۴۶۰ هکتار از عرصه‌های تخریب شده معدنی در اصفهان احیا شد

در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱، تعداد ۵۲۶ فقره معدن و طرح‌های عمومی و عمرانی (جاده، خط انتقال برق، آب و گاز) از اداره کل منابع طبیعی اصفهان استعلام شده که ۱۹۴ طرح بررسی و با مساحتی حدود ۷۰ هکتار در مجموع موافقت شد

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از اجرای عملیات احیا و بازسازی در ۴۶۰ هکتار از عرصه‌های تخریب‌شده بر اثر فعالیت‌های معدنی خبرداد.

داریوش سعیدی با بیان اینکه احیا و بازسازی عرصه‌های تخریب شده معدنی با مشارکت معدن‌کاران استان در دستور کار اداره کل منابع طبیعی اصفهان است، اظهار داشت: اجرای طرح احیا و بازسازی عرصه‌های منابع طبیعی این استان که در اثر فعالیت و بهره برداری معادن تخریب شدند برابر دستورالعمل اجرایی ماده ۲۵ قانون معادن و ماده ۱۷ اصلاحی پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت اعتباراتی که در این حوزه به منابع طبیعی تخصیص می‌یابد ظرفیت احیای همه عرصه‌های تخریب شده را ندارد؛ از این رو اصلاح و احیای عرصه‌های تخریب شده معدنی باید بصورت مشارکتی و متناسب با شرایط منطقه انجام شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر معادن شرق اصفهان اقدامات خوبی در زمینه احیای عرصه‌های معدنی این منطقه داشتند، افزود: ۳۵۰ هکتار عرصه تخریب شده معدنی در سجزی با مشارکت انجمن شن و ماسه استان اصفهان اصلاح و بازسازی شد.

سعیدی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ نیز در سطح ۵۰ هکتار از عرصه‌های تخریب شده در شرق اصفهان عملیات احیا و بازسازی توسط اداره منابع طبیعی انجام شد، ادامه داد: سال گذشته همچنین قرارداد احیا و بازسازی ۱۲۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی شرق اصفهان (دشت سجزی) با مشارکت معدن‌داران و کوره‌های گچ و آجرپزی منعقد و تا پایان ۱۴۰۱ این طرح در سطحی حدود ۶۰ هکتار با کاشت نهال انجام شد.

وی همچنین به کاشت نهال در ۱۳۰ هکتار از اراضی کاشان در قالب طرح احیا و بازسازی عرصه‌های طبیعی در اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: کاشت نهال یا اصلاح منظر و تثبیت اراضی با مشارکت معدن کاران در راستای مسئولیت اجتماعی معادن در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی انجام می‌شود.

سعیدی با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی طبق ماده ۲۴ قانون معادن موظف است به استعلام محدوده‌های معدنی در مدت ۲ ماه و بصورت برخط پاسخ دهد، اضافه کرد: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱، تعداد ۵۲۶ فقره معدن و طرح‌های عمومی و عمرانی (جاده، خط انتقال برق، آب و گاز) از اداره کل منابع طبیعی اصفهان استعلام شده که ۱۹۴ طرح بررسی و با مساحتی حدود ۷۰ هکتار در مجموع موافقت شد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: این اداره کل سال گذشته با کمتر از ۲ درصد (۱.۸ درصد) از استعلام‌های معادن موافقت کرد.