گرمای بی‌سابقه فروردین دشت کاشان در نیم قرن گذشته

رئیس اداره هواشناسی کاشان گفت: افزایش دمای هوا در روزهای ۱۴ و ۱۵ ماه جاری در پنجاه سال گذشته بی‌سابقه بوده است. عباس ارغوانی در در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روزهای ۱۴ و ۱۵ فروردین دمای حداکثر هوا به ترتیب به ۳۳ و ۳۴ درجه سانتیگراد رسید که این دما برای این زمان از […]

رئیس اداره هواشناسی کاشان گفت: افزایش دمای هوا در روزهای ۱۴ و ۱۵ ماه جاری در پنجاه سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

عباس ارغوانی در در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روزهای ۱۴ و ۱۵ فروردین دمای حداکثر هوا به ترتیب به ۳۳ و ۳۴ درجه سانتیگراد رسید که این دما برای این زمان از سال در نیم قرن گذشته سابقه نداشته است.

وی افزود: این رکوردها به «فَرین گرمایی» یا «گرمای حَدی» معروف است که یکی از علامت‌های تغییرات اقلیمی محسوب می‌شوند و نکته قابل توجه اینکه وقوع این رکورد در این موقع سال می‌تواند نشانه‌ای قوی از وجود تنش آبی و حاکمیت خشکسالی شدید در این منطقه باشد.

رییس اداره هواشناسی کاشان، تصریح کرد: تنها راهکار مواجه و سازگاری با موضوع تغییرات اقلیمی، مدیریت حفظ منابع آبی و انرژی‌های وابسته است که نیازمند آگاهی بخشی و مشارکت همه مردم و مسئولان است.

ارغوانی گفت: بنا به تفسیر نقشه‌های هواشناسی، پدیده غالب جوی تا روز چهارشنبه هفته جاری به صورت صاف تا قسمتی ابری و در ساعت بعد ازظهر نیمه ابری همراه با وزش باد خواهد بود.

وی افزود: پیش بینی می‌شود روزهای پنجشنبه تا شنبه هفته آینده علاوه بر حاکم شدن دمای بالای ۳۰ درجه، به واسطه شدت وزش باد، وقوع پدیده گرد و خاک بیش از پیش به واسطه خشکسالی، خودنمایی می‌کند.