کشنده‌ترین تومور مغزی در کمین

این نوع از تومورهای مغزی به علت ماهیت تهاجمی خود با جراحی به تنهایی قابل درمان نیست و بیماران بعد از جراحی باید توسط متخصصین رادیوانکولوژی تحت رادیوتراپی و شیمی درمانی قرار گیرند. البته متاسفانه علی رغم تمام این درمان‌ها همچنان امکان عود این نوع از تومورها بسیار بالاست

دریا وفایی : «گلیو بلاستوما مولتی فرم»، کشنده‌ترین تومورمغزی است که پزشکان آن را GBM می‌نامند و پیش بینی می‌کنند که هزینه‌های درمان دارویی این بیماران در دنیا تا سال ۲۰۲۸ به چهار میلیارد دلار برسد.

  • امیدوارم شرکت‌های دارویی انگیزه بیشتری برای سرمایه گزاری داشته باشند

پوریا عادلی متخصص رادیوانکولوژی دراین باره به ما گفت: این خبر نگران کننده می‌تواند حاکی از افزایش ابتلا به این سرطان باشد. اما می‌توان امیدوار بود که شرکت‌های دارویی انگیزه بیشتری برای سرمایه گزاری بر روی تحقیقات مربوط به GBM داشته باشند.

این متخصص درمان تومورهای مغزی در مورد ماهیت ودرمان این توده توضیح داد: این نوع از تومورهای مغزی به علت ماهیت تهاجمی خود با جراحی به تنهایی قابل درمان نیست و بیماران بعد از جراحی باید توسط متخصصین رادیوانکولوژی تحت رادیوتراپی و شیمی درمانی قرار گیرند. البته متاسفانه علی رغم تمام این درمان‌ها همچنان امکان عود این نوع از تومورها بسیار بالاست.

عادلی ادامه داد: اخیراً در مطالعه‌ای که بر روی نحوه تهاجم این تومور انجام شده مشخص شده که سلول‌های این تومور با تقلید ماهیت تومورهای عصبی جنینی، خود را در جاهای دورتر از تومور اولیه در بافت مغر به سلول‌های عصبی سالم تحمیل کرده و پس از جایگزینی در بافت سالم مغز با ایجاد شبکه و ارسال سیگنال به توده اصلی باعث مهاجرت سلول‌های تومورال به سایر نقاط مغز می‌شود.

وی اضافه کرد: این ماهیت رشد قارچیِ تومور باعث مقاومت تومور به درمان‌های پرتودرمانی و شیمی درمانی می‌گردد. با این حال امیدواریم با توسعه تحقیقات دارویی و پیشرفت روش‌های رادیوتراپی جدید همچون IMRT شاهد تغییراتی در روند درمان این بیماران در سال‌های آینده باشیم.