۱۰۰ درصد مساحت استان اصفهان درگیر کم آبی  

امروز نیاز است که کشور به صورت ویژه برای تأمین آب استان اصفهان کمک کنند؛ اصفهان با شدیدترین کم آبی مواجه است و ۱۰۰ درصد مساحت استان اصفهان تحت تأثیر خشکی و کم آبی است و باید همکاری همه جانبه ای شکل بگیرد و وزارت نیرو کمک ویژه‌ای داشته باشد

اخبار اصفهان: مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: استان اصفهان با شدیدترین کم آبی مواجه بوده و ۱۰۰ درصد مساحت آن تحت تأثیر خشکی و کم آبی است.

منصور شیشه فروش با بیان اینکه استان اصفهان به رغم بارش‌های یک ماه اخیر همچنان با کاهش منابع آبی روبه‌رو است، اظهار داشت: سد زاینده رود و مخازن سایر سدهای استان کم آب بوده و بیشتر قنوات و چاه‌ها کماکان خشک است.

وی با اشاره به شکل‌گیری کانون‌های گردوغبار نقطه‌ای بر اثر خشکی رودخانه زاینده‌رود، ادامه داد: باید توجه داشت که از ۳۵ دشت استان اصفهان ۲۹ دشت تحت تأثیر فرونشست زمین بوده و زبانه‌های آن به درون کلانشهر اصفهان کشیده شده است و این معضل حل نمی‌شود مگر با احیای رودخانه زاینده رود و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۹۹ درصد تالاب گاوخونی هیچ آبی ندارد و این پهنه ۴۷ هزار هکتاری در جنوب شرق اصفهان درحال تبدیل به کانون گردوغبار است، خاطرنشان کرد: اثرات کم آبی در فضای سبز اصفهان نیز مشهود است و درختان حاشیه زاینده رود که ریشه در آب دارند و با تانکر نمی‌شد آبرسانی کرد به دلیل تنش آبی خشکیدند و خزان زودرس درختان را در تابستان شاهد بودیم.

  • آبرسانی سیار به ۳۶۰ روستا از جمله روستاهای مجاور سد زاینده رود در اصفهان

شیشه فروش با بیان اینکه امسال ۱۶ هزار هکتار باغات استان و حاشیه زاینده رود دچار تنش آبی شد، افزود: ۱۰۰ درصد مساحت استان اصفهان تحت تأثیر خشکی و کم آبی است که خسارت زیادی به بخش‌های مختلف از جمله فضای سبز، هوا و حتی تولید و صنعت وارد کرده است.

وی با تاکید براینکه لازم است وزارت نیرو بسته اضطراری برای تأمین آب اصفهان مشخص کند، ابراز داشت: هم اینک ۳۶۰ روستای اصفهان از جمله روستاهای مجاور سد زاینده رود با تانکر آبرسانی می‌شوند و وزارت نیرو ضرورت دارد طبق قانون برنامه اضطراری آب استان را از منابع مختلف تأمین کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست طبق قانون حفاظت از تالاب‌ها موظف است تأمین حقابه تالاب بین المللی گاوخونی را از وزارت نیرو پیگیری کند، خاطرنشان کرد: این تالاب ثبت شده در کنسوانسون رامسر بوده و اکنون تأمین حقابه تالاب برای شهر تالابی ورزنه بسیار مهم است.

  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در اصفهان نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار

شیشه فروش اضافه کرد: سازمان منابع طبیعی کشور با توجه به تکمیل مطالعات آبخیزداری استان اصفهان لازم است ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و پخش و کنترل سیلاب به استان اختصاص دهد و وزارت نیرو نیز منابع اعتباری برای تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام تأمین آب برای اصفهان در نظر گیرد تا خشکسالی، فرونشست، کانون گردو غبار و خسارات کشاورزی تا حدی کنترل شود.

وی با بیان اینکه طرح احیای زاینده رود تدوین و مشخص شده و وزارت نیرو باید برای اجرای آن کمک کند، خاطرنشان کرد: تجارب سیل در کشور نشان داده که باید اقدامات ویژه‌ای در همه بخش‌ها صورت گیرد و وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه به صورت ویژه نسبت به تخصیص اعتبار به استان‌ها و استان اصفهان برای اجرای طرح‌های کنترل و پیشگیری از سیل اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: اعتبارات مورد نیاز برای پیگیری و کنترل سیل و اجرای طرح‌های آبخیزداری، یکبار برای همیشه باید به استان اصفهان اختصاص داده شود زیرا اگر طرح‌های کنترل و پیشگیری از سیل در استان اجرا شود می‌توان بخشی از کمبود منابع آب زیرزمینی را کاهش داد.

شیشه فروش افزود: سازمان برنامه و بودجه باید یک بار برای همیشه سازمان برنامه و بودجه اعتبارات ویژه‌ای برای طرح‌های آبخیزداری و پخش و کنترل سیلاب به استان اصفهان بدهد تا بتوانیم سیلاب‌ها را در شهرها و روستاها کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه سیل هر ساله در کشور اتفاق می‌افتد، افزود: سیل ۱۳۹۸ که پهنه کشور را در برگرفت و سیلاب مرداد امسال در کشور خسارت بر جا گذاشت و در استان اصفهان خوشبختانه با اقداماتی که شد خسارت جانی نداشت اما خسارات مالی را شاهد بودیم.

  • اصفهان در همه حوادث کشور کمک‌رسان بوده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان همیشه در زمان وقوع حوادث به استان‌های دیگر امدادرسانی و کمک کرده است، افزود: استان اصفهان در زلزله بم پنج هزار واحد و در زلزله بروجرد (سال ۱۳۸۵) ۱۲ هزار واحد مسکونی ساخت.

شیشه فروش با اشاره به تأمین کانکس و امدادرسانی نیروهای امداد و نجات اصفهان در زلزله سرپل ذهاب استان کرمانشاه و بازسازی ۳ هزار واحد مسکونی در این منطقه، ادامه داد: استان اصفهان همچنین در سیل لرستان ۲ هزار واحد مسکونی بازسازی کرد و در سیل خوزستان، یک ماه برای تخلیه آب و کمک رسانی در محل مستقر بود و در سیل استان هرمزگان از سال گذشته تاکنون از اصفهان همچنان در دو شهرستان میناب و رودآب برای بازسازی ۷۰۰ واحد مسکونی حضور دارند.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در سیل مرداد ماه امسال نیز برای کنترل سیل در یزد و تخلیه آب از ۲۰ واحد مسکونی با ارسال نیروی امدادی و تجهیزات کمک رسانی کرد، گفت: استان اصفهان در چهارمحال و بختیاری نیز به مدت یک ماه برای آبرسانی امکاناتی از جمله بیش از ۲۰ دستگاه تانکر آبرسان و پنج کیلومتر لوله برای کنترل آبرسانی ارسال کرد.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: اصفهان در کم آبی همدان و رفسنجان ده‌ها تانکر آبرسانی اعزام کرد و در سیل امامزاده داوود تیم آنست (سگ‌های تجسس) هلال احمر اصفهان برای کمک رسانی اعزام شد و در حادثه متروپل آتشنشانی اصفهان و شاهین شهر برای امدادرسانی اعزام شدند.

  • وزارت نیرو برای تأمین آب اصفهان کمک کند

وی با بیان اینکه استان اصفهان در همه حوادث کشور، یکپارچه کمک رسان بوده است، ابراز داشت: امروز نیاز است که کشور به صورت ویژه برای تأمین آب استان اصفهان کمک کنند؛ اصفهان با شدیدترین کم آبی مواجه است و ۱۰۰ درصد مساحت استان اصفهان تحت تأثیر خشکی و کم آبی است و باید همکاری همه جانبه ای شکل بگیرد و وزارت نیرو کمک ویژه‌ای داشته باشد.