گمرک فصل پایانی سریال واردات!

تا این لحظه هیچ خودرویی وارد کشور نشده است. با این حال به نظر می‌رسد هنوز هیچکدام از خودروها وارد خاک کشور نشده‌اند. سیدمرتضی عمادی، سخنگوی گمرک توضیح داد: گمرک تا کنون سندی دریافت نکرده است

یلدا توکلی : مدتی است که صحبت از واردات خودرو در میان است و این خبر تبعات بسیار زیادی در بر داشته و در کنار موافقان و مخالفان، منتقدان هم نظرات خود را بارها اعلام کرده‌اند، اما در نهایت انتظارها قرار است به زودی به پایان برسد و خودروهای خارجی وارد ایران شوند.

  • خودرو به پشت مرز رسیده است

چند روز پیش امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد که فرآیند واردات خودرو سرعت گرفته و حتی برای برخی مدل‌ها، خودرو به پشت مرز رسیده است و شاهد تبلیغات محیطی خودروها هستیم

  • به زودی خودروها در گمرک است

شمارش معکوس برای ورود خودروهای خارجی به کشور آغاز شده است و در این راستا وزارت صمت سیزدهم آذرماه اعلام کرد که فرآیند واردات خودرو به کشور سرعت گرفته است و برخی مدل‌ها به پشت مرز رسیده‌اند. همچنین فاطمی امین، وزیر صمت اعلام کرد که از ابتدای آبان‌ماه که آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد ۴۰۰ متقاضی تقاضای خود را اعلام کرده‌اند که ۲۷ مورد از آنها واجد شرایط اولیه بوده و چهار شرکت ثبت سفارش انجام داده و اولین خودروهای وارداتی به زودی در گمرک است.

چند روز قبل عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت نیز در یک گفت و گوی تلویزیونی، اظهار کرد: قانون ساماندهی صنعت خودرو در خرداد ماه امسال ابلاغ شد و مصوبه هیئت وزیران نیز برای آئین نامه اجرایی واردات، در شهریور ماه به تصویب رسید. بنابراین هم اکنون مانع خاصی برای واردات خودرو وجود ندارد و حتماً امسال واردات انجام می‌شود. مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان اینکه میزان خودروهای وارداتی به توان مالی شرکت‌های واردکننده بستگی دارد، افزود: تا سقف یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده است که با این رقم می‌توان ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کرد. وی ادامه داد: اهرم افزایش کیفیت در صنعت خودروسازی، بحث رقابت پذیری است و هر چقدر ما صنعت را به سوی رقابت پیش ببریم می‌توانیم به افزایش کیفیت برسیم.

  • گمرک تا کنون سندی دریافت نکرده است

اما سخنگوی گمرک درمورد آخرین وضعیت واردات خودروهای خارجی به کشور گفت: تا این لحظه هیچ خودرویی وارد کشور نشده است. با این حال به نظر می‌رسد هنوز هیچکدام از خودروها وارد خاک کشور نشده‌اند. سیدمرتضی عمادی، سخنگوی گمرک توضیح داد: گمرک تا کنون سندی دریافت نکرده است.

 

  • مشکل بزرگ بازار خودرو، تورم پایه پولی است

فربد زاوه درباره تأثیر واردات خودروهای خارجی بر بازار خودروهای داخلی به همشهری آنلاین گفت: اولاً که به نظر نمی‌رسد واردات خودرو به این هفته برسد مگر آنکه پروسه واردات را به طور کامل اجرا نکرده باشند که معنی‌اش این می‌شود که ماشین‌های وارداتی چندان قابلیت عرضه به بازار و شماره‌گذاری نخواهند داشت ولی حتی اگر شماره‌گذاری هم بشوند خیلی نمی‌توان امیدوار بود که تاثیری در بازار بگذارد.

این کارشناس خودرو، درباره دلایل رشد قیمت خودروهای داخلی بیان کرد: مشکل بزرگ بازار خودرو، تورم پایه پولی است؛ یعنی مسئله عرضه فقط مطرح نیست و تورم پولی است که بازار را آشفته کرده.