کمبود تسهیلات بانکی مانع بهره برداری ۳۵۰ واحد گلخانه

هر سال حدود ۳۳۰ هزار تُن انواع محصولات گلخانه‌ای از جمله خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، بادنجان و گل‌های زینتی در استان تولید و حدود یک سوم آن ۱۰۰ هزار تن از آن به خارج از کشور صادر می‌شود

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان مطرح کرد:مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: در این استان بالغ بر ۳۵۰ واحد گلخانه نیمه تمام و آماده به اجرا وجود دارد که برای تکمیل آنها باید تسهیلات مورد نیاز ارائه شود.

احمدرضا رییس‌زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شماری از این گلخانه‌ها پیشرفت فیزیکی بین ۲۰ و ۳۰ درصد دارند اما به دلیل کمبود تسهیلات به مرز بهره برداری نرسیده‌اند.

وی ادامه داد: پرونده تمام گلخانه‌های نیمه تمام در نوبت ارائه تسهیلات قرار گرفته است تا در زمان تخصیص اعتبارات بتوان از آنها حمایت مالی کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: مقرر شده است که اعتبارات مصوب سفر رییس جمهور به اصفهان برای تکمیل شماری از این پروژه‌ها اختصاص یابد اما با این وجود باز هم با کمبود منابع مالی اعتباری مواجهیم.

رییس‌زاده با اشاره به افزایش هزینه ساخت و ساز به ویژه در توسعه کشت گلخانه‌ای تصریح کرد: برای احداث هر هکتار گلخانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان نیاز است که تأمین آن دشواری‌های خود را دارد.

وی اضافه کرد: بخشی از این هزینه از سوی متقاضی تأمین می‌شود اما رقم کلی به حدیست که باید طرح را مورد حمایت قرار داد و مبالغی را برای تسهیلات در نظر گرفت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهارداشت: سال گذشته برای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شد که حدود ۳۰ درصد آن از طرف بخش خصوصی و بهره برداران بود.

به گفته رییس‌زاده هر سال حدود ۳۳۰ هزار تُن انواع محصولات گلخانه‌ای از جمله خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، بادنجان و گل‌های زینتی در استان تولید و حدود یک سوم آن ۱۰۰ هزار تن از آن به خارج از کشور صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد اما به‌دلیل کمبود منابع آبی، تنها حدود ۲۰۰ هزار هکتار از آنها زیر کشت محصولات زراعی و باغی می‌رود.

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

مجموع اراضی باغی استان اصفهان نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.