۲ هزار کارت سوخت بدلیل قاچاق گازوییل در اصفهان مسدود شد

از این کارت‌ها برای قاچاق گازوییل استفاده می‌شد که علاوه بر مسدود شدن کارت، پرونده‌های آنها به صدور جریمه نیز مُنجر شده است

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه اصفهان گفت: حدود ۲ هزار کارت سوخت، سال گذشته در این استان بدلیل سوء استفاده برای قاچاق گازوییل، شناسایی و مسدود شد.

عبدالله گیتی‌منش، افزود: از این کارت‌ها برای قاچاق گازوییل استفاده می‌شد که علاوه بر مسدود شدن کارت، پرونده‌های آنها به صدور جریمه نیز مُنجر شده است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های موجود در زمینه قاچاق سوخت، سوء استفاده از این کارت‌هاست، اظهار داشت: در این روش در برخی مواقع تعدادی کارت سوخت بطور تجمیعی توسط یک راننده به جایگاه آورده می‌شود و برخی خودروهای سنگین نیز دارای باک اضافه هستند.

وی با اشاره به فعالیت کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان اصفهان گفت: یکی از کارگروه‌های این کمیسیون، “پیشگیری از قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی استان” و ریاست آن بر عهده مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه اصفهان است.

صدور بارنامه‌های صوری برای قاچاق سوخت

گیتی منش با بیان‌اینکه یکی از مباحث جدی در این کارگروه، شناسایی روش‌های جدید قاچاق فراورده‌های نفتی و جلوگیری از آنهاست، تصریح کرد: سوداگران و قاچاقچیان فراورده‌های نفتی روش‌های خود را بطور مداوم تغییر می‌دهند که یکی از آنها استفاده از قراردادهای صُوری است.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه اصفهان ادامه داد: در این روش، برخی از شرکت‌های حمل و نقل با اخذ مبلغی از بعضی از رانندگان برای آنها بارنامه‌های صوری تنظیم می‌کنند و پس از اینکه کارت سوخت رانندگان متناسب با بارنامه‌های جدید، شارژ شد از آن برای قاچاق گازوییل سوء استفاده می‌شود.

گیتی منش با اشاره به اینکه سال گذشته چند شرکت که اقدام به تنظیم بارنامه صوری در استان می‌کردند، شناسایی شدند، افزود: سهمیه سوخت خودروهای سنگین با توجه به پیمایش صورت گرفته از مسیر حرکت و طبق جدول، مشخص می‌شود و بارنامه بر روی آن تأثیر دارد.

وی تاکید کرد: کارشناسان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه اصفهان با بهره‌گیری از تجربه و دانش خود، این روش‌ها را شناسایی می‌کنند و گزارش‌های آن به سازمان‌های مربوطه ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه این مسائل کمتر برای بنزین اتفاق می‌افتد زیرا سهمیه آن مقدار مشخصی است، گفت: حدود ۵۰ درصد از مصرف بنزین بصورت آزاد و ۵۰ درصد بصورت سهمیه‌ای است که عمده مصرف آزاد توسط کارت‌های سوخت جایگاهداران انجام می‌شود و نمی‌توان مدیریتی روی رفتار مصرف آن داشت.

گیتی‌منش با بیان اینکه مصرف بنزین در ۱۰ ماه نخست سال گذشته در استان اصفهان بطور متوسط نزدیک به هفت میلیون لیتر در روز بوده است، خاطرنشان کرد: میزان مصرف بنزین در ماه اسفند پارسال به حدود هفت و نیم میلیون لیتر در روز افزایش یافت.

وی، متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۱۴۰۰ در استان اصفهان را حدود ۶ میلیون لیتر اعلام کرد.

۳۵۶ جایگاه عرضه سوخت بنزین و نفت گاز با بیش از چهار هزار نازل و ۱۶۴ جایگاه سیان جی با ۷۰۰ نازل در استان اصفهان فعال است.