کشور غنی، نمایندگان رویایی، مردم نا امید !

فرزانه مستاجران وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری در حالی روانه ی رسانه ها شده است که مردم هیچ کدام از این وعده ها را عملی نمی دانند و اغلب این وعده ها را راهی برای فریب اذهان عمومی می دانند. البته در بیشتر موارد حق با مردم است زیرا دولتهای پیشین هم وعده های بسیاری […]

فرزانه مستاجران

وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری در حالی روانه ی رسانه ها شده است که مردم هیچ کدام از این وعده ها را عملی نمی دانند و اغلب این وعده ها را راهی برای فریب اذهان عمومی می دانند. البته در بیشتر موارد حق با مردم است زیرا دولتهای پیشین هم وعده های بسیاری دادند که یا نتوانستند و یا نخواستند که عملی شود از این رو بی اعتمادی را رقم زدند.  هر چند وعده هایی مانند ۴۵۰هزارتومان یارانه و سفر ۳ روزه ویا  اشتغال همه جوانان اندکی دور از ذهن است اما باید گفت عملی کردن این وعده ها برای کشور غنی مثل ایران زیاد هم سخت نیست و با یک مدیریت صحیح و اندکی کوتاه کردن دست معاندان داخلی به راحتی، قابلیت اجرا شدن دارند.

به طور مثال توسعه میدان مشترک پارس جنوبی و افزایش ۵/ ۲ برابری برداشت از این میدان مشترک در دولت فعلی، افزایش درآمد ایران از آن را به همراه داشته، تا آنجا که به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، ایران در مجموع درآمدی ۳۳۵ میلیارد دلاری (ارزش محصولات تولیدی) از این میدان مشترک داشته است.

و یا هم اکنون ۲۲ معدن طلای فعال در کشورمان وجود دارد که ۰.۲ درصد طلای جهان از آن ها استخراج می شود.سالانه ۱۲ تن طلا در کشورمان استخراج می شود که نسبت به سال ۹۱ رشد ۱۴ برابری داشته است و برآورد شده ۳۲۰ تن ذخایر طلا در ایران قرار دارد که باید امیدوار بود به ۴۰۰ تن هم برسد.

این آمار تنها قسمت کوچکی از داشته های ایران است که اگر به آن استعداد جوانان ایرانی را نیز اضافه کنیم میتوانیم خود را ثروتمند ترین کشور جهان بدانیم .

در شرایط فعلی نامزهای ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به دلیل شرایط اقتصادی بد حاکم بر جامعه بیشتر روی به وعده های اقتصادی آورده اند.

 به طور مثال سعید جلیلی وعده سبد غذایی با ۱۳ قلم کالا را داده وی اذعان کرده دولت با استفاده از شبکه مویرگی فروشندگان خرد و همچنین سامانه‌های اطلاعاتی، به توزیع کالا‌های اساسی در شرایط خاص باید مایحتاج مردم را تامین کند. البته جلیلی قول سفر سه روزه در سال را نیز به مردم داده است.

محسن رضایی وعده  ۴۵۰ هزار تومان یارانه نقدی داده است و گفته این اقدام به گونه‌ای انجام خواهد شد که قیمت‌ها تغییر اساسی نکند .ایجاد یک شغل جدید به نام خانه داری و توسعه مشاغل خانگی نیز از وعده های دیگر دولت رضایی است.

تولید؛ محور تمام تصمیمات در دولت ابراهیم رئیسی است .او پس از ثبت نام اعلام کرده بود هیچ بن‌بستی در کشور برای اداره امور وجود ندارد . ایجاد سالی یک میلیون شغل و نیم بها کردن هزینه های درمانی کشور از دیگر وعده های رییسی است.

توسعه معادن چابهار و برداشته شدن تمام موانع تولید از قولهای زاکانی است که البته راه حلی هنوز برای آن به طور شفاف بیان نشده است

آکواریوم کردن اقتصاد ایران در وعده های محسن مهرعلیزاده قرار دارد که در آن از بین بردن زمینه‌های رانت و فساد از مهم‌ترین اولویت‌ها ی اوستو

قاضی زاده هاشمی مبارزه با قاچاق و بازار سیاه را در الویت برنامه های خود ذکر کرده وگفته  ما تمامی نفتمان را باید تبدیل به فرآوری کنیم. البته وام ۵۰۰ میلیون تومانی ازدواج نیز از قولهای جذاب این کاندیدا است.

همتی هم گفته برای نجات اقتصاد کشور برنامه دارم و تعامل دولت همتی از خانه تا دنیا شعار وی است.

تمام این شعار های زیبا از سوی کاربران مجازی مورد انتقاد قرار گرفته و غیر عملی خوانده شده است در صورتی که همانطور که در ابتدا ذکر شد منابع مالی و ذاتی ایران انچنان قوی است که در عرض ۶ ماه میتوان تمامی این وعده هارا  محقق کرد  اما باید دید این وعده ها را چه کسی داده و آیا توان این چنین تحولاتی را با توجه به کارنامه خود دارد یا خیر؟ به همین دلیل است که انتخابات پیش رو را انتخابات مهم و سرنوشت سازی می دانیم.