۵/۷ میلیون بازدید نوروزی از آثار تاریخی اصفهان صورت گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: حدود هفت و نیم میلیون بازدید، نوروز امسال از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان صورت گرفت که نسبت به قبل از شیوع کرونا، افزایش یافت. علیرضا ایزدی، افزود: امسال گردشگران نوروزی از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان استقبال بسیار خوبی داشتند و از ۲۵ […]

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: حدود هفت و نیم میلیون بازدید، نوروز امسال از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان صورت گرفت که نسبت به قبل از شیوع کرونا، افزایش یافت.

علیرضا ایزدی، افزود: امسال گردشگران نوروزی از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان استقبال بسیار خوبی داشتند و از ۲۵ اسفند سال گذشته تا پایان روز ۱۳ فروردین جاری حدود هفت میلیون و ۵۰۰ هزار بازدید از بناها و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان صورت گرفت که نسبت به نوروز سال ۹۸ و قبل از کرونا حدود ۱۵ درصد افزایش داشت.

وی با اشاره به اقامت یک میلیون و ۴۵۰ هزار گردشگر در نوروز امسال در اقامتگاه‌هایی مانند هتل‌ها، بومگردی، مدارس، کمپ‌ها، منازل استیجاری و ورزشگاه‌ها اظهار داشت: مدت زمان اقامت گردشگران نوروزی در استان نیز از ۱.۲ روز در روزهای اول تعطیلات نوروزی به حدود ۳.۵ روز در روزهای پایانی نوروز افزایش یافت.

ایزدی با بیان اینکه جذابیت‌های گردشگری استان اصفهان به گونه‌ای بود که به افزایش ماندگاری مسافران منجر شد، خاطرنشان کرد: میانگین مدت زمان ماندگاری گردشگران در نوروز سال ۹۸ حدود ۲.۸ روز بود.

وی با بیان‌اینکه امسال ظرفیت اقامت حدود ۱۸۰ هزار مسافر نوروزی در شبانه‌روز در استان اصفهان فراهم شده بود، اظهار داشت: حدود ۳۷ هزار ظرفیت اقامتگاه‌هایی مانند هتل‌ها، بومگردها و هتل آپارتمان‌ها و ظرفیت مربوط به مدارس، منازل استیجاری و کمپ‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت اسکان شبانه مسافران نوروزی در استان در سال‌های قبل از کرونا حدود ۳۰۰ هزار نفر بود، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به مُصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مباحث بهداشتی برای حدود ۱۸۰ هزار ظرفیت آماده‌سازی شد و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در این زمینه مطلوب بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با تاکید براینکه امسال برای خدمات رسانی به گردشگران نوروزی با مشکل خاصی بویژه در اِسکان آنها مواجه نبودیم، اضافه کرد: البته در برخی موارد مانند هتل‌ها، ظرفیت‌های اسکان قبل از آغاز سال جدید، تکمیل شده بود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه پیش بینی می‌شد با پوشش حداکثری واکسیناسیون مردم، سفرهای نوروزی در سال ۱۴۰۱ افزایش یابد برنامه‌ریزی لازم از چند ماه قبل برای ارائه خدمات مطلوب به گردشگران انجام شد.

ایزدی، یکی از مسائل نوروز امسال در اصفهان را بحث خانه‌های استیجاری دانست و تصریح کرد: ساماندهی هرچه بهتر و بیشتر این بخش ضروریست.

وی با تاکید بر اینکه اقامتگاه‌های رسمی و دارای مجوز استان اصفهان بهترین قیمت‌ها را داشتند، اضافه کرد: عده‌ای در شرایطی مانند نوروز امسال که با حجم بالای گردشگر مواجه شدیم دنبال بازار سیاه بودند و افرادی که قیمت بالا برای اقامت به مسافران ارائه می‌کردند فاقد مجوز رسمی بودند.

ایزدی همچنین با تاکید بر ضرورت تشکیل ستاد دائمی سفر در استان گفت: اگر شرایط همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بدتر نشود ما با افزایش سفر گردشگران خارجی و همچنین سفرهای داخلی در ایامی مانند تابستان مواجه خواهیم شد بنابراین لازم است ستاد سفر بصورت دائمی در استان فعال باشد.

وی با تاکید براینکه موازین بهداشتی بخوبی در اقامتگاه‌های رسمی استان در نوروز امسال رعایت شده بود و نظارت جدی بر روی فروشگاه‌های صنایع دستی صورت گرفت، افزود: امسال همدلی و همگرایی مناسبی بین بخش‌های مختلف برای ارائه خدمات به گردشگران نوروزی در اصفهان وجود داشت.

ایزدی، یکی از مسائل مهم برای گردشگری اصفهان را رودخانه زاینده‌رود خواند و تاکید کرد: جاری بودن این رودخانه در نوروز امسال به رونق گردشگری بسیار کمک کرد بطوریکه نزدیک به ۲ میلیون گردشگر نوروزی در این محور طبیعی حضور یافتند.

وی ادامه داد: گردشگری یکی از عرصه‌های توسعه اقتصادی در استان است و زاینده‌رود یکی از عناصر رونق‌بخش این صنعت بویژه در شهر تاریخی اصفهان است.

ایزدی همچنین با تاکید بر ضرورت ارتقای خدمات شهری در مواردی مانند سرویس‌های بهداشتی و رفع ترافیک بویژه در مرکز شهر، گفت: در برخی روزها در تعطیلات نوروز امسال نیز سردی هوا بر کاهش تعداد مسافران و بازدید از آثار تاریخی تأثیر گذاشت.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان به بازدید کم سابقه گردشگران از مجموعه تاریخی میدان امام (نقش جهان) نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی روزها بطور میانگین در هر ساعت ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر در میدان حضور داشتند که تصاویر آنها ثبت و موجب شگفتی شده است.

وی با بیان‌اینکه نوروز امسال، ساعت بازدید از برخی آثار تاریخی پر مخاطب مانند مجموعه میدان امام تا ۲۴ شب افزایش یافت، افزود: این کار با هدف رفاه بیشتر گردشگران و جلوگیری از تجمع آنها در اماکن سرپوشیده صورت گرفت.

وی ادامه داد: همچنین برخی آثار تاریخی مانند حمام فین و تالار موسیقی عالی‌قاپو نیز به‌منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت گردشگران نوروز امسال تعطیل بود.

ایزدی، یکی از دغدغه‌های بخش گردشگری استان اصفهان را توزیع متوازن گردشگران در همه شهرستان‌ها دانست و گفت: در زمان حاضر محدودیت خاصی در پذیرش گردشران در همه ۲۸ شهرستان استان نداریم اما لازم است کار تبلیغاتی و بازاریابی قوی‌تری برای آنها همزمان با ارتقای زیرساخت‌های گردشگری انجام شود.

وی به اقداماتی مانند برپایی مراسم نوروزگاه برای معرفی ۱۵ شهرستان در کاخ موزه چهلستون در نوروز امسال اشاره و اضافه کرد: لازم است فرمانداران، شهرداران و دهیاران بیش از پیش بحث گردشگری را جدی بگیرند و به آن بعنوان منبع توسعه منطقه و درآمدزایی نگاه کنند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های «وزوان»، «مزدآباد» و «مون» به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.