یک هم‌نشینی از جنس تئاتر

معاون فرهنگی شهردار اصفهان در نشست هم‌اندیشی با اهالی تئاتر، ضمن شنیدن دغدغه‌های آنها مسیر این هنر در اصفهان را رو به رشد و امیدوارانه دانست. مجتبی شاه‌مرادی این نشست را فرصتی برای گفت‌وگوی بدون تکلف دو طرف دانست و اظهار داشت: با وجود کاستی‌های موجود و محدودیت منابع برای حمایت از تئاتر، می‌توان اذعان […]

معاون فرهنگی شهردار اصفهان در نشست هم‌اندیشی با اهالی تئاتر، ضمن شنیدن دغدغه‌های آنها مسیر این هنر در اصفهان را رو به رشد و امیدوارانه دانست. مجتبی شاه‌مرادی این نشست را فرصتی برای گفت‌وگوی بدون تکلف دو طرف دانست و اظهار داشت: با وجود کاستی‌های موجود و محدودیت منابع برای حمایت از تئاتر، می‌توان اذعان کرد که مسیر تئاتر در حوزه شهرداری اصفهان رو به رشد و صعودی است. وی افزود: لازم است سایر مجموعه‌هایی که درباره تئاتر رسالت ذاتی دارند، جدی‌تر به این حوزه ورود کنند و اقدامات آنها از نظارت و صدور مجوز فراتر برود؛ چون ظرفیت‌ها و منابع بسیار خوبی در کشور وجود دارد که می‌توان با پیگیری آنها را صرف پیشرفت تئاتر کرد.

در ادامه رادمهر کشانی با بیان اینکه توسعه سالن‌ها و امکانات سخت‌افزاری بدون اهمیت دادن به هنرمندان تئاتر سودی ندارد، گفت: در سال‌های اخیر افراد متخصص حوزه تئاتر کنار گذاشته شده و به جذب افراد تازه‌کار روی آورده شده است. البته به‌کارگیری جوانان و دانش‌آموختگان تئاتر اقدام مثبتی است؛ اما باید جایگاه مشخصی برای آنها تعریف کرد. متأسفانه با هنرمند تئاتر مانند وزنه‌بردار رفتار می‌شود که اگر سن او بالا رفت دیگر نمی‌تواند وزنه بزند، درحالی‌که هنرمند هرچه باتجربه‌تر شود تأثیرگذارتر خواهد بود.

کشانی با بیان اینکه استان اصفهان نیاز به جشنواره انحصاری تئاتر دارد، ادامه داد: برخی دیدگاه‌ها موجب مهاجرت هنرمندان تئاتر اصفهان به تهران شده است. از طرف دیگر در سالن‌های تئاتر اصفهان باید تفکیک موضوعی صورت گیرد. اگر تئاتر اصفهان و هنرمندان تئاتر سرپا هستند به مدد حمایت شهرداری اصفهان بوده اما در تئاترهای محیطی و شهری بیشتر به کمیت توجه می‌شود تا کیفیت که باعث شده آثار تکراری در شهر اجرا شود.

لزوم برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی در اصفهان

جلال مشتاقیان با تأکید بر اجرای جشنواره تئاتر خیابانی در اصفهان بیان کرد: فضای شهر اصفهان برای هنرمندان تئاتر سایر استان‌ها بسیار جذاب است و در صورت برگزاری این جشنواره به‌صورت ملی شاهد استقبال بسیار خوبی از سوی هنرمندان خواهیم بود. همچنین در دهه ۸۰ یک جشنواره بین‌المللی تئاتر کمدی و در دهه ۹۰ نیز یک جشنواره کمدی استانی در اصفهان برگزار می‌شد که امیدوارم دوباره احیا و برگزار شود؛ چون اصفهان را به تئاتر کمدی می‌شناسند.

وی ابراز امیدواری کرد شهرداری اصفهان از هنرمندان تئاتری که در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی رتبه کسب می‌کنند به‌صورت ویژه حمایت کند.

یک سالن تخصصی به تئاتر کودک اختصاص یابد

مجید کیمیایی نیز با اشاره به تجربه چند ساله خود از فعالیت فرهنگی در کشور گرجستان اظهار داشت: در این کشور به تمام جنبه‌ها و مراحل تولید یک نمایش به صورت کاملاً تخصصی پرداخته و نگاه می‌شود. همچنین تمهیداتی برای حمایت معنوی و مادی از پیشکسوتان تئاتر اندیشیده‌اند و در تمام سالن‌های تئاتر این کشور صندلی‌هایی ویژه به این افراد اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به فعالیت دفتر تخصصی تئاتر کودک در هنرسرای خورشید در گذشته افزود: فعالیت‌های این دفتر تخصصی موجب شکوفایی تئاتر کودک در این مرکز شد و چراغ تئاتر کودک هر شب در هنرسرای خورشید روشن بود که امیدوارم یک سالن تخصصی به همراه شورای تخصصی تئاتر کودک به این امر اختصاص یابد چرا که تنها یک شورا نمی‌تواند برای تمام حوزه‌های هنرهای نمایشی تصمیم‌گیری کند.

تالار هنر به مردم اصفهان معرفی شود

در ادامه معین‌الدین عشاقی با بیان اینکه تالار هنر و هنر تئاتر باید بیشتر به مردم اصفهان معرفی شود، گفت: محدود شدن کارکرد تالار هنر به رسیدگی به درخواست اجرای گروه‌های تئاتر رویکرد درستی نیست. همچنین فضای کاری نیروهای تالار هنر نباید فضای اداری و کارمندی باشد چون اجرای نمایش‌ها در این سالن تا شب ادامه دارد.

همچنین مهدی جاودانی مدیریت صحیح را انتظار اهالی تئاتر از متولیان امور هنری دانست و اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف مدیران باید فرصت بیشتری برای هم‌اندیشی با اهالی تئاتر فراهم کنند و به دلسوختگان تئاتر بهای بیشتری داده شود.

درخواست راه‌اندازی جشنواره هنرهای آئینی از سوی شهرداری

حمید مومن‌زاده نیز با اشاره به بی‌مهری به نمایش آئینی گفت: تعزیه در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان میراث ناملموس به ثبت یونسکو رسید؛ اما در اصفهان مکانی به اجرای تعزیه اختصاص داده نشده است. از طرف دیگر امیدوارم یک جشنواره هنرهای آئینی به‌صورت دائمی به همت شهرداری در اصفهان برگزار شود تا به احیای هنرهای آئینی که در معرض فراموشی است، کمک شود.

مجتبی طالبی نیز با بیان اینکه نباید در تشکیل شوراهای تخصصی و کانون‌ها تنها از افراد خاص دعوت شود، گفت: همواره از ایجاد تشکل‌ها و کانون‌هایی که از حقوق هنرمندان دفاع کنند حمایت می‌کردیم اما برخی از این تشکل‌ها از مسیر درست خود خارج شده‌اند. همچنین معاونت‌های فرهنگی اجتماعی شهرداری‌های مناطق باید با هنرمندان تئاتر ارتباط تنگاتنگ و مؤثر داشته باشند تا بتوانند از ظرفیت‌های هنرمندان هر منطقه به‌خوبی استفاده کنند.

مرضیه اسدی‌زاده نیز خواستار راه‌اندازی جشنواره معتبر تئاتر مختص اصفهان به‌جز جشنواره تئاتر استان شد. همچنین بر تخصیص سالن‌های بلااستفاده در شهر به اجرای تئاتر تأکید کرد.

پوران سلیمانی نیز با تقدیر از سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برای برگزای نشست هم‌اندیشی با اهالی تئاتر، بر ملموس شدن نتایج برگزاری این نشست‌ها تأکید کرد.

در ادامه، بیژن قدوسی با تأکید بر لزوم جوانگرایی در شورای تخصصی تالار هنر بیان کرد: رویکرد شهرداری درباره هنرمندان کارکشته و هنرمندان تجربی و تازه‌کار باید متفاوت باشد. همچنین بازبینی مجدد آثار برای اجرا در سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌های دیگر باید حذف شود.

شهرداری اصفهان در حوزه تئاتر تنها نقش حمایتی دارد

در پایان مجتبی شاه‌مرادی معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه نقش شهرداری در حوزه تئاتر صرفاً حمایت است و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تنها متولی صدور مجوزها و تشکل‌ها است، گفت: تنها حدود سه تا چهار سالن شهر در اختیار شهرداری است و توسعه سالن‌های تئاتر نیز بر عهده ارشاد است؛ اما تلاش‌هایی برای احداث تالار شهر در چهارباغ انجام شده که امیدوارم به‌زودی کلنگ‌زنی شود. همچنین دو پلاتو در پردیس هنر به این امر اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به عضویت اعضای شورای تخصصی تالار هنر، افزود: برای ایجاد تغییرات در این شورا، خود اهالی تئاتر باید افراد موردنظر را به ما پیشنهاد دهند، به این شرط که تمام اهالی تئاتر این افراد را قبول داشته باشند.

وی با بیان اینکه احتمالاً از سال آینده ساعت کاری مراکزی مانند تالار هنر و هنرسرای خورشید از حالت کارمندی خارج می‌شود، اضافه کرد: همچنین مرکز هنرهای آئینی شهرداری اصفهان از ابتدای سال آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند که در این حوزه برنامه ویژه داریم.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه هنرمندان تئاتر باید میان سفارش و خرید اثر و حمایت از اثر تفاوت قائل شوند، افزود: از اهالی تئاتر درخواست می‌کنم مشکلات را به ما انتقال داده و ما را نقد کنند و همچنین راهکار نیز ارائه دهند. با وجود مشکلات موجود باز هم تأکید می‌کنم که مسیر تئاتر در اصفهان رو به رشد و امیدوارکننده است.

شاه‌مرادی درباره زمان اعلام فراخوان‌های تئاترهای خیابانی مناسبتی خاطرنشان کرد: زمان مناسبت‌های هر سال از قبل مشخص شده که بهتر است هنرمندان تئاتر برای این مناسبت‌ها از قبل اثر قابل‌ارائه داشته باشند.