۵۳۰ اهدای عضو افراد مرگ مغزی در اصفهان

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان گفت: در ۲ دهه گذشته، اهدای عضو از ۵۳۰ فرد مبتلا به مرگ مغزی در استان صورت گرفت. مریم خلیفه سلطانی، با تاکید بر ضرورت تقویت نیروهای مُتخصص و تجهیزات پزشکی در این زمینه خاطرنشان کرد: اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در استان […]

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان گفت: در ۲ دهه گذشته، اهدای عضو از ۵۳۰ فرد مبتلا به مرگ مغزی در استان صورت گرفت. مریم خلیفه سلطانی، با تاکید بر ضرورت تقویت نیروهای مُتخصص و تجهیزات پزشکی در این زمینه خاطرنشان کرد: اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در استان از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و تاکنون ده‌ها عضو قابل برداشت مانند کلیه، کبد و قلب از این افراد به بیماران نیازمند اهدا و پیوند شده است.

وی با بیان‌اینکه پیوند عضو تنها درمان نارسایی پیشرفته برخی از ارگان‌های بدن انسان است، اظهار داشت: منبع اصلی این اعضا از افرادی است که دچار مرگ مغزی شده‌اند.

خلیفه سلطانی توضیح داد: عضوی مانند کلیه را می‌توان از افراد زنده پیوند زد اما تنها منبع برای برخی اعضا مانند کبد و قلب، موارد مرگ مغزی است به همین دلیل اهدای عضو از افراد مرگ مغزی اهمیت زیادی دارد.

وی با بیاناینکه در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی در باره تولید برخی از اعضای بدن انسان از سلول‌های بنیادی در دنیا انجام شده است، تصریح کرد: اما هنوز تنها منبع تأمین عضوهایی مانند قلب و کبد، اهدا از سوی افراد مرگ مغزی است.

مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان گفت: در زمان حاضر در استان امکان پیوند اعضایی مانند قلب، کلیه و کبد وجود دارد اما لازم است تجهیزات پزشکی و درمانی و نیروی انسانی بویژه پزشک متخصص پیوند عضو تقویت شود.

خلیفه سلطانی اضافه کرد: پیوند کبد که عمل جراحی بسیار دشوار و زمانبَری است حداقل به حضور همزمان ۲ پزشک جراح نیاز دارد و تقویت تیم‌های اتاق عمل و جراحی ضروریست.

وی اظهار امیدواری کرد که موضوع تأمین تجهیزات و نیروی انسانی برای پیوند عضو در اصفهان مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

خلیفه سلطانی با تاکید بر اینکه تاکنون اقدام‌های زیادی برای ترویج فرهنگ اهدای عضو از افراد مرگ مغزی صورت گرفته است، اظهار داشت: این اقدام‌ها و تبلیغات باید بطور مُداوم تکرار شود تا اثرگذار باشد و نهادینه شود.

وی با بیان اینکه برای فرهنگ‌سازی در بین مردم برای ترویج اهدای عضو جای کار زیادی باقی مانده است، خاطرنشان کرد: هنوز با خانواده‌هایی مواجهیم که بدلایل مختلف با اهدای عضو موافقت نمی‌کنند که برخی از آنها به مسائل فرهنگی برمی‌گردد. مسوول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) اصفهان ادامه داد: همچنین برخی خانواده‌ها بدلایلی مانند واهمه و نگرانی از حرف‌های اطرافیان یا زمانبَر بودن عمل یا بد شکل شدن جسد با این کار موافقت نمی‌کنند. وی تصریح کرد: اجساد افرادی که از آنها اهدای عضو صورت می‌گیرد مانند فرد جراحی شده است و محل برداشت عضو، بخیه زده می‌شود و همچنین اهدای عضو هیچ هزینه‌ای به خانواده‌ها تحمیل نمی‌کند. به گفته خلیفه سلطانی، اگر در سال فقط یک بار به بهانه «روز اهدای عضو» در رسانه‌ها در باره اهمیت این کار و فرهنگ‌سازی برای ترویج آن گفت وگو شود مخاطبان کمی از آن آگاه می‌شوند اما اگر این کار در طول سال تکرار شود اثر بهتری دارد.

وی درباره اهدای اعضایی مانند چشم و نُسوج افراد مرگ مغزی نیز گفت: شیوه‌نامه‌های این کار وجود دارد اما هنوز بدلایل فرهنگی و اجتماعی امکان انجام آن در اصفهان مهیا نشده است اما امیدواریم در آینده نزدیک در این زمینه شاهد پیشرفت باشیم. به گزارش ایرنا، ۳۱ اردیبهشت «روز ملی اهدای عضو» در کشور نامگذاری شده است. سال گذشته ۲۵ مورد اهدای عضو از افراد مرگ مغزی با اخذ رضایت از خانواده‌های آنها در استان اصفهان انجام و در مجموع، ۶۹ عضو از آنها به‌منظور پیوند به بیماران نیازمند، برداشت شد. اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در این استان در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ معادل ۴۷ درصد افزایش یافت. اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده (پانکراس) و کلیه‌هاست؛ علاوه براین، برخی از بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.