۲۲۸ میلیارد تومان برای استمهال وام کشاورزان اصفهانی اختصاص یافت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بالغ بر ۲۲۸ میلیارد تومان در ۲ سال اخیر برای استمهال وام کشاورزان استان در خسارت‌های ناشی از سیل و خشکسالی اختصاص یافت.

منصور شیشه‌فروش روز یکشنبه افزود: این اعتبار  به ۳۶ هزار و ۳۳۳ نفر از کشاورزان استان که در سیل سال ۹۸ و خشکسالی‌های چند سال اخیر زیان دیده بودند, تخصیص پیدا کرد.

وی اضافه کرد: در یک سال اخیر ۵۰ میلیارد تومان نیز برای بازگشایی راه‌ها، ساماندهی برق و مقابله با سیلاب در مناطق روستایی استان هزینه شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به سیلاب فروردین سال قبل در بسیاری از مناطق کشور خاطرنشان کرد: منازل مسکونی برخی شهرستان‌های استان اصفهان هم از این پدیده متضرر شد که بر همین اساس ۴۳ میلیارد تومان وام بلاعوض برای بازسازی و اصلاح منازل آسیب دیده تخصیص پیدا کرد.

شیشه‌فروش تصریح کرد: در همین ارتباط ۱۲۱ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در مناطق غربی استان مانند فریدونشهر و جنوبی مانند سمیرم جذب شد.

وی به فعالیت ستادهای بازسازی در شهرستان‌هایی مانند سمیرم، تیران و کرون و چادگان در یک سال اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: در این مدت یک هزار و ۷۸۰ در مناطق مختلف تعمیر و یک  هزار و ۸۰ واحد جدید شهری روستایی احداث شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با بیان اینکه تامین وسایل مورد نیاز برخی ساکنان از دیگر برنامه‌های این نهاد در شهرستان‌ها بود، اضافه کرد: اعطای ۲۵۰ مجموعه متشکل از لوازم خانگی مانند یخچال و فرش و همچنین اختصاص وام ۱۰ میلیون تومانی خرید وسایل در یک سال اخیر انجام گرفت.

به گفته شیشه‌فروش پنج هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در این مدت مشمول وام ۴۰ میلیون تومانی اصلاح و بازسازی و برای آن تشکیل پرونده شد.

در پی بارش‌های بهاره سال ۹۸ و جاری شدن سیل بخش‌هایی از استان اصفهان مانند مناطق جنوبی و سمیرم، بخش شرقی همچون دهستان‌های بهارستان و کوهستان، جبل، کوهپایه، خورو بیابانک و نایین و شهرستان‌های غرب استان اصفهان از جمله فریدونشهر، فریدن، بویین میاندشت و چادگان آسیب دیدند.

به لحاظ پراکنش مکانی،  ۹۴.۳ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی درازمدت  پنج درصد خشکسالی خفیف، ۱۶.۴ درصد متوسط ،۱۹.۵ درصد  شدید ۵۳.۴ درصد بسیار شدید است.

به علت کاهش بارش و استمرار شرایط خشکسالی در ۱۰ سال اخیر مناطق مرکزی و شرقی استان درگیر خشکسالی بسیار شدید شده و بسیاری از اراضی این مناطق به کانون‌های گرد و خاک تبدیل شدند.