۶۴ فرآورده عسل غیرِ مُجاز و تقلبی در اصفهان شناسایی شد

این فرآورده‌ها با نمونه‌برداری‌ها و بازرسی‌های کارشناسان مرکز بهداشت در سطح عرضه شناسایی شد

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان از شناسایی ۶۴ فرآورده عسل غیرِ مُجاز و تقلبی با بِرندهای مختلف در استان در ۹ ماه نخست امسال خبر داد.

علی پارسا روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این فرآورده‌ها با نمونه‌برداری‌ها و بازرسی‌های کارشناسان مرکز بهداشت در سطح عرضه شناسایی شد.
وی با بیان اینکه برخی از این فرآورده‌ها دارای نام تجاری یا شماره پروانه بهداشت جعلی است، اظهار کرد: مجوز بهداشتی تعدادی از آنها نیز باطل شده است.
پارسا با اشاره به اینکه فهرست فرآورده‌های عسل تقلبی و غیر مجاز به دستگاه‌های اجرایی مربوطه در استان اصفهان گزارش شده است، اظهار کرد: برخوردهای لازم با عوامل تولید و توزیع این مواد غذایی غیر مجاز صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ نمونه‌برداری از فرآورده‌های عسل عرضه شده در بازار از ابتدای امسال تاکنون انجام شده است، گفت: ۸۵ پرونده مربوط به متخلفان در این زمینه به مراجع قضایی ارجاع و نزدیک به ۴۰ هزار کیلوگرم عسل تقلبی و غیر مجاز معدوم شده است.
معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با تاکید بر لزوم نظارت بر کیفیت مواد غذایی، تصریح کرد: این استان یکی از قطب‌های تولید عسل کشور است و نظارت در حوزه بهداشت برای جلوگیری از عرضه محصولات تقلبی و غیر مجاز ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: جلسه‌هایی با مسوولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند جهاد کشاورزی، دامپزشکی و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در باره ساماندهی تولید و عرضه عسل برگزار شده است.
پارسا همچنین در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره روش تشخیص عسل طبیعی از تقلبی، توضیح داد: روش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی در این زمینه مطرح می‌شود اما چندان قابل اطمینان نیست و انجام آزمایش‌های تخصصی می‌تواند آنها را از هم تفکیک کند.