۱۸ ماه مالیات روی هواست

رقم معوقه ۱۸ ماهه استان اصفهان از محل ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده بالای هزار میلیارد است اما از عالی‌ترین مقام استان تا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نماینده مجلس در مورد رقم دقیق عوارض آلایندگی اصفهان ابراز بی اطلاعی می‌کنند

ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده از دی‌ماه ۱۴۰۰ اصلاح شد که بر اساس آن واحدهای صنعتی آلاینده طبق معیارهایی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی با نرخ‌های نیم‌درصد، یک‌درصد و ۱.۵ درصد فروش کالا یا خدمات خود، مشمول عوارض سبز می‌شوند. درحالی که پیش از تغییر این ماده قانونی، مالیات تمامی واحدهای آلاینده با نرخ یک درصد محاسبه می‌شد.

از آن زمان تاکنون به دلیل نبود سازوکاری برای اجرای قانون جدید، عوارض آلایندگی به استان اصفهان داده نشده است. رقم معوقه ۱۸ ماهه استان اصفهان از محل ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده بالای هزار میلیارد است اما از عالی‌ترین مقام استان تا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نماینده مجلس در مورد رقم دقیق عوارض آلایندگی اصفهان ابراز بی اطلاعی می‌کنند. خبرنگار خبرگزاری مهر طی دو هفته گذشته کوشید تا با مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در این‌باره گفتگو کند اما این سازمان پاسخگو نبود.

پیش‌تر محمدرضا قاسمی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان به یکی از رسانه‌ها گفته بود که بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی تا اسفند سال ۱۴۰۰ از حدود ۱۱۰ واحد صنعتی آلاینده اخذ و بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های ۱۴ شهرستان متأثر از آلودگی توزیع شده است.

این در حالی است که مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور به خبرنگار مهر می‌گوید: دوره چهارم مالیاتی سال ۱۴۰۰ (سه ماهه آخر سال) و چهار دوره ۱۴۰۱، دوره اول ۱۴۰۲ به مقدار ۱۸ ماه هیچ‌گونه عوارضی بابت آلایندگی وفق ماده ۴۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ در استان اصفهان وصول و توزیع نشده است.

وی می‌افزاید: طبق نامه معاون درآمد سازمان امور مالیاتی کشور باید به مأخذ نیم درصد از صنایع این ۱۸ ماه وصول و بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان‌های متأثر از آلایندگی استان اصفهان توزیع شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه هیچ عوارضی بابت آلایندگی صنایع اصفهان به حساب امور مالیاتی واریز و یا وصول نشده است، می‌گوید: فعلاً عوارض این ۱۸ ماه قرار است بر اساس نیم درصد توسط امور مالیاتی اخذ و بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شود.

در همین ارتباط سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان به خبرنگار مهر می‌گوید: عوارض آلایندگی به استان داده شده اما بخشی از عوارض آلایندگی تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی محل بحث بوده که برخی سال‌ها در پرداخت آنها وقفه افتاده است.

وی می‌افزاید: در این باره سال گذشته دو جلسه با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و یک جلسه نیز با سازمان امور مالیاتی داشتیم؛ طی هفته‌های اخیر نیز طی دو مرتبه هم حضوری و هم تلفنی با وزیر اقتصاد و دارایی در این باره صحبت کردم و قرار شد آنچه را که مد نظر استان بوده در قالب یک مکاتبه با وزارت اقتصاد انجام دهیم و ایشان نسبت به استدلال‌هایی که در استان اصفهان داشتند دستور لازم را بدهند که شهرداری‌ها و دهیاری‌های مختلف استان بتوانند از عوارض آلایندگی که حقوق مردم است بهره مند شوند و پروژه‌های عمرانی و آبادانی خود را پیش ببرند.

معوقه ۱۸ ماهه عوارض آلایندگی و عدم توزیع آن برای شهرداری‌های استان اصفهان یکی از موضوعاتی بود که در نشست وزیر کشور با فرمانداران، شهرداران و دهیاران این استان در اردیبهشت امسال نیز مطرح شد و نماینده سازمان امور مالیاتی استان اصفهان علت مشکلات به وجود آمده در وصول و واریز عوارض آلایندگی را تأخیر سازمان حفاظت محیط زیست در ارائه شیوه‌نامه اجرایی قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد.‌

در همین پیوند بابک صادقیان رئیس امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان به خبرنگار مهر می‌گوید: معوقات و مسائل موجود از زمان تغییر ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده در دی ماه ۱۴۰۰ ایجاد شد که ساختار محاسباتی اصلاح و نحوه اجرای آن سامانه‌ای شد.