گرانفروشی دیگر جرم نیست!

گران شدن کالا ها در ایران به طور ناگهانی و بی دلیل تاریخچه ای بس غنی دارد! اما گرانی های اخیر که دیگر نفس مردم را بند آورده و گویی پا روی گلوی مردم گذاشته تا خفه شوند از زمانی آغاز شد که ترامپ برجام را پاره کرد ، و یا کمی عقب تر از زمانی که مردم برای دومین بار به دولت تدبیر و امید رای دادند!

گرانفروشی دیگر جرم نیست!

افزایش قیمت در هر کالایی به بهانه خاصی انجام شد. گاوداران به بهانه نبود علوفه شیر را گران کردند و ظروف یکبار مصرف و لوازم بهداشتی به دلیل نبود مواد اولیه گران شد. اما حقوق ها، نه تنها زیاد نشد بلکه در مواردی کم و یا حتی به دلیل تعطیلی کارخانه ها و تولیدی ها قطع نیز شد. مسلما هیچ کدام ازموارد ذکر شده دلیلی بر این بی بند و باری در قیمت ها نمی شود. اگر قرار است کالایی گران شود باید قانون داشته باشد و مشخص شود به چه میزان این گرانی ها اعمال شود نه اینکه هر کس توان بیشتری دارد و یا به اصطلاح قلدرتر است گران تر بفروشد. مگر اجناس گران نشده ؟
چراهر مغازه و فروشگاهی به قیمتی که دوست دارد کالا را می فروشد. اگر دستتان به دانه درشت ها نمی رسد که نگذارید کالا ها را گران کنند دیگر دانه ریز ها یا همان خرده پاها را که می توانید کنترل کنید.
مگر هیچ مسئول نظارتی برای فروشگاه ها وجود ندارد؟
افزایش قیمت محصولات از سوی کارخانه‌ها باعث شده است سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ برخی کالاها را بدون توجه به قیمت درج شده روی آن‌ها عرضه کنند که طبق قانون تعزیرات حکومتی این کار تخلف است، اما نایب رییس اتاق اصناف ایران معتقد است در شرایط کنونی این کار تخلف محسوب نمی‌شود، چون کارخانه‌ها گران‌تر از نرخ درج شده، کالا را به واحدهای صنفی می‌فروشند و آنها هم مجبور به تغییر قیمت هستند.
این که بگوییم کالاها حتما باید به قیمت قدیم فروخته شوند، ‌جوسازی است!
البته در این گران بازار، خود مردم نیز به نوعی مقصر هستند زیرا به محض شنیدن خبر گرانی به سمت کالایی هجوم می آورند.
چه کسی باورش می شد مردم ایران روزی در صف خرید دلار ۱۷ هزار تومانی بایستند؟!
شاید در نگاه اول مهمترین علت این رکوردها، اتفاق‌های سیاسی است که در این روزها رخ می‌دهد ولی اندکی تامل در بازار نشان می‌دهد که عوامل سیاسی به‌تنهایی نمی‌توانند این وضعیت را در بازار حاکم کنند.
به نظر می رسد با وضعیت پیش آمده اوضاع از دست دولت در رفته و اینجاست که مشخص می شود مدیران ما باید قوانین مدیریت بحران را بلد باشند البته شاید هم این قوانین را از بر باشند اما هنوز بحران را درک نکرده اند.
مسئولی که ۱۵۰۰میلیارد تومان دارایی دارد چه میفهمد که گرانی گوجه چه مفهومی دارد؟! خط قرمز دولت برای دلار نهایت ۱۱ هزار تومان بود ولی دلار مدت‌هاست که از این خط قرمز هم رد شده است.
البته صف ها طولانی جلوی صرافی ها هرچه قدر هم که طویل باشد نمی تواند دلار ۱۱ هزار تومانی را به ۱۷ هزار تومان و بالاتر برساند.
همه می‌دانند که افزایش قیمت کار مردم نیست و بلکه کار دستان پشت پرده است.
در خیابان اگر کوچکترین خلاف رانندگی را داشته باشید پیشرفته‌ترین ابزار برای جریمه وجود دارد و هر تخلف با دوربین‌ها شکار می‌شود، ولی در بازار ارز این اتفاق برای عناصر دولتی حاضر رخ نمی‌دهد.
شاید به دلیل هجوم های مردم به سمت بازار دیگر بازار ارز از دست دلالان و دستان پشت پرده نیز خارج شده و حال این مردم هستند که با اقدامات خود در بازار نشان می دهند بازار به چه سمتی پیش رود.
امیدواریم مرم به خودشان رحم کنند و بیشتر از این، به سمت بازار هجوم نیاورند.