گردشگری اصفهان می‌تواند ایران را آباد کند

شهر از پروژه‌های عمرانی اشباع شده است و دیگر طرحی دیده نمی‌شود، این در حالی است که در گذشته این پروژه‌ها در مناطق مرکزی فعال بود و در حال حاضر در مناطق حومه‌ای و پیرامون شهر از جمله ۱۳، ۱۱ و ۱۴ این پروژه‌ها دیده می‌شود، بنابراین مردم در مرکز شهر کمتر کارگاه عمرانی را شاهد هستند

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور در اتاق خبر «اصفهان شورا» از دغدغه‌های خود در حوزه بافت تاریخی، لزوم احیا و تعیین مدیریتی واحد برای این بافت در کلان‌شهر اصفهان سخن گفت و به سئوالات مختلف پیرامون حوزه مسئولیت خود پاسخ داد.

به گزارش ایمنا، رسول میرباقری در گفت‌وگوی صمیمانه اتاق خبر اصفهان شورا، یک‌صدایی را حلقه مفقوده مدیریت بافت تاریخی دانست و اظهار کرد: معتقدیم گردشگری اصفهان می‌تواند کل ایران را آباد کند، بنابراین باید به آن بپردازیم که خود شهر اصفهان از این گوهر گرانبها چقدر استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت‌های کلان عمرانی شهر حلقه چهارم ترافیکی و مترو است، تصریح کرد: گفته می‌شود شهر از پروژه‌های عمرانی اشباع شده است و دیگر طرحی دیده نمی‌شود، این در حالی است که در گذشته این پروژه‌ها در مناطق مرکزی فعال بود و در حال حاضر در مناطق حومه‌ای و پیرامون شهر از جمله ۱۳، ۱۱ و ۱۴ این پروژه‌ها دیده می‌شود، بنابراین مردم در مرکز شهر کمتر کارگاه عمرانی را شاهد هستند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: به جز حلقه چهارم ترافیکی شهر و مترو، پروژه اتوبان چمران، پل شیخ صدوق و پل توحید در دستور کار است که اجرا نشدن آن به علت اختلاف در طراحی بوده است، بنابراین ترافیک‌سنجی و ارزش‌سنجی در حال انجام است تا تصمیم گرفته شود که کدام یک از این روش‌ها بهتر است.

وی ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری طرح‌ها در شهرداری تمام طرح‌ها را قبل از اجرا بررسی می‌کند، در این شورا معاون شهرسازی شهردار، شهردار منطقه، اعضای شورای اسلامی شهر و گاهی شهردار اصفهان حضور دارند و سعی می‌شود چکش‌کاری لازم روی طرح‌ها انجام شود تا بعدها دچار تغییر مجدد نشود.

  • بررسی سیمای پروژه‌های کلان شهر در کارگروه سیما و منظر شهرداری

میرباقری گفت: ما نتوانسته‌ایم بنیانی که بزرگان ما نهاده بودند و میراث تاریخی این شهر را که به ما آرامش می‌دهد و روحیه توحیدی و الهی را تقویت می‌کند، در شهر ادامه دهیم. البته کارگروه سیما و منظر در شهرداری فعال است که نمای پروژه‌های کلان در شهر را با حضور کارشناسان و اساتید بررسی می‌کند و با تأیید آن کارگروه می‌توان نماسازی در این پروژه‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: گاهی شاهد هستیم اتفاقات ناهمگونی نسبت به هویت شهر صورت می‌گیرد که در این راستا دغدغه من مناطق یک و سه است که قلب تاریخی شهر به شمار می‌رود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: از ابتدای دوره ششم شورا سعی کردم درباره سیاست‌گذار و متولی اصلی بافت تاریخی صحبت کنم. در اصفهان کارهای خوبی در ۴۰ سال اخیر انجام شده است، اما بعضی موارد مغفول مانده است، زیرا تاکنون متولی اصلی و سیاست‌گذار واحد وجود نداشته است که تمام مناطق تاریخی شهر را با یک دست فرمان پیش ببرد.

وی با بیان اینکه پیگیر موضوع پیرایش شهری به‌ویژه در محورهای اصلی اصفهان هستیم تا ساماندهی لازم صورت گیرد، گفت: به‌رغم مشکلات اقتصادی و موارد دیگر تاکید داشتیم که در حوزه سیما و منظر شهری کارهای مهم انجام شود.

  • نگاه ما به شهر باید توحیدی باشد

میرباقری افزود: معتقدم نگاه ما باید نگاه توحیدی باشد، یعنی شهرسازی توحیدی، ساختمان توحیدی و خانواده توحیدی داشته باشیم. وقتی می‌گوییم پارک توحیدی یعنی در پارک نمازخانه‌ای با سبک کاشی خاص، تابلوها یا بناهایی داشته باشیم که حین تفریح، روح افراد نیز آرامش و تعالی داشته باشد.

وی گفت: بر اساس آخرین مصوبه‌ای که در کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای ششم داشتیم، معاونت برنامه‌ریزی دو ماه مهلت گرفته است تا پیشنهادهای مختلف شامل شهرداری بافت تاریخی، معاونت بافت تاریخی، اداره بافت تاریخی یا مدیریت بافت تاریخی را بررسی و به شورا اعلام کند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: معتقدیم گردشگری اصفهان می‌تواند ایران را آباد کند، بنابراین باید به آن بپردازیم که خود شهر اصفهان از این گوهر گرانبها چقدر استفاده کرده است.

  • توسعه هتل‌سازی نیازمند حمایت مدیریت کلان استان است

وی با بیان اینکه خانه‌های بوم‌گردی توسعه پیدا کرده است و مردم به سمتی سوق پیدا کرده‌اند که خانه‌های خود را به عنوان اقامتگاه یا کافی‌شاپ استفاده کنند، اما آن طور که باید هتل‌سازی توسعه پیدا نکرده است، گفت: این موضوعات باید در مدیریت کلان استان مورد توجه قرار گیرد، بخشی از این موضوع به شهرداری و بخش‌های دیگری به میراث فرهنگی و راه و شهرسازی مربوط است، بنابراین اگر دستگاه‌ها همکاری نکنند اتفاقات لازم عملی نمی‌شود.

باقری ادامه داد: اکنون شهرداری برای اینکه صداقت خود را نشان دهد، هزینه تراکم را نزدیک به رایگان کرده است که امیدواریم سایر سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط نیز کمک کنند تا شاهد جذب سرمایه‌گذاران جدید در بخش هتل‌سازی باشیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه اصنو، اظهار کرد: سعی ما این است که پای طرح صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی بایستیم تا نواقص آن هرچه سریع‌تر برطرف شود.