرفتیم چهارباغ را بسازیم، تاکید کردیم که این پروژه باید قبل از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تکمیل شود از این رو سه ماه به صورت شبانه روزی با کمترین آسیب و کسب نظرات افراد متخصص پروژه را به سرانجام رساندیم، اما ای‌کاش تلویزیون با «بهشتی» رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی صحبت می‌کرد چرا که او در بازدید از چهارباغ گفت این آرزوی ده‌ها ساله ما بود و شما کاری کردید که این آرمان تحقق پذیرفت. شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه ما برای چهارباغ آرزوهای بسیار زیادی داریم افزود: در تلاش هستیم چهارباغ به مرکزی که بیانگر تاریخ اصفهان و میراث گذشتگان است تبدیل شود همان‌گونه که امروز محلی برای حضور همه افراد از نقاط مختلف است.
نوروزی با بیان اینکه زمینه‌های مناسب در چهارباغ فراهم خواهد شد، گفت: توجه داریم که امکاناتی که برای چهارباغ در نظر داریم به میراث آسیب نزد، هرچند عده‌ای می‌خواهند مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی کنند و اجازه ندهند چهارباغ مرکز تولید اندیشه برای مباحث فرهنگی باشد.
وی با بیان اینکه پیاده‌روسازی چهارباغ به کسب و کار مردم رونق می‌بخشد شهر را سرزنده می‌کند و آبادانی به همراه دارد، گفت: با پیاده راه شدن چهارباغ هر خانواده می‌تواند بین چهار تا پنج ساعت در چهارباغ به تفریح بپردازد و به دور از ترافیک و صداهای ناهنجار امکان غذا خوردن و دیدن فیلم، نمایش و تئاتر را خواهد داشت، البته پیاده راه شدن چهارباغ شدن در ادامه میدان امام حسین و خیابان سپاه را نیز در برمی‌گیرد.
شهردار اصفهان تاکید کرد: کسانی که میدان امام را از آن وضعیت قبل نجات دادند اقدام خوبی انجام دادند البته ممکن است ضعف‌های زیادی وجود داشته باشد اما به خاطر ضعف‌ها نباید از اصل یک موضوع مهم بگذریم بلکه باید ضعف‌ها را بشناسیم و آن‌ها را رفع کنیم.
نوروزی اظهار کرد: مطمئن باشید مهر تائید معماران، شهرسازان و مرمت‌کاران بر این پروژه خواهد خورد و صحبت کسانی که علم کافی ندارند نمی‌تواند در توسعه و آبادانی شهر تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه مسیر هدف شهرداری اصفهان خدمت به مردم، توسعه شهر، آبادانی و گام برداشتن برای سرزنده شدن شهر اصفهان است، گفت: این مسیر را طی خواهیم کرد و خوشبختانه یکی از رویاهای من پیاده‌رو شدن چهارباغ بود که امروز می‌بینم چقدر از آن محقق شده و به کجا می‌رسد.
شهردار اصفهان با اشاره به بدهی‌های دولت به شهرداری‌ها اظهار کرد: دولت باید نیمی از هزینه‌های حمل و نقل را پرداخت می‌کرد که بخش‌هایی را پرداخت کرده، اما به صورت کامل انجام نشده است.
نوروزی ادامه داد: دولت باید یارانه‌هایی برای سوخت پرداخت می‌کرد که هنوز پرداخت نشده، در واقع برای هدفمندی یارانه‌ها باید اعتباراتی در نظر گرفته می‌شد همان‌طور که در قانون هدفمندی یارانه‌ها بر اساس تبصره دو، دولت باید کمک می‌کرد بنابراین باید زمینه ارائه این کمک‌ها فراهم شود.

دولت ۱۲۰۰ میلیارد تومان به شهرداری اصفهان بدهکار است
وی با بیان اینکه دولت ۱۲۰۰ میلیارد تومان به شهرداری اصفهان بدهکار است، تصریح کرد: البته دولت تنها بخشی از این بدهی‌ها را قبول دارد از این رو در حال مذاکره با سازمان امور مالیاتی و همچنین مدیریت برنامه‌ریزی هستیم تا اختلاف نظرها برطرف شود.
شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: قرارِ بوده سالن اجلاس اصفهان در شهریور ۹۱ تمام شود به شرط آنکه دولت ۱۰۰میلیارد تومان به این پروژه کمک کند، اما تنها ۲۰ میلیارد تومان از وعده دولت پرداخت شده است؛ ما هم می‌توانستیم بی‌تفاوت از کنار آن بگذریم و کار جدیدی شروع کنیم و شو تبلیغاتی راه بیندازیم، اما این کار را نکردیم. نوروزی با بیان اینکه دولت باید طبق قوانین به حمل و نقل عمومی کمک کند، اظهار کرد: ۱۵ میلیارد تومان از سوی دولت به مترو تخصیص یافت و امروز دولت در خصوص این پروژه ۶۵ میلیارد تومان به شهرداری اصفهان بدهکار است درحالی که آن زمان مشکلات مالی چندان زیاد نبوده است. وی ادامه داد: تاکنون دو مرتبه با رییس جمهور و معاون برنامه‌ریزی وی صحبت کردم که امیدواریم به شیوه‌های غیرنقدی، تهاتر و استفاده از سایر ظرفیت‌ها این مطالبات پرداخت شود. وی گفت: ارزش ۶۵ میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری اصفهان در سال ۹۰ با سال ۹۷ بسیار تفاوت دارد و به همین دلیل بدهی‌های زیادی بر جای مانده است.
امید برای حل مشکلات

از قدیم الایام گفته اند انسان به امید زنده است. اما متاسفانه مدتی است بیگانگان و دشمنان همین امید مردم را نشانه گرفته اند و موجی از نا امیدی بین مردم به خصوص جوانان موج می زند. نتیجه اش می شود بیکاری جوانان و هزاران مشکل دیگری که بعد از آن گریبان گیر جامعه شده است. نزدیک به ۴۰ سال پیش کشور ما با اتکا به نیروی جوانی و اندیشه پیران و با مدد الهی توانست انقلابی به راه بیندازد که جهانیان را متحیر کند . آن هم با دست های خالی و جیب های خالی تر! حالا چه شده که مردم دیگر توان مقابله با شمن را در خود نمی بینند و چنان در این جنگ اقتصادی خود را باخته اند که حاضرند بار سفر بسته و به کشور های بیگانه روند، آنجا با کارگری و شغل هایی که حاضر نیستند در کشور خود انجام دهند روزگار سپری کنند و تمام عمر خود را از دیدن خانواده و وطن محروم کنند؟ مولایمان امام علی (ع) می فرمایند:«همانا بدبخت کسی است که از سود عقل و تجربه داده شده به او محروم بماند» ما با ۴۰ سال تجربه نبرد حق علیه باطل و با خواندن تمام داستان های صدر اسلام تا کنون ، کجا دیده ایم مردم به حقی برای خواسته های به حق خود تلاش کرده اند و پیروز نشده اند؟
پس چرا اکنون به میل دشمن یاس و نا امیدی جامعه را فرا گرفته و جوانان ما دست روی دست گذاشته به بهانه داشتن مدرک حاضر نیستند برای زندگی خود تلاش کنند؟
مگردر هشت سال دفاع مقدس جوانان کشور چه کردند؟ کار آنها غیر از مجاهدت و از خود گذشتگی بود؟
البته در این جریان نا امیدی ودل زدگی مردم ، مسئولین نیز مقصر هستند.
امام علی (ع) در سخنی دیگر می فرمایند: « به طور مطلق، از دشمنت پس از صلح برحذر باش، چرا که بسا دشمن نزدیک می‌شود تا غافلگیر سازد. بنابراین احتیاط را به کار بگیر و در این مورد حسن ظن و خوش بینی را متهم کن»
پس چرا ما در این ۴۰ سال گذاشتیم دشمن از حسن ظن ما استفاده کند و به قلب جوانانمان نفوذ کند؟
مگر پیشوای ما در دیانت و سیاست امیر مومنان نیست؟
پس چرا قبله مردم ما به سمت ماهواره ها و اخبار کذب شبکه های اجتماعی برگشته؟
اگر مسئولین خوراک فکری درست به مردم تزریق می کردند این فضاهای مجازی می توانستند به این شدت در جامعه نفوذ کند؟
حال که آقای روحانی در سخنرانی اخیر خود حرف از امید درمانی زده است بد نیست ما هم در این رسانه ملی اندکی مردم را به داشتن امید در آینده دعوت کنیم.
امیدی که از تلاش نشات می گیرد نه از شکایت!
اینکه فلان آقا زاده چه میزان پول خورد و برد و یا اینکه در فلان موسسه چه میزان اختلاس شد درست است و باید با جدیت با آن برخورد شود اما اینکه ما جوانان به این بهانه ها بخواهیم حق زندگی خوب در کشورمان را از خود سلب کنیم و نا امیدانه شبانه روز خود را در فضاهای مجازی طی کنیم درست نیست.
زیرا بازنده اول و آخر آن خودمان هستیم نه هیچ کس دیگر.
البته باید خطاب به مسئولان نیز گفت شما نیز اندکی امید درمانی کنید شاید بتوانید برای مشکلات جامعه راه حلی بیاندیشید زیرا اخیرا مشاهده شده برخی از مسئولین نیز از حل مشکلات جامعه نا امید شده و تنها به حل مشکلات خود و اطرافیانشان می پردازند .
از شما مسئولین عزیز بیشتر از این انتظار می رود شما توانایی های زیادی دارید(حداقل در شعار های تبلیغاتی خود برای مجلس و دیگر مکان ها ابراز کرده اید) پس اکنون فقط به حل مشکلات خود و اقوامتان بسنده نکنید و بعد از حل آنها اندکی هم به مشکلات مردم بپردازید.