۸۷۱ نفر فوت طی ۱۴ روز در تصادفات جاده ای

اگر کرونا طی ۳ سال گذشته با هدف قراردادن اکثریت افراد سالمند، بیماران مزمن و افراد میان‌سال توانست بیش از ۱۵۰ هزار را به کام مرگ فرستد، تصادفات رانندگی هم با کمال تاسف طی سال ۹۸ تا امروز بیش از ۵۵ هزار از ایرانیان را روانه گورستان کرده در حالی که بیشتر آنها جوان و نیروی کار و فکر جامعه بوده‌اند

دریاوفایی / نسل فردا : پیمان سلامتی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقاتی ترومای دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با ما هشدار داد: آمار کشته‌های حوادث رانندگی  و ترافیکی، همچنان بدون تغییر و در بالاترین سطح خود در ایران قرار گرفته‌است. این موضوع را دولت می‌داند، پلیس می‌داند، مجلس آگاه است، قوه قضا واقف است و مردم هم مطلعند. همه در جریان‌اند که مرگ سالیانه هفده‌هزار نفر در جاده‌های ایران، همچنان رکوردار معدود مرگ‌های قابل پیشگیری است که چندسالی است در گردباد این عدد باقی مانده و به عنوان نمادی از ناکارآمدی مدیریت ما شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر کرونا طی ۳ سال گذشته با هدف قراردادن اکثریت افراد سالمند، بیماران مزمن و افراد میان‌سال توانست بیش از ۱۵۰ هزار را به کام مرگ فرستد، تصادفات رانندگی هم با کمال تاسف طی سال ۹۸ تا امروز بیش از ۵۵ هزار از ایرانیان را روانه گورستان کرده در حالی که بیشتر آنها جوان و نیروی کار و فکر جامعه بوده‌اند.

سلامتی بیان داشت: این جمله شاید چندان علمی نباشد اما با قدرت می‌شود مرگ‌ها و اثرات سوء ناتوانی و جراحات پس از حوادث ترافیکی را چونان یک بیماری ناتوان‌کننده اپیدمی در ایران تشبیه کرد که سالیانه ۱۷ هزار را می‌کشد و چند برابر این جمعیت را دچار معلولیت‌های مادام‌العمر می‌کند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقاتی ترومای دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه “متاسفانه کشوری شعاری هستیم” گفت: به این جمله دقت کنید« از ابتدای تعطیلات نوروزی تا چهاردهم فروردین ماه ۸۷۱ نفر از هموطنان در شهرها یا جاده های کشور به علت تصادفات ترافیکی  فوت شده اند». خب چطور مسئولین شب را صبح می‌کنند و این آمار تکان دهنده، آن هم در بهترین روزهای باستانی ایرانیان آنها را به فکر فرو نمی‌برد تا اقدام موثری کنند؟ آمار مرگ کرونایی در همین ۱۴ روز چند نفر بوده و آمار مرگ تصادفات چقدر؟.

گفتنی است، در روزهای گذشته نیز سردار سید تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا درباره افزایش تصادفات جاده ای هشدا داده و اعلام کرده است: متاسفانه از زمان اجرای طرح تا پایان روز چهاردهم فروردین ماه ۸۷۱ نفر در صحنه تصادفات در شهرها و جاده‌ها جان خود را از دست دادند که ۲۸ درصد از این افراد زیر ۱۸ سال، سه درصد عابرین پیاده، ۱۰ درصد موتورسواران و۳۳ درصد رانندگان وسایل نقلیه بوده اند.