۳۰۰ هزار اصله نهال در استان اصفهان توزیع شد

سرو، ارغوان، زیتون تلخ، عرعر، سنجد، اقاقیا، توت و زبان گنجشک گونه‌های مورد اشاره را شامل می‌شود که با وضعیت آب، کم بارشی و خشکسالی استان تطابق دارد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان از توزیع حدود ۳۰۰ هزار اصله نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در این استان خبر داد.

حسینعلی نریمانی اظهار داشت: این تعداد اصله نهال در همه شهرستان‌ها توزیع شده و به غیر از مردم در اختیار دستگاه‌هایی مانند شهرداری قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: سرو، ارغوان، زیتون تلخ، عرعر، سنجد، اقاقیا، توت و زبان گنجشک گونه‌های مورد اشاره را شامل می‌شود که با وضعیت آب، کم بارشی و خشکسالی استان تطابق دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: در برخی مناطق و شهرستان‌هایی که درخواست تعداد بالای نهال وجود داشت نقشه حاوی مختصات و موقعیت دقیق جغرافیایی از متقاضی اخذ می‌شد تا زمین مورد نظر برای کشت تصرفی نباشد.

نریمانی به رزمایش روز گذشته درختکاری برای کاشت یکصد هزار اصله نهال با مشارکت جمعیت هلال احمر کشور اشاره و تصریح کرد: سهم استان اصفهان در این طرح کاشت پنج هزار اصله نهال در مدت زمان ۲۰ دقیقه بود.

وی با اشاره به نظارت دستگاه‌های ناظر جهانی بر این طرح برای ثبت کمترین زمان کاشت نهال اظهار داشت: همکاری دستگاه‌های مختلف برای کاشت نهال نقش شایانی در توسعه فضای سبز و پوشش گیاهی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، ۱۵ تا ۲۲ اسفند “هفته منابع طبیعی و درختکاری” نامگذاری شده است.

نگاهی به وضعیت عرصه‌های طبیعی اصفهان حاکیست که این خطه با ۲۴ شهرستان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن را معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان معادل (۳۲ درصد) دربرگرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند.

استان اصفهان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

این استان واقع در مرکز کشور اقلیم خشک و نیمه خشک دارد و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل می‌دهد که بطور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.