اول مردم بعد صادرات

فرزانه مستاجران گوشت یکی از مهم ترین منابع غذایی بشر است. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد انسان های نخستین از گوشت و گیاهان خام تغذیه می کرده اند و این نوع تغذیه تا به امروز ادامه داشته است. البته تحقیقات آزمایشگاهی نیز براین جریان دلالت دارد که  گوشت یکی از منابع اصلی  مورد نیاز […]

فرزانه مستاجران

گوشت یکی از مهم ترین منابع غذایی بشر است. مطالعات صورت گرفته نشان می دهد انسان های نخستین از گوشت و گیاهان خام تغذیه می کرده اند و این نوع تغذیه تا به امروز ادامه داشته است. البته تحقیقات آزمایشگاهی نیز براین جریان دلالت دارد که  گوشت یکی از منابع اصلی  مورد نیاز بدن انسان است و گران شدن بیش از حد آن در یک سال گذشته تاثیرات مخربی بر روی تغذیه افراد به خصوص نوجوانان که در حال رشد هستند گذاشته که عواقب آن سالها بعد مشخص خواهد شد.

قیمت گوشت یکی از مواردی است که در سالهای گذشته بسته به فصل سال تغییرات چشم گیری داشت به گونه ای که در تابستان ها با گرم شدن هوا ،قیمت آن نزول و در زمستان ها اندکی افزایش داشت اما مدتی است این قیمت شیب صعودی به خود گرفته و هر گونه تدبیر برای افزایش تولید نتوانسته تاثیر خاصی بر روی قیمت این محصول بگذارد. جالب اینجاست که طی چند ماه اخیر دامداران به طور مداوم نسبت به انباشت دام در واحدهای دامداری انتقاداتی دارند چرا که اوزان دام های سبک و سنگین به حدی رسیده که دیگر تقاضایی برای خرید در بازار داخل حتی به نرخ های نازل و کمتر از قیمت تمام شده هم وجود ندارد اما قیمت ها شکسته نمی شود تا شاید برای مدت کوتاهی اقشار متوسط و ضعیف هم بتوانند گوشت مصرف کنند.

هم اکنون دام مازاد پروار با اوزان بالا به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس رسیده ومشکلات دامدارانی که منتظر مجوز صادرات هستند در تامین نهاده های خوراک دام افزایش یافته است اما حاضر به عرضه بیشتر در بازار نیستند و هیچ مرجعی هم برای نظارت بر آنان تا کنون وارد عمل نشده است. البته گفته می شود دامداران حاضر به فروش به قیمت های پایین تر از قبل شده اند اما این خرده فروشان هستند که اجازه شکسته شدن قیمت ها را نمی دهند . در حال حاضر قیمت هر کیلو دام سبک ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان و دام سنگین را ۲۶ هزار تومان است که  با توجه به قیمت فعلی دام زنده، حداکثر هر کیلو گوشت گوساله با نرخ ۷۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی ۸۵ هزار تومان باید به دست مصرف کننده برسد.

 این چرخه  گران فروشی در قصابی ها به پایان نمی رسد و  بعد از آن اغذیه فروشی ها و رستوران ها هستند که این وظیفه خطیر را بر عهده می گیرند. هر چند کرونا چند ماهی این اغذیه فروشی ها را بست اما  بعد از بازگشایی مجدد رستوران ها شاهد افزایش قیمت غیر منطقی مواد غذایی هستیم به گونه ای که کباب‌ لاکچری با قیمت سیخی ۱۴۰ هزار تومان هم عرضه می شود.  بعد از بازگشایی این اصناف ، گویا به یک باره نرخ تمام اقلام غذایی با تغییر قابل توجه و بدون هیچ ضابطه و بخشنامه ای همراه شده است.

در احادیث نبوی گوشت نیز همچون نان و سایر مواد غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این رابطه امام صادق (ع) به روایت از پیامبر اکرم (ص) فرمودند: بر شما باد خوردن گوشت، چون گوشت، گوشت می‌آورد، هر کس ۴۰ روز بر او بگذرد و در آن فاصله گوشت نخورده باشد بد خلق خواهد شد و هر کس بدخلق شد به او گوشت بخورانید. از این رو بر مسئولین یک جامعه اسلامی واجب است که شرایط خرید گوشت را برای همه اقشار جامعه فراهم کنند و حداقل اکنون که مازاد تولید وجود دارد با نظارت بیشتر کمک به تسهیل خرید برای مردم کشورمان داشته باشند، قبل از اینکه دلالان گوشت با فشار راه صادرات دوباره این محصول را باز کنند. صادرات خوب است اما نه وقتی مردم به این محصول احتیاج دارند!