افزایش ناوگان و تسهیل سفر دریایی به کیش و قشم در ایام نوروز

افزایش ناوگان و تسهیل سفر دریایی به کیش و قشم در ایام نوروز دریاوفایی : پنجاه و نهمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور، مصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، مدیران هفت‌گانه مناطق آزاد و نمایندگان دستگاه‌های عضو با محوریت مناطق آزاد برگزار شد که درادامه […]

افزایش ناوگان و تسهیل سفر دریایی به کیش و قشم در ایام نوروز

دریاوفایی : پنجاه و نهمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور، مصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، مدیران هفت‌گانه مناطق آزاد و نمایندگان دستگاه‌های عضو با محوریت مناطق آزاد برگزار شد که درادامه می خوانید:

علی اصغرشالبافیان:
تعامل و همکاری با سازمان‌های مناطق آزاد به‌منظور رفع نیار گردشگران طی ایام عید، امری مهم است. مناطق آزاد یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری به خصوص طی ایام عید محسوب می‌شوند و رفع نیاز گردشگران به همکاری جدی نیاز دارد که در این راستا هماهنگی‌های خوبی با دبیرخانه مناطق آزاد صورت گرفته است. در صورت عدم این تعامل مردم ضرر می کنند. رسیدگی به شکایت‌های ثبت شده در سامانه ۰۹۶۲۹ به مناطق آزاد محول می‌شود و شکایت‌ها با اولویت مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مصطفی فاطمی:
این جلسه با هدف هماهنگی بیشتر ستاد مرکزی هماهنگی سفر با ستادهای اجرایی در مناطق آزاد برگزار شده است. بر اساس مصوبه هیات وزیران ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با ریاست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مشارکت۲۷ دستگاه اجرایی به‌منظور ساماندهی پیک‌های سفر و در دولت سیزدهم برای ساماندهی سفر در طول سال شکل گرفته است. همچنین طبق مصوبه هیات وزیران تمامی امور اجرایی به روئسای مناطق آزاد واگذار شده است. با توجه به اینکه بخش عمده سفرها به خصوص طی ایام نوروز به جنوب کشور به خصوص مناطق آزاد صورت می‌گیرد به‌منظور هماهنگی‌های بین بخشی همکاری‌های خوبی بین سازمان مناطق آزاد و معاونت گردشگری شکل گرفته و جلسات متعددی برگزار شده است. سال گذشته با اسکان دو میلیون نفر در قشم این منطقه به تنهایی به اندازه ده استان کشور پذیرای گردشگران بود. با توجه به اولین سال ثبت جهانی افطار برنامه‌های ویژه‌ای انجام خواهد گرفت و در ارتباط با خدمات‌رسانی با رعایت موازین ماه مبارک رمضان مصوبه شورای فرهنگی عمومی سال گذشته مدنظر است.

یحیی نقی‌زاده محجوب:
در راستای نظارت بر خدمات کمی و کیفی خدمات گردشگری طی ایام عید تدابیر لازم صورت گرفته است. از ابتدای سال ۲۲۳ هزار تماس و درخواست در سامانه ثبت شده است که کم‌تر از چهار درصد مربوط به گزارش تخلفات و شکایات است. بیشترین تعداد شکایات مربوط به خراسان رضوی و ‌تهران است. همچنین منطقه آزاد کیش ۵۱ مورد، قشم ۳۲ مورد، چابهار ۲ مورد، ارس یک مورد، انزلی سه مورد و ماکو یک مورد شکایت دارند که هیچ کدام از درخواست‌ها رسیدگی نشده‌اند. با توجه به اینکه رسیدگی به شکایت‌ها موجب حس امنیت در مردم می‌شود، امکان دسترسی را به مناطق آزاد به‌منظور رسیدگی به شکایت‌ها خواهیم داد.

غلامرضا خلیلی‌نیا:
ارتباطات خوبی در شش ماه اخیر بین مناطق آزاد و معاونت گردشگری شکل گرفته است. ما خودمان را جدا از ساختار ستاد هماهنگی خدمات سفر نمی‌بینیم، نظام مسائل را احصا کرده‌ایم و در تلاش برای حل مسائل هستیم. درکشور ۱۸ منطقه آزاد و ۷۹ منطقه ویژه اقتصادی داریم و استفاده از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی از جمله پارس جنوبی و ماهشهر مورد تاکید است. مشکلات مربوط به حمل و نقل، سوخت، خدمات‌رسانی ارزاق، توجه به نیازهای معنوی با توجه به ماه مبارک و تمهیدات تفریحی نیز باید رفع شود.

علی‌اکبر عرب‌عامری:
تامین سوخت شیوه نامه‌ای تدوین و در مرحله اجرا با دستور ستاد قاچاق متوقف شده است. برگزاری جلسه‌ای به‌منظور اجرایی شدن این شیوه‌نامه بسیار موثراست. از ۵۷ هزار نازل بنزین ۱۵۰۰ غیرفعال است. پیش از ایام عید بازدیدهای میدانی در دو نوبت به‌منظور رصد نازل‌ها و کیفیت انجام خواهد گرفت. طی ایام عید در صورت لزوم و ضرورت جایگاه‌های سیار مستقر خواهد شد، همچنین در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، منطقه آزاد قشم و کیش تمهیدات لازم به‌منظور افزایش و تامین سوخت و کارت آزاد انجام خواهد شد که مسافرات برای سوخت با مشکلی مواجه نشوند.

ناصر قاسمی‌نیا:
با توجه به شرایط ویژه منطقه آزاد کیش یکی از مهم‌ترین مسائل پیش رو بحث مدیریت حمل و نقل گردشگران است. تامین خطوط هوایی مورد نیاز و فراهم آوردن بستر لازم برای ورود مسافرین با خودرو از طریق دریا، بخشی از رویکرد مورد نظر است. تامین سوخت شناورها، ذخیره سوخت، آرد و غلات به عنوان بخش دیگری از الزامات مدیریت سفر در نوروز ۱۴۰۳ خواهد بود.

ابراهیم رستم گورانی:
تامین سوخت مورد نیاز در ایام تعطیلات، اضافه کردن پمپ بنزین سیار، لایروبی اسکله‌های ویژه استفاده لندیگراف در راستای ساماندهی ورود گردشگران احصا و در دستور کار قرار گرفته است. برای توزیع سفر گردشگران در کل منطقه آزاد قشم و برپایی کمپ‌پارک‌ها نیز به‌عنوان یکی از راهکارهای مدیریت شایسته گردشگران ورودی به قشم در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، درتلاش هستیم.

امیر هوشنگ بابامرادی:
تردد روزانه ده هزار نفر از مرزشلمچه و ساماندهی ورود گردشگران در ایام پیک نوروز، استقرار پلیس راهور و مدیریت تردد خودروها از جمله سرفصل‌های مدیریت گردشگری در ایام تعطیلات پیش رو است. البته وجود مدیریت یکپارچه ۱۱۰ اثر ثبت ملی در این منطقه الزامی است.
فراهم آوردن امکان دسترسی به ساحل، تامین اعتبارات مورد نیاز، تسهیل تردد ریلی، استفاده از قطار محلی در راستای افزایش ظرفیت ریلی نیز باید مورد توجه و اجرا قرار گیرد.

محسن محمدزاده:
ما در سطح شمال غرب، در ایام نوروز سال گذشته مقصد اول سفر بودیم و عمده موضوعات ما با ستاد سفر استان به خوبی پیش می‌رود. ساماندهی وضعیت جاده‌های مرزی از جمله جاده خداآفرین و جلفا، نیاز به اتخاذ تدابیر جهت کاهش تصادفات، تامین بهداشت، درمان، خدمات اورژانس، رفع مشکلات آنتن‌دهی و تامین سوخت، الزامی است.

علی مطهری:
منطقه آزاد انزلی به عنوان نزدیک‌ترین مقصد به پایتخت از استقبال تعداد قابل توجهی از گردشگران در ایام نوروز مواجه است و تامین نیازهای آنان از جمله آرد، نان، سوخت، تامین نیازهای سلامتی و ایمنی در راس امور مدیریتی قرار دارد.

سعیدریگی:
تامین مشکل سوخت گردشگران در ایام نوروز بسیار الزامی است. هر گونه نقص در خدمت‌رسانی این موضوع مدیریت ارشد سفر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به ارائه خدمات بین راهی، توجه ویژه به سواحل مکران، تامین ظرفیت‌ مورد نیاز خوطوط هوایی، سرویس بهداشتی و زیرساخت‌های اسکان و زائرسراها نیازمندیم.

گفتنی است: در این نشست، نماینده سازمان هواپیمایی کشور، راه آهن، سازمان بنادر و ‌دریانوردی، سازمان اورژانس کشور، پلیس راهور، هلال‌احمر، فرودگاه‌های کشور، سازمان تعزیرات حکومتی با ارائه گزارش و آمادگی‌های صورت گرفته برای ایام عید نکات و چالش‌های مدنظر را مطرح کردند و هماهنگی‌های بین بخشی به‌منظور رفع مشکلات انجام گرفت.