۶ داوطلب مبتلا به ویروس کرونا در اصفهان در بیمارستان الزهرا امتحان می‌دهند

رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های دانشگاه اصفهان از ابتلای ۶ نفر از داوطلبان کنکور دکتری ۹۹ خبر داد و گفت: هیچ یک از این داوطلبان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در اصفهان در بیمارستان بستری نیستند، اما بر اساس هماهنگی های انجام شده در محلی در داخل بیمارستان الزهرا آزمون می دهند.

از لحظاتی پیش و در شرایط کرونایی، رقابت بیش از ۱۷۵ هزار داوطلب آزمون دکتری سال ۹۹ در هشت گروه آموزشی و ۳۴۵ رشته تحصیلی، تحت تدابیر شدید بهداشتی در ۶۰ شهرستان کشور آغاز شد. دانشگاه اصفهان به همراه دانشگاه صنعتی اصفهان و شهید اشرفی اصفهانی سه حوزه امتحانی شهر اصفهان بود که از ساعت ۸ صبح امروز (پنج شنبه-نهم مرداد) میزبان داوطلبان کنکور دکتری ۹۹ است.

محمدرضا ایروانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگزاری آزمون امروز دکتری تخصصی ۹۹ در حوزه امتحانی دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: تعداد ۱۱ هزار و ۱۴۱ داوطلب در ۴ حوزه امتحانی استان اصفهان در شهرهای اصفهان و کاشان با هم به رقابت پرداختند که از این تعداد شرکت کننده در استان اصفهان، ۵۴۲۹ (۴۸.۷۳ درصد) نفر زن و ۵۷۱۲ (۵۱.۲۷ درصد) نفر مرد هستند.

وی افزود: ۱۰ هزار و ۱۵۰ داوطلب (۵۰۱۵ داوطلب زن و ۵۱۳۵ داوطلب مرد) شهر اصفهان در ۳ حوزه امتحانی دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی در این آزمون شرکت کردند که در حوزه دانشگاه اصفهان  ۵ هزار و ۱۴۷ نفر به اضافه ۷۵ نفر شماره جدید در مجموع  ۵۲۲۲ نفر باهم به رقابت پرداختند.

رئیس ستاد برگزاری آزمون های دانشگاه اصفهان به لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در برگزاری آزمون امروز تاکید کرد و گفت: به منظور پیشگیری از تجمع در مقابل درب‌های ورودی، از داوطلبان خواسته شده بود که زودتر از ساعت مقرر به حوزه‌های امتحانی مراجعه کنند. با توجه به الزام رعایت دستورالعمل های بهداشتی، حوزه های آزمون از تحویل گرفتن هرگونه وسایل اضافی از جمله تلفن همراه، ماشین حساب، کیف دستی، ساک دستی، کتاب، جزوه و … معذور بودیم.

ایروانی در خصوص تمهیدات لازم برای پیشگیری از کرونا در برگزاری آزمون، یادآور شد: با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، همراه داشتن ماسک ۳ لایه معمولی، از ابتدای ورود به حوزه برگزاری آزمون تا پایان برگزاری آزمون و خروج از حوزه امتحانی برای داوطلبان الزامی بود که خوشبختانه این موضوع از سوی افراد انجام شد. ضدعفونی حوزه های امتحانی قبل و بعد از جلسات آزمون، تب سنجی داوطلبان قبل از ورود به جلسه امتحان و چیدمان دوبرابر فاصله بین صندلی های داوطلبان از جمله مواردی بود که برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در تمام حوزه های امتحانی سراسر کشور انجام شد.

غیبت ۲۵ درصد داوطلبان حوزه دانشگاه اصفهان

رئیس ستاد برگزاری آزمون های دانشگاه اصفهان افزود: خوشبختانه ازدحام زیادی در محل ورود داوطلبان به دانشگاه اصفهان ایجاد نشد و همه به طور مرتب تب سنجی شده و به محل های آزمون هدایت شدند. همچنین بازرسی بدنی بدون تماس دست و با دستگاه انجام شد.

وی با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل سازمان سنجش، همیشه نیم ساعت پس از امتحان، فرآیند حضور و غیاب داوطلبان انجام می شود، اظهار کرد: در هر آزمون معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد داوطلبان غایب هستند و امسال در حوزه امتحانی دانشگاه اصفهان ۲۵ درصد غایبی ثبت شد.

نماینده تام الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور در برگزاری آزمون در اصفهان، با بیان اینکه در آزمون های استخدامی و آزمون های سراسری گروه هنر و زبان که داوطلبان به عنوان رشته دوم انتخاب می کنند، معمولا میزان غیبت داوطلبان بیشتر و گاهی تا ۳۰ درصد نیز غایب هستند.

وی با بیان اینکه ۶ نفر از داوطلبان کنکور دکتر ۹۹ اصفهان مبتلا به کرونا هستند، تصریح کرد: خوشبختانه هیچ کدام از مبتلایان به این بیماری در اصفهان در بیمارستان بستری نیستند و تنها دو نفر از مجموع مبتلایان به کرونا در کشور بستری هستند که مربوط به اصفهان نیست.

ایروانی تاکید کرد: بر اساس هماهنگی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مکانی در بیمارستان الزهرا برای امتحان این ۶ نفر اختصاص داده شد.

برگزاری این آزمون تحت تدابیر شدید بهداشتی به منظور پیشگیری از شیوع و ابتلا به این ویروس از ساعت ۸ صبح امروز پنج شنبه ۹ مرداد در ۶۰ شهرستان کشور آغاز شد. پیش از این قرار بود آزمون دکتری سال ۹۹ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی روز جمعه نهم اسفند ماه سال ۹۸ در حوزه‌های امتحانی تعیین‌شده برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا ویروس این تاریخ چندین بار به تعویق افتاد. بر این اساس آزمون مقطع دکتری «Ph.D» سال ۹۹ در هشت گروه آموزشی و ۳۴۵ کد رشته امتحانی شامل ۱۶۳ کد رشته گروه آزمایشی علوم انسانی، ۴۵ کد رشته علوم پایه، ۶۰ کد رشته گروه فنی و مهندسی، ۳۵ کد رشته گروه کشاورزی، ۷ کد رشته هنر، ۲۶ کد رشته دامپزشکی و ۹ کد رشته زبان‌های خارجی، برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، شبانه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی غیر انتفاعی، غیر دولتی و همچنین پردیس خودگردان دانشگاه‌ها برگزار می شود.

براساس اعلام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، ۲۴ هزار داوطلب آزمون دکتری در سال ۹۹  پذیرفته می شوند که نتایج اولیه این آزمون دهه اول شهریور اعلام خواهد شد.