گاوخونی دوباره جان گرفت

پایین دست رودخانه در یک مسیر یکصد کیلومتری تا تالاب سال‌های مدیدی خشک بود اما جریان آب از سه روز پیش تاکنون سبب آبگیری سفره‌های آب زیرزمینی در این مسیر شده و اکنون تالاب نیز در حال آبگیری است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: جریان آب زاینده رود با دبی ۹ مترمکعب بر ثانیه به تالاب بین الملی گاوخونی رسیده است.
به گزارش خبرنگار مهر ، احمدرضا لاهیجان‌زاده عصر یکشنبه در محل بند شاخ کنار ورودی تالاب بین المللی گاوخونی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بسیار خرسند هستیم که اکنون شاهد ورود جریان آب با دبی ۹ متر مکعب به بند شاخ کنار ورودی تالاب گاوخونی هستیم.
وی ادامه داد: این جریان آب نتیجه هماهنگی و عملکرد جمعی در استان اصفهان است و هم قوه قضائیه بخوبی عمل کرد و هم استاندار اصفهان وارد میدان شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: از مجموعه شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تشکر می‌کنم که هماهنگی خوبی انجام داد تا سهمیه تالاب نیز پس از توزیع آب کشاورزی در نظر گرفته شود.
لاهیجان زاده با بیان اینکه آب از شب گذشته با دبی مناسب به محل بند شاخ کنار رسیده است، گفت: پیش بینی می‌شود با همین دبی ۹ مترمکعب آب نسبتاً مناسبی را به تالاب برسانیم و ایجاد رطوبت در تالاب به عنوان یکی از کانون‌های گردوغبار اتفاق بیافتد.

 

۲ نوبت رهاسازی آب برای تالاب طی زمستان و بهار آینده
وی اضافه کرد: مقرر شده که با همکاری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، در فصل زمستان و بهار نیز دو نوبت رهاسازی آب به سمت تالاب داشته باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ضمن قدردانی از کشاورزان، فرماندار و شهردار ورزنه و سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی، در خصوص نتیجه پیگیری قضائی حقابه تالاب بین المللی گاوخونی از شرکت آب منطقه‌ای و دادگاهی که صبح امروز برگزار شد، خاطرنشان کرد: طبق قانون اگر ارگانی که وظایف محیط‌زیستی خود عمل نکنند سازمان حفاظت محیط زیست بنا بر رسالت قانونی خود از طریق مراجع قضائی و نظارتی اعلام جرم می‌کند یکی از موارد همین تأمین حقابه تالاب بود که سال‌های طولانی حدود ۱۰ سال داده نشده بود و مجبور شدیم از ابزار قانونی استفاده کنیم که با همراهی قوه قضائیه به نتیجه رسیده است.
لاهیجان زاده با اشاره به اینکه در تابستان گذشته دو تا سه نوبت اثر گردوغبار تالاب بین المللی گاوخونی را دیدیم که حتی به شهر اصفهان رسید، افزود: باید توجه داشت که این پهنه در سال‌های دور محل ورود پساب‌های شهری و صنعتی بود و ریزگردی که از این پهنه برمی خیزد می‌تواند به آلاینده‌های مختلف آلوده باشد.

 

احتمال آبگیری ۱۵ تا ۲۰ درصد پهنه تالاب گاوخونی در این مرحله از رها سازی آب
وی ادامه داد: پایین دست رودخانه در یک مسیر یکصد کیلومتری تا تالاب سال‌های مدیدی خشک بود اما جریان آب از سه روز پیش تاکنون سبب آبگیری سفره‌های آب زیرزمینی در این مسیر شده و اکنون تالاب نیز در حال آبگیری است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: اگر شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بتواند در این نوبت بین پنج تا ۱۰ میلیون آب را تأمین کنند احتمالاً ۱۵ تا ۲۰ درصد تالاب آبگیری شود و مقرر شده برای بهمن ماه و فروردین ماه نیز رهاسازی آب طی دو نوبت دیگر ادامه یابد.
به گزارش خبرنگار مهر، تالاب بین المللی گاوخونی با ۴۷ هزار هکتار وسعت در انتهای رودخانه زاینده‌رود و در جنوب شرق استان اصفهان واقع است.