۸۵۰۰ اصفهانی در طرح پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی شرکت می‌کنند

سالمندی یک پدیده طبیعی است و به تنهایی باعث بروز بیماری نمی‌شود اما ارتباط بین سالمندی و بیماری، رابطه‌ شناخته شده است

معاون‌ امور توسعه و پیشگیری بهزیستی اصفهان گفت: هشت هزار و ۵۰۰ نفر از جامعه هدف در آستانه سالمندی استان در دو گروه سنی در طرح کلاس‌های آگاه سازی برای پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی شرکت می‌کنند.
به گزارش ایرنا ، سُمیه کریمی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: امسال هشت هزار و ۵۰۰ نفر در استان با میانگین سنی میانسال ۴۵ تا ۶۰ سال و سالمند ۶۰ تا ۸۵ سال تحت آموزش ارتقاء سطح سلامت افراد در دوران سالمندی قرار می‌گیرند.
وی هدف از برگزاری این دوره‌ها را تغییر رفتار در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها، ارتقا کیفیت زندگی در دوران سالمندی و ارتقاء سطح مدیریت افراد در این دوران اعلام کرد.
وی اضافه کرد: انتظار داریم با برگزاری این دو دوره، افزایش آگاهی سلامت دوران سالمندان بیشتر و تغییر رفتار آنها در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها بیشتر شود.
معاون‌ امور توسعه و پیشگیری بهزیستی اصفهان گفت: با توجه به تاثیر برنامه‌های آگاهی‌بخش در ارتقاء سطح نگرش و رفتار مردم، می‌توان ادعا کرد که این رویکرد از بهترین راه‌های پیشگیری است لذا طرح آگاه‌سازی برای پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی با هدف ارتقاء دانش و تغییر نگرش و در نهایت تغییر رفتار افراد در گروه های هدف میانسال و سالمند با محوریت موضوعات سکته مغزی، بیماری های قلبی، عروقی، پوکی استخوان و آرتروز، سقوط و دمانس(زوال عقل) طراحی شده است.
وی بیان داشت: گروه هدف شرایط منحصر به فرد خود را دارند و یادگیری در آنها نیازمند شرایط خاص و آموزش‌های طراحی شده دقیق است، البته تنها افزایش آگاهی آنها مد نظر نیست بلکه تغییر نگرش و رفتار و ارتقاء واقعی کیفیت زندگی این افراد مورد تاکید ویژه ماست.
کریمی خاطرنشان کرد: سالمندی یک پدیده طبیعی است و به تنهایی باعث بروز بیماری نمی‌شود اما ارتباط بین سالمندی و بیماری، رابطه‌ شناخته شده است.
وی افزود: در واقع میزان مرگ ناشی از تمام بیماری‌های مهم با افزایش سن زیاد می‌شود و دلیل این امر بیشتر مربوط به کاهش توانایی افراد سالخورده در پاسخ‌ به فشارهای خارجی است.
معاون‌ امور توسعه و پیشگیری بهزیستی اصفهان تصریح کرد: طبق پیش‌بینی سازمان ملل متحد جمعیت افراد مُسن جهان به مراتب بیشتر از سایر گروه های سنی در حال رشد است و هم‌اینک از هر ۹ نفر جمعیت جهان، سن یک نفر بیش از ۶۰ سال است که انتظار می‌رود تا ۱۰ سال آینده ۲۰۰ میلیون نفر بر جمعیت سالخوردگان اضافه شود و تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت آنها از یک میلیارد به دو میلیارد نفر برسد.
وی ادامه داد: به عبارتی جمعیت سالمندان جهان به بیش از ۲۱ درصد یعنی حدود یک نفر از هر چهار شهروند جهانی افرایش می‌یابد.
به گزارش ایرنا، متوسط کنونی جمعیت سالمند کشور ۱۰ درصد است و در استان اصفهان این رقم تا سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱.۹ درصد از جمعیت افراد بالای ۶۰ سال بوده است.