افزایش نرخ مالیات بر دخانیات در دستور کار دولت

کارشناس بهداشت، هوا و دخانیات معاونت بهداشت مرکز استان اصفهان گفت: وضعیت کلی کشور در مصرف دخانیات همانند سایر کشورها است و میانگین کشوری ۱۵ درصد خواهد بود، اما در استان اصفهان ۲۱ درصد آقایان و ۵ درصد خانم‌ها مصرف کننده دخانیات هستند که در معرض عوارض پس از مصرف دخانیات قرار دارند. به گزارش […]

کارشناس بهداشت، هوا و دخانیات معاونت بهداشت مرکز استان اصفهان گفت: وضعیت کلی کشور در مصرف دخانیات همانند سایر کشورها است و میانگین کشوری ۱۵ درصد خواهد بود، اما در استان اصفهان ۲۱ درصد آقایان و ۵ درصد خانم‌ها مصرف کننده دخانیات هستند که در معرض عوارض پس از مصرف دخانیات قرار دارند.

به گزارش صاحب نیوز؛ روز جهانی بدون دخانیات یا به تعبیری روز جهانی بدون تنباکو، ۳۱ ماه می هر سال برابر با دهم خرداد ماه، در سراسر جهان برای جلب توجه و تشویق افراد در راستای ترک محصولات دخانی نامگذاری شده است.

  • افزایش استقبال خانم‌ها از مصرف دخانیات مورد توجه است

فرید حسامی کارشناس بهداشت، هوا و دخانیات معاونت بهداشت مرکز استان اصفهان در گفت‌وگو با صاحب نیوز، در خصوص هفتهٔ جهانی بدون دخانیات اظهار کرد: در حال حاضر مصرف دخانیات از مصرف سیگار به قلیان شیفت پیدا کرده است، از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۴۰۰ مصرف قلیان مخصوصاً در خانم‌ها افزایش پیدا کرده، متاسفانه بیشترین ماده‌ای که در دخانیات مورد استقبال قرار گرفته سیگار و قلیان است.

  • کاهش سن مصرف دخانیات در نوجوانان

وی اعلام کرد: اوج مصرف سیگار و دخانیات معمولاً در ۲۵ الی ۳۰ سالگی است اما شیوع سن مصرف هر روز کاهش پیدا می‌کند و اکنون به سنین ۱۳ سال رسیده است و اوج مصرف دخانیات در آقایان ۲۵ درصد و در خانم‌ها ۵ درصد است.

  • پارک‌های بدون دخانیات در دست احداث

وی توضیح داد: اقداماتی که در راستای کاهش مصرف دخانیات توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است، این است که مصرف دخانیات را در اماکن عمومی ممنوع کردند و به دنبال این هستیم که آرام‌آرام به سمتی برویم که شاهد پارک‌های بدون دخانیات باشیم و این پارکها را ایجاد کنیم و در جهت عقل در کنار خانواده‌ها مصرف دخانیات اتفاق نیفتد.

  • افزایش نرخ مالیات بر دخانیات در دستور کار دولت

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه علوم‌پزشکی افزایش مالیات بر دخانیات است چرا که ما اکنون کمترین نرخ مالیات بر دخانیات را داریم و افراد می‌توانند با پول یک بسته پفک سیگار تهیه کنند، و سال گذشته به همین علت تمامی نمایندگان مجلس با دانشگاه علوم پزشکی مکاتبه داشتند که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افزایش مالیات بر دخانیات را به همراه داشته باشیم و این عمل در کشورهای دیگر ثابت شده است که به ازای هر ۱۰ درصد افزایش مالیات ما ۵ درصد کاهش مصرف دخانیات را به همراه خواهیم داشت. 

  • آمار ۵ درصدی مصرف کنندگان خانم دخانیات در اصفهان

وی در پایان در خصوص وضعیت کلی کشور و استان اصفهان گفت: وضعیت کلی کشور در مصرف دخانیات همانند سایر کشورها است میانگین کشوری ۱۵ درصد خواهد بود، اما در استان اصفهان ۲۱ درصد آقایان و ۵ درصد خانم‌ها مصرف کننده دخانیات هستند که در معرض عوارض پس از مصرف دخانیات قرار دارند.عاملی اصلی سرطان ریه سیگار است، مصرف سیگار و مواد دخانی عوارض متعددی برای دستگاه تنفس دارد که یکی از مهمترین و خطرناکترین این عوارض «سرطان ریه» است. اما فقط افراد سیگاری در معرض ابتلا به این عوارض نیستند و این خطرات برای «سیگاری‌های دست دوم» هم وجود دارد، تمام افرادی که در اطراف افراد سیگاری زندگی و از دود سیگار آن‌ها تنفس می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک ریوی هستند.

اهمیت ترک دخانیات اکنون مهم‌تر از گذشته است، زیرا سیگار کشیدن عامل خطرناک شناخته‌شده در عفونت‌های تنفسی است، این بیماری در مرحله اول به ریه‌ها حمله می‌کند و سیگار کشیدن عملکرد ریه‌ها را مختل و بدن را برای مقابله با انواع ویروس‌های ریوی و بیماری‌های دیگر با مشکل روبرو می‌کند.