کرونا در کمین جایگاه های سوخت

به دنبال شیوع ویروس کرونا و بررسی اطلاعات موجود از مبتلایان این بیماری، مشخص شد که پمپ بنزین ها یکی از مراکز مهم و به نوعی بمب اصلی انتشار ویروس کرونا هستند.

اگرچه پمپ بنزین ها به دلیل حضور و مراجعه افراد می توانند یکی از مکان های مستعد در انتقال و گسترش ویروس کرونا باشند، اما رعایت برخی استانداردها و دستورالعمل ها می تواند به قطع زنجیره انتقال کرونا در جایگاه های سوخت کمک کند.

براین اساس، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از همان روزهای نخست شیوع کرونا در کشور، دستورالعمل مقابله با این ویروس را در جایگاه‌های سوخت منتشر کرد که همواره مورد نظارت مسئولان بهداشتی قرار دارد و در آن بر سوختگیری توسط اپراتور جایگاه، ‌استفاده از دستکش یکبار مصرف و همچنین ضدعفونی مداوم تاسیسات و نازل‌های سوخت تاکید شده است.

اگرچه در همان زمان جایگاه داران اعلام کردند که کارگران جایگاه ها بر روی یک سکو که به طور معمول چهار نازل بر آن قرار دارد، نمی توانند به طور همزمان سوختگیری کنند و  تجمع افراد در جایگاه خود عاملی در انتقال کرونا خواهد شد و از سوی دیگر بیشتر افراد به دلیل نگرانی نسبت به کم فروشی در جایگاه ها و یا موارد امنیتی در دادن رمز کارت خود، تمایلی ندارند که کارگران برای آنها سوختگیری کنند، در اصلاحیه این دستورالعمل قرار شد کارگران تنها نسبت به سوختگیری برای افراد کم توان آن هم با رعایت کامل موارد بهداشتی برای مراجعان سوختگیری کنند.

از سوی دیگر در این دستورالعمل دریافت پول نقد در جایگاه ها ممنوع شده، اما به نظر می رسد هنوز این مسئله مورد بی توجهی مردم و جایگاه ها قرار دارد.

ناچار به استفاده از کیسه فریزر به جای دستکش هستیم

کارگر یکی از جایگاه های سوخت اصفهان به ایسنا، می گوید: از زمانی که اعلام شد جایگاه های سوخت، دومین مرکز شیوع کرونا است، تعدادی از همکارانم از حضور در محل کار خودداری کردند، اما من و بسیاری از کارگران جایگاه ها با وجود ترس از کرونا، به دلیل شرایط اقتصادی ناچار به کار در این مکان پرخطر هستیم.

کارگر دیگری می گوید: متاسفانه برخی افراد در مراجعه به پمپ بنزین موارد بهداشتی همچون استفاده از ماسک و دستکش را رعایت نمی کنند و با دست زدن به نازل جان ما و بقیه را به خطر می اندازند، البته در جایگاه ها دستکش وجود دارد و همواره استفاده از آن به مراجعان تاکید می شود.

کارگر دیگری با بیان اینکه به دلیل کمبود دستکش ناچار به استفاده از کیسه فریزر هستیم، می گوید: متاسفانه دستکش بسیار کم است و مسئول جایگاه برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی بعضا به جای آن از کیسه فریزر برای مراجعان استفاده می کند.

اپراتور یکی دیگر از جایگاه های اصفهان نیز به ایسنا، می گوید: اگرچه در دستورالعمل تاکید شده از دریافت پول نقد خودداری کنیم، اما برخی افراد بعد از سوختگیری می گویند کارت بانکی ندارند و پول نقد می دهند که در این شرایط احتمال انتقال کرونا وجود دارد.

امکان سوختگیری  توسط اپراتور جایگاه ها نداریم

رئیس انجمن جایگاه داران استان اصفهان نیز درباره اینکه برخی پمپ بنزین ها مصوبات ستاد مبارزه با کرونا را رعایت نمی کنند می گوید: در استان اصفهان چنین موضوعی صحت ندارد و با وجود بازدیدهای مکرر بهداشت از جایگاه های سوخت، اگر ایرادی وجود داشته، بلافاصله سعی در رفع آن شده است.

پیمان کامران اضافه می کند: در ابتدای شیوع کرونا، در دستورالعملی ابلاغ شد که اپراتورها موظف به سوختگیری هستند، اما در توضیحی به ستاد ملی کرونا اعلام کردیم که چنین موضوعی امکان پذیر نیست و حتی جلوی شیوع کرونا را هم نخواهد گرفت.

وی می گوید: در روال معمول برای هر سکوی سوخت یک کارگر استخدام می شود و درحالیکه چهار نازل در هر سکو وجود دارد، انجام عملیات سوخت گیری به صورت همزمان برای یک کارگر، عملا غیرممکن است.

رئیس انجمن جایگاه داران استان اصفهان توضیح می گوید: به لحاظ بهداشتی حتی گرفتن کارت سوخت و بانکی افراد از سوی کارگر جایگاه سوخت و بازگرداندن آن موجب انتقال ویروس کرونا می شود.

وی با بیان اینکه با دستور تعدیل شده شبکه بهداشت کشور، جایگاه داران ملزم به استفاده از دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی شدند، می گوید: در این دستور تنها کارگران ملزم به سوختگیری برای افراد کم توان شدند.

تهیه ۲۰۰ میلیون تومان اقلام بهداشتی برای پمپ بنزین ها

کامران ادامه می دهد: از ابتدای فروردین ماه تاکنون حدود ۲۰۰ میلیون تومان تجهیزات بهداشتی برای جایگاه های سوخت استان تهیه شده در حالیکه پیش از این چنین هزینه ای برای جایگاه های سوخت تعریف نشده بود.

وی توضیح می دهد: کارمزد جایگاه داران براساس آنالیزی همچون تعداد کارگر، پرت بنزین، بیمه، مالیات، سود و … تعریف و پرداخت می شود، اما در این آنالیز عددی برای تجهیزات بهداشتی همچون دستکش، پلاستیک و … تعریف نشده بود و تهیه این اقلام به عنوان یک مسئولیت اجتماعی برای رهایی هر چه سریعتر از ویروس کرونا انجام می شود.

رئیس انجمن جایگاه داران استان اصفهان با تاکید بر اینکه در جایگاه های سوخت استفاده و وجود دستکش و پلاستیک برای مشتریان اجباری است، اظهار می کند: تا آنجایی که کارخانجات تولید دستکش، این محصول را در اختیار جایگاه ها قرار دهند این کار را انجام شده و هر زمان که با کمبود دستکش مواجه بودیم، از کیسه فریزر استفاده می کنیم.

وی همچنین ادامه می دهد: روزانه جایگاه های سوخت موظفند چندین مرتبه نازل های سوخت و کارت خوان ها را ضدعفونی کنند و از سوی دیگر استفاده ماسک و دستکش از سوی کارگران جایگاه ها اجباری است که توسط جایگاه داران این موارد رعایت می شود.

دریافت پول نقد هنوز به صفر نرسیده است

کامران به بزرگترین مشکلی که به صورت ۱۰۰ درصد امکان رعایت آن نیست، اشاره می کند و می گوید: متاسفانه هنوز دریافت پول نقد در جایگاه های سوخت به صفر نرسیده است.

وی توضیح می دهد: در رویه معمول بعد از سوختگیری وجه دریافت می شود، اما اگر مشتری بعد از سوختگیری عنوان کند که کارت سوخت ندارد، جایگاه ها نمی توانند از دریافت پول نقد خودداری کنند.

رئیس انجمن جایگاه داران استان اصفهان تاکید می کند: رفع این مشکل با تغییر جزئی در سامانه هوشمند سوخت امکان پذیر است تا دریافت پول نقد به صفر برسد؛ بدین نحوه که بعد از وارد کردن کارت سوخت ابتدا وجه از کارت بانکی شخص باید کسر شود و سپس به نازل فرمان سوختگیری داده شود.

وی با بیان اینکه هر جایگاهی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ناچار به دریافت وجه نقد است، تصریح می کند: اگر این تغییر از سوی شرکت پخش فراورده های نفتی کشور در سامانه ایجاد شود دریافت پول نقد در تمام جایگاه ها به صفر خواهد رسید.

کامران تاکید می کند: متاسفانه امروز با انبوه مشتریانی مواجه هستیم که علیرغم نصب بنرهای متعدد در جایگاه که «پرداخت فقط با کارت بانکی» بعد از سوختگیری اعلام می کند فقط نقدا امکان پرداخت دارم.

اگرچه از بعد از شیوع کرونا در کشور شاهد کاهش مصرف سوخت از سوی مردم هستیم، اما به نظر می رسد همین میزان مراجعات افراد اگر بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی کارگران جایگاه ها و مردم باشد، احتمال ابتلای افراد به کرونا بالاتر خواهد رفت.