کرونا ۹۵ درصد کارگاه‌های صنایع دستی اصفهان را تعطیل کرد

اصفهان- ایرنا- رییس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان گفت: ۹۵ درصد کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی این استان در شرایط کرونایی تعطیل و غیر فعال است. عباس شیردل روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بسیاری از هنرمندان و صنعتگران برای پرداخت اجاره کارگاه و مغازه خود هم با مشکل مواجه هستند. […]

اصفهان- ایرنا- رییس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان گفت: ۹۵ درصد کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی این استان در شرایط کرونایی تعطیل و غیر فعال است.

عباس شیردل روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بسیاری از هنرمندان و صنعتگران برای پرداخت اجاره کارگاه و مغازه خود هم با مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: تا کنون یکصد فروشگاه صنایع دستی اصفهان تخلیه شده و تعداد زیاد از مغازه ها در صورت ادامه بحران کرونا تعطیل خواهند شد.

رییس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان افزود: هنرمندان صنایع دستی این استان سال ۹۹ را در بدترین وضعیت شروع کردند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد صنایع دستی کشور در استان اصفهان تولید و صادر می‌شود خاطرنشان کرد: هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی محصولات زیادی را تولید کرده و منتظر تعطیلات نوروز و ورود گردشگران بودند اما شیوع ویروس کرونا ضربه سنگینی به آنها وارد کرد.

شیردل گفت: سال ۹۸ بدترین سال برای هنرمندان صنایع دستی استان اصفهان بود و در این سال بر اثر وقوع سیل و سقوط هواپیمای اوکراینی و حوادث آبانماه بیشتر تورها گردشگری لغو شد و ریالی سود نصیب این صنعتگران نشد.

وی تصریح کرد: کارگاه داران و هنرمندان صنایع دستی استان برای تهیه مواد اولیه و ادامه فعالیت و جلوگیری از ورشکستگی به سرمایه در گردش و تسهیلات نیاز دارند.

رییس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان اضافه کرد: تا کنون هیچگونه کمکی از طرف دولت به هنرمندان صنایع دستی استان نشده و به نوعی همه این هنرمندان در تحریم قرار گرفته‌اند.

وی گفت: شهروندان در تمام کشورهایی که منابع نفتی و گازی ندارند مورد حمایت دولتی قرار می‌گیرند اما حتی وام و تسهیلات به هنرمندان و فروشگاه‌های صنایع دستی ارائه نشده است.

شیردل افزود: در صورت ادامه بحران کرونا، بسیاری از کارگران حوزه صنایع دستی اصفهان تا پایان ماه رمضان کار خود را از دست خواهند داد.

بیش از ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در این استان فعالیت می‌کنند که در چهار سال گذشته ۴۰ هزار نفر شناسایی و شناسنامه‌دار شدند.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند با احتساب خانواده‌های این افراد معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است.

امروز از ۱۹۶ هنر صنایع دستی ایران حدود ۳۵ هنر بیشتر نمانده است.

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.

تاکنون حدود ۱۰۹ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از ۶ هزار نفر رسیده است. این ویروس از کشور چین به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد و ساختار از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جوامع را تحت‌الشعاع قرار داده است.