۸۰ هزار دوز واکسن، شنبه ۶ شهریور ماه به اصفهان می رسد

با تعدادی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که صحبت کردم حرف از گم شدن نبود، حرف از کمبود واکسن هست نه گم شدن که آن هم گفته اند شنبه جبران می شود.

آنطور که متولیان امر درمان و سلامت اصفهان می گویند، این استان در روزهای بسیار بحرانی کرونایی قرار دارد. آمارحدود ۶ هزار نفر بستری و جان باختن حدود ۷۲۰ نفر دریک شبانه روز، خود گویای عمق وخامت دیار نصف جهان است. کمبود تخت و نایاب شدن دارو و واکسن نیز روضه دیگرمصیبت اینروزهای اصفهان است که زبان اعتراض برخی از دست اندرکاران درمان و سلامت استان را هم گشوده. از طرفی شایعه مفقود شدن محموله واکسن نیز موضوعی است که زبان به زبان برخی اهالی رسانه این استان می چرخد.

به همین منظور موضوع را از طریق نمایندگان این شهر پیگیر شدیم که متاسفانه بعضا یا دردسترس نبودند یا از دسترس خارج شدند.

مهدی طغیانی یکی از نمایند گان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اما، پیرامون این موضوع در گفتگو با ما توضیح داد:

از یکی دوهفته قبل تا کنون دراصفهان با کمبود بسیار بیشتر واکسن، دارو و تخت بستری مواجه هستیم. این موضوع را پیگیری کردیم و گفته اند قرار است در شنبه پیش رو، یعنی ۶ شهریور این کمبودها جبران شود.

وی از ورود ۸۰ هزار دوز واکسن به اصفهان خبر داد و گفت: تا دوروز دیگر این تعداد واکسن به اصفهان می رسد.

طغیانی درباره نوع واکسن ها بیان داشت: با معاون پارلمانی وزیر بهداشت که صحبت کردم، گفت احتمالا سینوفارم است.

Corona Vaccine

کمبود واکسن کرونا در اصفهان

این نماینده مردم اصفهان درمجلس یازدهم همچنین درخصوص شایعه مفقود شدن محموله واکسن در اصفهان نیز گفت:

با تعدادی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که صحبت کردم حرف از گم شدن نبود، حرف از کمبود واکسن هست نه گم شدن که آن هم گفته اند شنبه جبران می شود.

وی در این باره تاکید کرد: تاجائیکه من خبر دارم ما دراصفهان کسری و کمبود بسیار زیاد واکسن، تخت و دارو داریم و اتفاقا شخصا با دانشگاه علوم پزشکی هم صحبت کردم اما صحبتی از مفقود شدن واکسن مطرح نشده است.

طغیانی راجع کمبود تخت و دارو نیز توضیح داد:

الان دراصفهان مشکل این است که تعداد بیمار زیاد است و به شدت با کمبود تخت و دارو مواجهیم. البته این کمبود هم به دلیل این نیست که زیرساختهای بهداشتی و درمانی اصفهان ضعیف است، نه، بلکه تعداد بیمار کرونا زیاد است.

از وی پرسیدیم”تعدادی از بیمارستان ها هستند که تخت خالی بلا استفاده دارند چرا از آن ها استفاده نمی شود؟” پاسخ داد:

بهداشت و درمان وظایف دیگری هم دارد که باید آن را هم انجام بدهد. مردم که فقط به کرونا مبتلا نمی شوند. بیماری های دیگرهم هست که بسیاری از افراد دچارش هستند و نیازمند تخت و بیمارستان و بستری می باشند. باید حواسمان به امراض دیگرهم باشد. بیمار تصادفی، قلبی، ارتوپدی … . مطمئنا این ها هم  به تخت و بستری و درمان نیاز دارند.

این نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بیمارستان های جدیدی در اصفهان ساخته شود، باید ظرفیت های صحرایی ایجاد شود که البته یکی دو مورد بیمارستان صحرایی نیز فعال شده است. دنبال هستیم تا بیمارستان های صحرایی بیشتری برپا شود تا بتوانیم فعلا مشکل را از این طریق رفع کنیم.

طغیانی درپاسخ به این سوال که”چه تعداد بیمارستان در اصفهان داریم که از پتانسیلشان دراین زمان استفاده نشده؟”، اعلام کرد:

واقعیتش این است که کمتر از ۱۰ درصد هستند که ظرفیتشان بلا استفاده مانده است. الان مشکل این است که این ظرفیت برای این حجم از بیمار پیش بینی نشده است.

گفتنی است طبق اعلام مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان، تاکنون در استان اصفهان حدود ۲۷ درصد از جمعیت دوز اول و ۱۲ درصد هم ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

رضا فدایی همچنین تاکید کرده است” در حال حاضر موجودی واکسن‌ها از جمله سینوفارم و کووبرکت در استان اصفهان بسیار کم است و موجودی واکسن‌های دیگر از جمله آسترازنکا نیزبه صفر رسیده و تزریق دوز دوم نیز تنها برای افرادی که به آنها پیامک ارسال شده، انجام می‌شود”.

دریاوفایی