ایده های خوب با شیوه های بد

قرار بود با اجرای این طرح پرداختی از جیب مردم کمتر شود اما دقیقا برعکس از آب درآمد و پرداختی از جیب بیماران به شدت افزایش پیدا کرد. علتش هم این بود که منابع مالی طرح ، کم بود و مشمول همه اقلام و تجهیزات پزشکی و دارویی نشد

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ما ضمن انتقاد از طرح دارویار گفت: قرار بود با اجرای این طرح پرداختی از جیب مردم کمتر شود اما دقیقا برعکس از آب درآمد و پرداختی از جیب بیماران به شدت افزایش پیدا کرد. علتش هم این بود که منابع مالی طرح، کم بود و مشمول همه اقلام و تجهیزات پزشکی و دارویی نشد. وی با بیان اینکه” به نظرم دارویا طرحی عجولانه و شکست خورده است ” ادامه داد: ما درایران ایده های خیلی خوبی داریم ولی متاسفانه بعد از ارائه ایده، فکر و شیوه اجرایی مناسبی نداریم، یا اگر هم داریم کسی اهمیت نمی دهد. مثلا همین دارویار که نه تنها کمکی به بیماران نکرد که باعث شد مشکلات متعدد دیگری هم رخ دهد. درصورتی که اگر برای این طرح، برنامه ریزی های درستی انجام می شد مطمئنا خروجی های بسیار خوبی داشت، هم برای بیماران و بیمارستان ها هم داروخانه ها و هم تولید کنندگان دارو.

شهریاری همچنین به پاره ای از تخلفات داروخانه ای اشاره کرد و گفت: چرا باید داروخانه برخی از نسخ بیمه ای را برای بیمار، آزاد محاسبه کند و بگوید قرار داد نداریم درحالی که قرارداد دارد. چون چک های برگشتی دارد که مقصرش همان سازمان های بیمه گر هستند، زیرا مطالبات داروخانه ها چندین ماه توسط بیمه ها به تاخیر می افتد. البته ما رفتار اشتباه داروخانه را تائید نمی کنیم و قطعا قابل پیگیری است. وی اضافه کرد: از طرفی سازمان برنامه و بودجه نیز، منابع جاری متناسب با نیاز واقعی حوزه دارو را تخصیص نمی دهد. بدهی بیمه ها به مراکز درمانی بسیار زیاد شده و درنتیجه شرکت های پخش نیز مطالباتشان افزایش پیدا کرد و در نتیجه آسیب این زنجیره پراز اشکال، به بیماران وارد شد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه، وجود مدیران کم تجربه را از دیگر دلایل مشکلات حوزه دارو عنوان کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از انتصابات در مملکت ما ناشایسته است، سازمان غذا و دارو نمونه بارز این نوع بدسلیقگی هاست. وقتی کلید یک جایگاه مدیریتی حساس را به دست فردی با تجربه ناکافی و یا اصلا بدون تجربه می دهند نتیجه اش بهتر از این نمی شود. بارها گفتیم که حوزه دارو شوخی و تعارف بردار نیست و نمی شود دست هرکسی را گرفت و گذاشت پشت میز، اما آقایان، مصلحتا خوابند. تاخیر در واردات داروهای حیاتی نیز از دیگر موضوعاتی بود که شهریاری درباره آن بیان داشت: بانک مرکزی نیز دراین پروسه بی تقصیرنیست زیرا باید تامین و حواله کرد ارزهای مورد نیاز به موقع انجام می شد اما برخلاف اینکه ارز خوبی هم به واردات این نوع داروها تعلق گرفت، به دلیل اهمال کاری بانک مرکزی، نتوانستند داروهای حیاتی را از کشورهای اروپایی وارد کنند. وی دراین خصوص یادآورشد: البته بازهم برنامه گری سازمان غذا و دارو موجب این تعلل ها شد چون این سازمان موظف است از چند ماه قبل پیش بینی های لازم را انجام می داد و به موقع دست به کار می شد.