۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بیماری های خاص کجاست ؟

به گفته برخی از مدیران حوزه درمان و سلامت ، تاکنون فقط همان 5 هزار میلیارد تومان تکلیفش مشخص است و شفافیتی درباره مابقی آن وجود ندارد

دریا وفایی : سال گذشته بود که برای نخستین بار صندوق بیماران خاص، صعب‌العلاج و نادر با بودجه ۷هزار میلیارد تومانی در کشور به راه افتاد تا از این طریق بخشی از مشکلات بیماران مربوطه برطرف شود. از این رقم ۵ هزارمیلیارد تومان برای تامین دارو و۲ هزار میلیارد تومان هم جهت اعطای تسهیلات درمانی درنظرگرفته شد. اما به گفته برخی از مدیران حوزه درمان و سلامت، تاکنون فقط همان ۵ هزار میلیارد تومان تکلیفش مشخص است و شفافیتی درباره مابقی آن وجود ندارد. اینکه، بسیاری از بیماران مبتلا به امراض خاص و ثعب العلاج با مشکلات عدیده تهیه دارو مواجهند برهیچکس پوشیده نیست، اما آن ۲ هزار میلیارد تومان به چه سرنوشتی دچار شده است؟، پولی که قرار بود به صورت قرض الحسنه به این بیماران داده شود. برای دریافت پاسخ سوالمان به سراغ تعدادی از متولیان امر رفتیم اما طبق معمول یا اطلاع دقیقی از موضوع نداشتند و یا پس از لحظاتی گوشی هایشان از دسترس خارج می شد. حتی برخی ازبهارستانی ها نیز تمایل چندانی برای اظهارنظرپیرامون آن نداشتند.

با این حال مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان،پیرامون آن توضیحاتی را ارائه داد. او البته درخصوص جزئیات ماجرا ابراز بی خبری کرد و ادامه داد: منتهی ۵ هزار میلیاردی که این ها می گویند، حرف اضافه ای بود، چون ۱۰ درصد خالص هدفمندی یعنی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان می بایست برای بیماری های ثعب العلاج کنار گذاشته شود. درواقع می خواستند ۵۰ هزار میلیارد تومان تخصیص دهند که چیزی ندیدیم.

پزشکیان گفت: یکی از مشکلاتمان این است که وقتی قوانین نوشته می شود، دولت ها اجرا نمی کنند و پاسخگوهم نیستند. مجلس هم آنطور که باید پیگیر باشد، نیست، یا آن قدر که باید فرصت بگذارد، نمی گذارد. این نماینده تبریز اضافه کرد: یکسال و نیم است که از وزیر مربوطه سوال کردیم و قرار بود به صحن بیاید ما نه پاسخی داد و نه آمد. وقتی نه نماینده و نه وزیر برای پیگیری اجرای قوانین وقت نمی گذارند چه توقعی داریم که مشکلات حل و فصل شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم به موضوع انباشت قوانین نیز اشاره کرد و گفت: فقط بلدیم قانون بنویسیم، خب این همه قانون چه دردی را دوا کرده است؟.
از پزشکیان پرسیدیم” به هرحال برای مردم این شائبه وجود دارد که پول هایی که آمده، کجا رفته است؟”، پاسخ داد: از روند ریز داستان خبر ندارم اما بعید هم می دانم که پولی آمده باشد و از چرخه خارج شده باشد. ضمن اینکه در واقع باید ۵۰ هزار میلیارد تومان تخصیص می دادند که ندادند.
وی درباره بودجه ۱۴۰۳ و میزان بودجه ای که برای بیماری های ثعب العلاج و خاص اختصاص داده شده نیز، تصریح کرد: ما اصلا چیزی نمی خواهیم، ما می خواهیم قانونی را که نوشته شده و دولت قبول کرده، اجرا کنند. نمی خواهد حرف تازه ای بزنند، همان ۵۰ هزار میلیارد تومان را بدهند کافی است.
به هرترتیب شاید صحبت های مسعود پزشکیان که روزگاری خودش سکان دار وزارت بهداشت بود از بعضی جهات قابل قبول به نظر برسد، اما برای آن بیماری که باید ماهیانه چندین دوز داروی خاص را با مبالغ سرسام آور و هزاران دردسر و التماس تهیه کند، نه تسهیلات قرض الحسنه می شود و نه راه چاره… بنابراین بهتر آن است که دست به دست دهید به مهر و حوزه درمان را کنید آباد.