رئیس فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی:

کلاهبرداری های چندین میلیاردی به اسم فعالیت های اقتصادی زیاد شده، مردم مراقب باشند

شرکت های نتورکی با ایجاد وسوسه های مالی باعث گسترش سرمایه گذاری اعضا در پلتفورم هایی که ایجاد کرده اند می شوند و سپس درفرصتی مناسب، میلیاردها تومان حساب را خالی و هریک به سویی فرار می کنند

شرکت های نتورکی، تله دیگری برای خالی کردن جیب مردم

احتمالا اسم شرکت های نتورکی را شنیده باشید، مجموعه هایی که به نام فعالیت های اقتصادی اقدام به جذب عضو و سرمایه گذار می کنند و با ترفندهای ماهرانه، پس از مدتی سروصدای کلاهبرداریشان بلند می شود. درواقع این ها همان شرکت های هرمی هستند که بعد از بدنام شدنشان، در پوشش اصطلاحاتی چون: نتورک، نتورک مارکتینگ، پلتفورم ارز دیجیتال و غیره مشغول به فریبکاری شهروندان در شهرهای مختلف شدند. به عبارتی شرکت های نتورکی با ایجاد وسوسه های مالی باعث گسترش سرمایه گذاری اعضا در پلتفورم هایی که ایجاد کرده اند می شوند و سپس درفرصتی مناسب، میلیاردها تومان حساب را خالی و هریک به سویی فرار می کنند. اما چرا باوجود تجارب متعدد از شکل گیری و کلاهبرداری های بزرگ چنین شرکت هایی همچنان شاهد راه اندازی و فعالیتشان در گوشه و کنار کشورهستیم؟.

شهباز حسن پور رئیس فراکسیون اشتغال مجلس عضو کمیسیون اقتصادی در این خصوص پاسخ داد: درمواجه با این شرکت های کلاهبرداری که در هردوره به نام و پوششی ظاهر می شوند باید قانون فصل الخطاب همه باشد. اگر پلیس فتا در برخورد با این موارد به موقع عمل کند قطعا شاهد مال باختن مردم نخواهیم بود.

او ادامه داد: به نظرم دستگاههای نظارتی و قضایی ما آن طور که باید براین نوع جرائم نه دقت دارند و نه مجازات های سنگین برایشان اعمال می کنند. از طرفی آن طور که باید اطلاع رسانی ها به موقع انجام نمی شود تا مردم مورد سوء استفاده باندهای شیاد حرفه ای قرار نگیرند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم یادآورشد: البته مردم هم باید قبل از هرگونه اعتمادی به چنین شرکت های اقتصادی، حتما از دستگاههای امنیتی  و اطلاعاتی استعلام بگیرند. متاسفانه در اکثرموارد مردم ظاهر امر را مورد وثوق قرار می دهند یعنی صرف اینکه تعدادی از این گروهها کنار یک مسئول خوشنام ایستاده اند و عکس گرفته اند یا در همایشی که برپا کردند فلان مسئول مذهبی و امنیتی کشوری هم حضور داشته، بسنده می کنند. غافل از اینکه  این کلاهبرداران کارشان را خوب بلدند.

حسن پور گفت:  آگاهی بخشی عمومی در حوزه جرائم و انواع کلاهبرداری ها باید تقویت شود و این وظیفه رسانه های دیداری و شنیداری است.

رئیس فراکسیون اشتغال مجلس عضو کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: کلاهبرداری های چندین میلیاردی به اسم فعالیت های اقتصادی زیاد شده و مردم باید مراقب باشند که فریب نخورند. مثلا همین شرکت های نتورکی که تله دیگری برای خالی کردن جیب هاست و متاسفانه آن طور که باید راجعشان اطلاع رسانی نشده است.

حسن پور گفت: بارها و بارها داستان شرکت های هرمی تکرار شده و میلیاردها تومان هم کلاهبرداری صورت گرفته، اما لازمه اش این است که باید به طور قاطع با این ها برخورد شود.  بسیاری از این باندها خودشان را به مثلا فلان ارگان و نهاد معتبر کشور ربط می دهند تا بتوانند اعتماد اعضایشان را جلب کنند و کسی به دروغ بودنشان شک نکند.