یک فرصت خدادادی از زیرِزمین برای روی زمین

پریسا جمدی: سالهاست که از سبزیجات ریشه‌ای به عنوان یک ماده غذایی خوشمزه در رژیم غذایی استفاده می‌شود. سیب زمینی، هویج و پیاز چند نمونه از گیاهان خوراکی هستند که در زیر زمین رشد می‌کنند و اکثر ما آنها را می‌شناسیم. علاوه بر موارد ذکر شده انواع دیگری از سبزیجات ریشه‌ای نیز هستند که هر […]

پریسا جمدی: سالهاست که از سبزیجات ریشه‌ای به عنوان یک ماده غذایی خوشمزه در رژیم غذایی استفاده می‌شود. سیب زمینی، هویج و پیاز چند نمونه از گیاهان خوراکی هستند که در زیر زمین رشد می‌کنند و اکثر ما آنها را می‌شناسیم. علاوه بر موارد ذکر شده انواع دیگری از سبزیجات ریشه‌ای نیز هستند که هر کدام دارای مواد مغذی و فواید مختلفی هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی چند نمونه از سبزیجات ریشه‌ای بپردازیم.

پیاز: پیاز یک سبزی ریشه‌ای است که تقریباً پایه ثابت اکثر غذاهاست. پیاز سرشار از فیبر، ویتامین C و آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که می‌توانند از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کرده از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده، پیاز فواید زیادی برای سلامتی دارد. مثلاً، طی یک تحقیق محققان دریافتند که خوردن ۱۰۰ گرم پیاز خام در روز به طور قابل توجهی سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد. بعلاوه، طبق نتایج به دست آمده از دیگر تحقیقات پیاز دارای خواص ضد سرطانی قوی است، در واقع محققان مصرف بیشتر این سبزی ریشه‌ای را با خطر کمتر ابتلا به انواع رایج سرطان مرتبط می‌دانند.

سیب زمینی: سیب زمینی شیرین نیز یکی دیگر از سبزیجات ریشه‌ای خوشمزه و شرسار از مواد مغذی است که آن را به یک خوراکی مفید برای سلامتی تبدیل می‌کند. سیب زمینی شیرین سرشار از فیبر، ویتامین C، منگنز و ویتامین A بوده و منبع خوبی از چندین آنتی اکسیدان از جمله بتاکاروتن، اسید کلروژنیک و آنتوسیانین است. طبق نتایج حاصل از سه مطالعه، مصرف ۴ گرم عصاره سیب زمینی شیرین سفید در روز به مدت ۱۲ هفته باعث بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌شود. همچنین طبق تحقیقات، سیب زمینی شیرین به دلیل دارا بودن ویتامین A باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی، تقویت بینایی و سلامت پوست می‌شود.

شلغم: شلغم یک سبزی ریشه‌ای بسیار خوشمزه است. شلغم سرشار از مواد مغذی و منبعی عالی از ویتامین C، فیبر، منگنز و پتاسیم است. افزودن ویتامین C به رژیم غذایی می‌تواند به تقویت ایمنی و کاهش علائم و شدت عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی کمک کند. بعلاوه، طبق مطالعات انجام شده مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی، مانند شلغم، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، سینه، روده بزرگ و ریه کمک کند.

زنجبیل: زنجبیل یک گیاه گلدار است که همخانواده سایر سبزیجات ریشه‌ای مانند زردچوبه است. زنجبیل سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی از جمله ترکیب خاصی به نام جینجرول بوده که دارای فواید سلامتی زیادی می‌باشد. طبق یک مطالعه انجام شده، زنجبیل به کاهش حالت تهوع صبحگاهی در زنان باردار کمک می‌کند. همچنین ممکن است درد و التهاب را کاهش دهد، و به تسکین درد قاعدگی و کاهش علائم در افراد مبتلا به آرتروز کمک کند.

چغندر: چغندر یکی از مغذی‌ترین سبزیجات ریشه‌ای موجود است که حاوی فیبر، فولات و منگنز است. بعلاوه چغندر سرشار از نیترات (ترکیبات گیاهی مفیدی که می‌تواند به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک کند، فشار خون را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد) است. طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات، خوردن چغندر عملکرد ورزشی را بهبود بخشیده و جریان خون را به مغز افزایش می‌دهد.

سیر: سیر یک سبزی ریشه‌ای هم‌خانواده پیاز، تره فرنگی، پیازچه و موسیر است. سیر حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مهم از جمله منگنز، ویتامین B6 و ویتامین C است. طبق تحقیقات انجام شده سیر می‌تواند با کاهش فشار خون و سطح کلسترول تام و تری گلیسیرید به سلامت قلب کمک کند.

تربچه: تربچه برخلاف ظاهر کوچکش دارای خواص زیادی برای سلامتی است. تربچه کربوهیدرات و کالری کمی دارد اما سرشار از فیبر و ویتامین C است. این سبزی دارای خواص ضد قارچی نیز هست و در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی در برابر چندین نوع قارچ مؤثر بوده است. بعلاوه براساس نتایج حاصل از دیگر تحقیقات، برگ‌های تربچه می‌تواند برای محافظت در برابر زخم معده مؤثر باشد.

هویج: هویج به عنوان یک گیاه ریشه‌ای در صدر مغذی‌ترین موادغذایی شناخته می‌شود. این سبزی خوشمزه سرشار از ویتامین‌های A و K و همچنین آنتی اکسیدان مهم بتاکاروتن است. طبق مطالعات انجام شده مصرف کاروتنوئیدها، مانند بتاکاروتن، به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان سینه، پروستات و معده کمک می‌کند.

کرفس: کرفس یک سبزی ریشه‌ای بسیار خوشمزه است که پختن و مصرف آن آسان است. این سبزی حاوی مقدار زیادی ویتامین C و فسفر و همچنین منبع عالی ویتامین K می‌باشد. ویتامین K یک ماده مغذی ضروری است که برای لخته شدن خون بسیار مهم و ضروری است.

https://www.healthline.com/nutrition/root-vegetables#TOC_TITLE_HDR_15