۶۰ واحد صنعتی در اصفهان به چرخه تولید بازگشت

اصفهان – ایرنا – مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان از احیا و راه‌اندازی مجدد حدود ۶۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط در این استان در ۶ ماه نخست سال جاری خبر داد. محمد جواد بگی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این واحدهای صنعتی به‌دلیل مشکلات مختلف مانند تامین سرمایه در گردش، […]

اصفهان – ایرنا – مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان از احیا و راه‌اندازی مجدد حدود ۶۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط در این استان در ۶ ماه نخست سال جاری خبر داد.

محمد جواد بگی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این واحدهای صنعتی به‌دلیل مشکلات مختلف مانند تامین سرمایه در گردش، فرسوده و قدیمی بودن ماشین آلات راکد بودند اما با حمایت‌های صورت گرفته به چرخه تولید بازگشتند و فعال شدند.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از صنایع کوچک و متوسط بویژه در شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا از اولویت‌های استان اصفهان است، اظهار داشت: حفظ واحدهای صنعتی موجود و احیای واحدهای تولیدی غیر فعال از مهمترین برنامه های دولت یازدهم و دوازدهم است که برای این کار مشکلات آنها شناسایی و برای رفع آن اقدام می‌شود.

بگی با بیان اینکه این حمایت‌ها به روش‌های مختلف مانند ارائه بسته‌های حمایتی و تسهیلات به صنایع از طریق سامانه بهین‌یاب و بررسی و پیگیری مشکلات آنها در کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تعدادی از واحدهای احیا شده در سال جاری از طریق دریافت تسهیلات با ثبت‌نام در سامانه بهین‌یاب مورد حمایت قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات برخی از این واحدهای صنعتی کوچک و متوسط نیز در کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید بررسی و پیگیری شد، اضافه کرد: این واحدهای صنعتی به‌دلایل مختلف تعطیل شده بودند اما پس از دریافت تسهیلات و تحقق تامین سرمایه در گردش یا نوسازی ماشین آلات و تجهیزات یا از طریق روش‌های دیگر راه‌اندازی مجدد شدند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان ادامه داد: تعدادی از این واحدها نیز مشکلاتی مانند مالیات و بیمه داشتند که از طریق کارگروه رفع موانع تولید پیگیری و برطرف شد و از وضعیت غیر فعال، خارج و فعال شدند.

وی با اشاره به اینکه اصفهان با ۶۰ واحد صنعتی احیا شده از ابتدای سال جاری تاکنون رتبه دوم را در بین استان‌ها دارد، تصریح کرد: رفع مشکلات واحدهای صنعتی همچنان در دستور کار قرار دارد و تلاش می‌شود در نیمه دوم امسال تعداد بیشتری از واحدهای راکد، راه‌اندازی مجدد شوند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز از احیا و راه‌اندازی مجدد ۷۶۷ واحد صنعتی کوچک و متوسط از ابتدای سال ۹۹ تاکنون خبر داد که استان تهران با ۸۱ واحد صنعتی، اصفهان با ۶۰ واحد صنعتی و مازندران با ۵۱ واحد صنعتی بیشترین تعداد راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی را از ابتدای امسال به خود اختصاص دادند.

به گفته اصغر مصاحب سرانه اشتغال هر واحد صنعتی که مجدد راه‌اندازی شده به طور متوسط ۱۸ نفر است و سرمایه‌گذاری انجام شده برای احیای این واحدها بیش از ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان با سرانه سرمایه‌گذاری نزدیک به سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است.
وی افزود: راه‌اندازی مجدد واحدهای غیرفعال از طریق واگذاری به سرمایه‌گذار جدید، تامین مالی، اخذ شریک سرمایه‌گذار، تامین مواد اولیه، اجاره به شرط تملیک، حل مشکلات اختلاف شرکا و دیگر شیوه‌ها انجام شده است.

مصاحب خاطرنشان کرد: در شهرک‌های صنعتی کشور حدود ۴۶ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط مستقر و ۹ هزار و ۸۰۰ مورد آنها غیرفعال و راکد است و امسال احیای یک‌هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده و در دستور کار قرار گرفته است.

اصفهان با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ، بیش از ۷۰ شهرک و ناحیه صنعتی، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری و حدود ۲۵۰ هزار واحد صنفی صنعتی ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول، از نظر ذخایر معدنی دوم و از نظر تعداد و اراضی شهرک های صنعتی اول است.

صنایع کوچک به واحد صنعتی با تعداد نیروی انسانی کمتر از ۵۰ نفر و صنایع متوسط به واحد صنعتی با تعداد نیروی انسانی کمتر از ۱۰۰ نفر گفته می‌شود.