کوچ زودرس بهاره عشایر به اصفهان خسارت زا است

لازم است ادارات امور عشایر استان‌ها و شهرستان در مناطق قشلاق عواقب کوچ زودهنگام را به عشایر تفهیم کنند و تأمین علوفه و امکاناتی که آنان بتوانند گذران زندگی داشته باشند، مورد توجه باشد

اصفهان- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: کوچ زودرس بهاره عشایر سبب از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع استان اصفهان شده و لازم است برای این معضل با خرد جمعی چاره اندیشی شود.

ابوطالب امینی در جلسه کارگروه استانی ساماندهی و مدیریت کوچ که با حضور مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: کمتر از ۱۰ درصد عشایر کوچ رو قانون را رعایت نمی‌کنند و با نافرمانی، زودهنگام به مراتع وارد و دیرهنگام خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این افراد معمولاً دامداران بدون مجوز هستند، گفت: درصد کمی از عشایر کوچ رو با رعایت نکردن قانون و ورود زودهنگام به صورت پنهانی و قاچاقی سبب خسارت به مراتع استان می‌شوند و این در حالی است که سایر عشایر که در زمان مقرر کوچ خود را آغاز می‌کنند همواره گلایه مند هستند که چرا از عشایر متخلف جلوگیری نمی‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، عشایر را قشری زحمت‌کش دانست و ابراز داشت: این قشر کم درآمد اما نقش قابل توجهی در تولید کشور دارند و از این رو لازم است در جلسه امروز راهکارها و اهداف برای خدمت به جامعه عشایری و نیز برخورد با متخلفان بررسی و برای مسائل موجود چاره اندیشی شود.

امینی افزود: هدف جامعه عشایری است که اوایل بهار شروع به کوچ می‌کنند و لازم است راهکاری برای تخلف شمار معدود این قشر اندیشیده شود تا طبق قانون همه در کنار هم با محوریت استانداری و پلیس اقدام شود زیرا گاهی مشاهده شده که عشایری که زودهنگام وارد مراتع می‌شوند حتی با همکاران ما درگیر شدند.

وی اضافه کرد: همه عشایر متخلف نیستند اما معدود افرادی که تخلف می‌کنند سبب خسارت و نابودی پوشش گیاهی می‌شوند که معضلاتی چون فرسایش خاک، تولید گرد و غبار و کاهش تولید را به دنبال دارد و از این رو باید در کنار یکدیگر با خرد جمعی درباره این مسئله مهم تدبیری اساسی برای بهار پیش رو داشته باشیم.

در ادامه حسینعلی نریمانی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه بر اساس حکم وزیر محترم کشور ستاد مدیریت کوچ استان‌ها به ریاست استانداران تشکیل می‌شود، اظهار داشت: جلسه کارگروه استانی ساماندهی و مدیریت کوچ معمولاً در اسفندماه برگزار می‌شود زیرا از ۱۵ اسفند تا پایان اردیبهشت درگیر کوچ عشایر به هشت شهرستان استان هستیم.

وی با بیان اینکه عشایر تأمین کننده ۴۰ درصد تولید گوشت کشور هستند، خاطرنشان کرد: ۵ هزار و ۷۰۰ خانوار عشایری استان دارای مجوز است و ۱۵ درصد خانوار مرتع‌داران استان اصفهان عشایری هستند که از اردیبهشت ماه شهرستان‌های استان پذیرای ایشان است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۴۶۰ هزار تن علوفه در مراتع استان تولید می‌شود، اضافه کرد: از این میزان ۲۳۰ هزار تن علوفه قابل برداشت است که اگر بخوبی مدیریت شود، پیش بینی این است که ۹۶۰ هزار واحد دامی و ۹ هزار ۵۰۰ تن گوشت قرمز در استان اصفهان تولید و صادر شود که این مهم هم برای عشایر و هم برای چرخه گوشت کشور مثمر ثمر است.

در ادامه مراد الیاس پور فرماندار سمیرم با اشاره به اینکه میزان بارش‌های این شهرستان در سال زراعی جاری تاکنون حدود ۶۰۰ میلیمتر بوده است، اظهار داشت: میزان بارش این شهرستان تنها طی هفته گذشته ۲۴۰ میلیمتر بوده که میزان بارش‌های دریافتی تاکنون این شهرستان حاکی از افزایش ۱۰۰ درصدی بارش‌ها است.

وی با بیان اینکه بارش‌های امسال نوید بخش بهاری شاداب و مطلوب خواهد بود، خاطرنشان کرد: سمیرم بزرگترین شهرستان عشایری استان محسوب می‌شود که پنج هزار خانوار عشایری دارد که قشلاق آنان در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد و ییلاق ایشان بخش‌های چهارگانه سمیرم از جمله پادنای علیا، پادنای وسطی، بخش مرکزی و وردشت است.

فرماندار سمیرم با اشاره به اینکه در خصوص کوچ زودهنگام باید تلاش کنیم که عرصه‌های منابع طبیعی و آب و خاک حفظ شود، تصریح کرد: خشکسالی‌های پی در پی سالیان گذشته سبب شد کوچ زودهنگام داشته باشیم و این اثرات مخربی بر پوشش گیاهی شهرستان داشته و واقعاً پوشش گیاهی ضعیف شده است.

الیاس پور با بیان اینکه ضرر از بین رفتن پوشش گیاهی متوجه دامداران و عشایر می‌شود، ابراز داشت: لازم است ادارات امور عشایر استان‌ها و شهرستان در مناطق قشلاق عواقب کوچ زودهنگام را به عشایر تفهیم کنند و تأمین علوفه و امکاناتی که آنان بتوانند گذران زندگی داشته باشند، مورد توجه باشد.

همچنین مجتبی کاظمی نماینده پلیس راه استان در این جلسه با اشاره به اینکه سال گذشته در موسم کوچ عشایر تصادفاتی داشتیم، اظهار داشت: عشایر کوچ رو نیاز به آموزش دارند که تردد در جاده برای کوچ ممنوع است و لازم است برای کاهش خطرات جانی ایشان با کامیون تردد کرده و از حرکت در زمان تاریکی و شب هنگام خودداری کنند.

همچنین علیرضا کاظمی نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در این جلسه با بیان اینکه برغم تمهیدات و اطلاع رسانی هرساله اما شاهد مشکلاتی در موسم کوچ هستیم، گفت: با وجود مدیریت هرساله مشکلات ادامه دارد و از این رو آموزش و تفهیم موضوع و تشکیل صنف یا اتحادیه برای عشایر کوچ رو ضروری است.

وی اضافه کرد: همچنین نیاز است برای ایجاد نظم هوشمند سازی پروانه‌های کوچ مورد توجه باشد تا تمامی موضوعات تشویقی و تنبیهی از طریق آن اعمال شود.

در ادامه سرهنگ علیرضا طاهری فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان کمبود نیرو و مسلح نبودن نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان را از چالش‌های طرح مدیریت کوچ دانست و گفت: نیاز است که پلیس راه در صدور بارنامه اداره راه نظارت کند زیرا از مبدأ نباید انجام شود و مصوبه‌ای باشد که مأموران از ورود خودرویی که در طول این مدت وارد حوزه استحفاظی اصفهان می‌شود و فاقد بارنامه است جلوگیری کنند و جریمه اعمال شود.

وی بر لزوم همکاری کلانتری‌ها با یگان حفاظت منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: در سال جاری ۸۷۸ فقره پرونده برای دامداران متخلف با ۱۵۱ هزار و ۱۷۳ رأس دام تشکیل شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اضافه کرد: طی ۱۵ روز گذشته چهار اکیپ از منابع طبیعی استان به استان‌های جنوبی برای جلوگیری از کوچ زودهنگام اعزام شده‌اند.‌