گاوخونی کانون توفان سرخ در شرق اصفهان نیست

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه کانون ریزگردهای گاوخونی هنوز فعال نشده، گفت: خیزش خاک از سمت دَقِ سرخ و ریگ جن علت توفان سرخ در شرق اصفهان بود.‌ حسینعلی نریمانی درباره علت وقوع توفان سرخ در شرق اصفهان در روزهای اخیر، اظهار داشت: پهنه‌های تحت تأثیر فرسایش […]

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه کانون ریزگردهای گاوخونی هنوز فعال نشده، گفت: خیزش خاک از سمت دَقِ سرخ و ریگ جن علت توفان سرخ در شرق اصفهان بود.‌

حسینعلی نریمانی درباره علت وقوع توفان سرخ در شرق اصفهان در روزهای اخیر، اظهار داشت: پهنه‌های تحت تأثیر فرسایش بادی بحرانی در شهرستان‌های نائین، اصفهان، برخوار، آران و بیدگل، خوروبیابانک و اردستان گسترش یافته‌اند و از سوی دیگر تغییر آب و هوا از زمستان به بهار (فصل گذر) باعث شکل گیری بادهای فصلی می‌شود که این بادها مناطق مستعد خیزش گردوغبار را فعال می‌کند.

او افزود: این کانون‌ها در نائین، اصفهان و خوروبیابانک در روزهای اخیر بسیار فعال شدند و وزش باد ذرات خاک این مناطق را حرکت داد ضمن اینکه شدت و سرعت وزش باد بر خیزش گردوغبار و تراکم کم یا زیاد آن در هوا تأثیر گذار است.

رئیس اداره امور بیابان و معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: وقتی تراکم گردوغبار در آسمان زیاد شود با رفلکس نوری که از خورشید ساطع می‌شود، رنگ‌هایی ب i وجود می‌آورد که آن رنگ‌ها بسته به نوع رسوب یا ذراتی که باد به هوا منتشر می‌کند از زرد تا سیاه متغییر است و می‌تواند زرد، قرمز، قهوه‌ای یا سیاه باشد؛ همانطور که در گذشته در کاشان می‌گفتند بادها و توفان‌های سیاه می‌وزد!

نریمانی اضافه کرد: این امر بر اثر جنس ذراتی است که در آسمان پراکنده شده است و هنگامی که تراکم گردوخاک در هوا زیاد می‌شود رنگ آن از زرد به سیاه می‌رود و ما در روزهای اخیر در جندق و چوپانان نائین توفان سرخ را تجربه کردیم.

او با بیان اینکه غلظت و تراکم ذرات خاک و جنس آن، بر رنگ توفان مؤثر است، گفت: نوع گردو خاکی که در هوای اصفهان منتشر می‌شود رس‌های ریز است. حدود ۳۰ درصد از گردوخاکی که در آسمان مشاهده می‌کنید ماسه و ۷۰ درصد این ذرات رس و سیلت است.

رئیس اداره امور بیابان و معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه منشأ ریزگردها و توفان سرخ اخیر در شرق این استان تالاب گاوخونی نیست، ابراز داشت: باید علمی در این باره صحبت کرد آنچه که ما در روزهای اخیر در جندق و خوروبیابانک و چوپانان تجربه کردیم فعالیت کانون فرسایش بحرانی دَقِ سرخ است که اتفاقاً آنجا خاک رس قرمز رنگی دارد؛ همچنین طبق بررسی و مطالعات ما ریگ جن در نائین یکی دیگر از کانون‌های فرسایش بادی بحرانی است که می‌تواند فعال شده باشد.‌