کرونا دخل و خرج رانندگان تاکسی را به هم زد

در اوج شیوع ویروس کرونا، درآمد تاکسی های زرد رنگ تا ۷۰ درصد و تاکسی های آنلاین تا ۶۰ درصد کاهش یافت، اما در روزهای اخیر با افزایش رفت و آمدهای شهروندان، کاهش درآمد تاکسی های زرد به ۵۰ درصد و تاکسی های آنلاین به ۴۰ درصد رسیده، سرویس های مدارس هم که همچنان تعطیل اند.

هوای دلپذیر اصفهان در بعد از ظهر نخستین روزهای اردیبهشت ماه، بسیاری از مردم را به خیابان های شهر کشانده است. برخی درحال بازگشت از سر کار به منزل و برخی برای خرید و یا گشت و گذار به بیرون آمده اند و همه این رفت و آمدها، چهره شهر را بسیار شلوغ تر از روزهای قبل کرده است.

میدان قدس اصفهان، یکی از مکان هایی شلوغی است که تقریبا دسترسی به تمام مراکز شهر اصفهان دارد و به همین خاطر در ابتدای هر خیابان آن، همیشه چند تاکسی زرد رنگ به صف ایستاده و منتظر مسافران هستند.

در ابتدای خیابان سروش، ۶ تاکسی زردرنگ به خط شده و منتظر مسافرند. بیشترشان بیرون از ماشین ایستاده و درحال گپ و گفت و یا تماشای رفت و آمد مردم اند. فقط یکی دو نفرشان ماسک به صورت زده اند و هیچ کدام دستکش نپوشیده اند. یکی از رانندگان از مغازه نزدیک نان سنگک خریده و مشغول خوردن عصرانه است!

سوار یکی از تاکسی هایی می شوم که جلوتر از بقیه ایستاده و یک پسر جوان در صندلی جلو، منتظر تکمیل ظرفیت و حرکت تاکسی است. راننده تاکسی خیلی زود سر صحبت راجع به شرایط این روزهایش را باز می کند و می گوید: همه امید ما به کاسبی شب عید برای پر کردن چاله چوله های زندگی بود که آن هم به خاطر کرونا مجبور شدیم خانه نشین شویم! البته هر سال در دو هفته عید معمولا مسافر زیادی نداشتیم، اما این روزها کمی اوضاع بهتر شده و رفت و آمدهای مردم زیاد شده است.

میدان احمدآباد هم یکی از مکان هایی است که همیشه چندین تاکسی در خیابان های هر طرف آن، به ویژه ابتدای خیابان بزرگمهر و خیابان جی توقف می کنند.

تعداد تاکسی های پارک شده در نزدیکی یکی از مراکز اصلی تعمیر و خرید موبایل اصفهان تقریبا مشابه روزهای دیگر سال است، البته به غیر از دورانی که به خاطر اوج شیوع کرونا بسیاری از مردم از منازلشان خارج نمی شدند و مغازه ها هم تعطیل بود. اما حالا تقریبا هر یک ربع تا بیست دقیقه تاکسی پر می شود و تاکسی دیگر در انتهای صف جای او را می گیرد.

راننده تاکسی این خط که ماسک پارچه ای دست دوز به صورت دارد، به راحتی پول های نقد مسافران را می گیرد، وقتی از او درباره خطر کرونا می پرسم، می گوید که دست هایش را با محلولی که در کنار در ماشین گذاشته ضدعفونی می کند. او که کارگر بازنشسته شهرداری است و با پول بازنشستگی توانسته برای خودش تاکسی بخرد، حدود یک ماهی در منزل بوده و تازه یکی دو هفته است سر کار برگشته، می گوید: خدا را شکر به خاطر حقوق بازنشستگی احتیاجی پیدا نکرده، اما در بین همکاران و هم خطی هایش هستند کسانی که حسابی از این شرایط ضرر کرده و شرمنده زن و بچه شده اند!

مسیر بعدی، میدان بزرگمهر است که سوار یکی از تاکسی های گردشی بدون مسافر می شوم. اصلا نیازی به پرسیدن سوال نیست، خود راننده که تقریبا ۴۰ ساله به نظر می رسد در همین مسیر کوتاه تحلیلی از همه مسائل جامعه دارد. می گوید به خاطر کرونا نه تنها کاسبی نکرده، بلکه کلی قسط و بدهی و حتی مخارج تعمیر ماشین روی دستش مانده! موقع گرفتن پول کرایه می پرسم بدون ماسک و دستکش نگران نیست که به ویروس کرونا مبتلا شود؟ می خندد و می گوید: باید خیلی بدشانس باشی که کرونا بگیری!

در میدان آزادی تعداد تاکسی های منتظر مسافر خیلی کمتر است، شاید به خاطر تعطیلی این روزهای دانشجویان و دانش آموزانی که مسافران همیشگی این مسیر بودند. راننده تاکسی این خط اما معتقد است اگرچه درآمدش از اسفند تا الان خیلی کمتر شده، اما در عوض مخارج شب عیدش به خاطر اینکه رفت و آمدهای خانوادگی هر ساله را نداشته کمتر بوده است. او راننده چندین ساله ای است که می گوید به خاطر شغلش و ارتباط با مردم می داند این روزها خیلی ها مشکلات زندگی دارند و خرجشان خیلی بیشتر از دخلشان شده، برای همین نباید ناشکری کرد.

کاهش ۵۰ درصدی درآمد این روزهای تاکسی های زرد رنگ

هادی منوچهری، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان در گفت و گو با ایسنا، درباره کاهش درآمد رانندگان تاکسی، می گوید: در اوج شیوع ویروس کرونا با کاهش ۷۰ درصدی درآمد تاکسی های زرد و ۵۵ تا ۶۰ درصد کاهش درآمد تاکسی های آنلاین روبرو بودیم، سرویس مدارس هم که به طور کامل تعطیل و درآمدشان صفر بود. اخیرا که حضور مردم در سطح شهر بیشتر شده، میزان تقریبی کاهش درآمد تاکسی های زرد رنگ ۵۰ درصد و تاکسی های آنلاین ۳۰ تا ۴۰ درصد شده و سرویس مدارس همچنان تعطیل است.

وی با بیان اینکه دولت قول هایی برای کمک به معیشت این قشر داد تا به هر نفر حدود ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کند، اما بعد اعلام شد این کمک تحت شرایط خاصی است، گفت: متاسفانه مطابق شرایط سختگیرانه ای که دولت برای رانندگان تاکسی تعریف کرده، این کمک عملا شامل بسیاری از رانندگان تاکسی نمی شود که این موضوع از سوی شهرداری اصفهان و سایر کلانشهرها در حال پیگیری است.

تلاش برای بیمه بیکاری رانندگان تاکسی

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان درخصوص بحث بیمه بیکاری رانندگان تاکسی، گفت: زمانی که ۷۰ درصد رانندگان تاکسی خانه نشین شده بودند و درآمدی نداشتند بیمه بیکاری مطرح شد که متاسفانه سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد نوع بیمه این قشر شامل بیمه بیکاری نمی شود چون خویش فرما هستند، به همین دلیل مکاتبات گوناگونی توسط شهرداران کلانشهرها انجام شد تا تمهیدی اندیشیده شود و امکان بیمه بیکاری برای رانندگان فراهم شود، چون الان در زمان ثبت نام اعلام می شود نوع بیمه شما شامل بیمه بیکاری نمی شود، اما امیدواریم مساعدت از سوی دولت در این زمینه انجام شود .

وی ادامه داد: موضوع دیگری که برای حمایت از رانندگان تاکسی در اصفهان پیگیری شده این است که هزینه های ناشی از حفظ سلامت شهروندان مثل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده و کاورهای داخل ماشین را شهرداری تهیه کرده و اجازه نداده هزینه بیشتری به رانندگان تاکسی تحمیل شود .

اولویت بندی رانندگان برای دریافت وام ۲ میلیون تومانی

منوچهری همچنین از تلاش اتحادیه و سازمان تاکسیرانی برای پرداخت یک هزار وام دو میلیون تومانی به هزار نفر از رانندگان تاکسی خبر داد و افزود: البته پرداخت این وام براساس اولویت بندی است، چراکه میزان درآمد رانندگان تاکسی فرق می کند و برخی بازنشستگان تامین اجتماعی و ادارات و نهادهای مختلف هستند که ممکن است مشکلات کمتری از نظر اقتصادی داشته باشند، اما شغل برخی از آنها از ابتدا رانندگی بوده و در این شرایط فشار بیشتری به آنها تحمیل شده است، بنابراین این افراد برای دریافت وام دو میلیونی با اقساط ۲۴ ماهه و بدون بهره و با ضمانت ساده اولویت بندی شده و درحال معرفی رانندگان هستیم تا کمکی به آنها شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان با اشاره به فعالیت حدود ۹ هزار تاکسی زرد در سطح شهر اصفهان، تصریح کرد: ۳ هزار و ۵۰۰ راننده آژانس های محلات، ۸ هزار و ۵۰۰ راننده سرویس مدارس و ۱۵ هزار نفر هم در بخش تاکسی آنلاین مشغول فعالیت هستند که جامعه آماری نزدیک به ۳۸ هزار نفر را تشکیل می دهند.

رانندگان تاکسی های زرد رنگ در اولویت حمایت های معیشتی

وی خاطرنشان کرد: طبیعتا بخشی که در بحث حمایت های معیشتی در اولویت قرار می گیرند رانندگان حرفه ای و تاکسی های زرد رنگ هستند، چون تاکسی های آنلاین تحت پوشش شرکت های خصوصی هستند و عموما شغل دوم یا پاره وقت محسوب می شود.

منوچهری در خصوص سرویس های مدارسی که در این مدت تعطیل بوده اند و هزینه ای که توسط والدین پرداخت شد، توضیح داد: عملا تا نیمه اسفند که مدارس باز بود، ولی خانواده ها خودشان فرزندانشان را به مدرسه نمی فرستادند، در مورد هزینه ای که از این مدت به بعد پرداخت شده هم جای نگرانی وجود ندارد، چون هزینه ها در اختیار شرکت های حمل و نقل دانش آموزی است و اگر دولت به این نتیجه رسید و ستاد مقابله با کرونا به ما ابلاغ کرد که تعطیلات ادامه پیدا می کند و بازگشایی مدارس را نداریم، این پول قطعا به والدین بازگشت داده خواهد شد، اما اگر مدارس باز شود به میزانی که باز باشد از پولی که پیش شرکت ها هست، به رانندگان پرداخت می شود.

ضرورت حمایت دولت از تاکسیرانان

همچنین امیراحمد زندآور، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اعلام کرد؛ نسبت به روزهای عادی درآمد رانندگان تاکسی‌های خطی و گردشی شهر اصفهان بیش از ٧۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تاکسیرانان از جمله اقشاری هستند که در فشار زیادی قرار گرفته‌اند و دولت باید از آنها حمایت کند، افزود: دولت باید به رانندگان تاکسی یارانه نقدی بپردازد و پرداخت دو ماه حداقل حقوق اداره کار و هزینه حق بیمه می تواند برخی از مشکلات تاکسیرانان را رفع کند.

این عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه دولت برای افرادی که به نوعی معیشت آنان به علت شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شده بسته‌های حمایتی در نظر گرفته است، گفت: رانندگان تاکسی که در خط مقدم آلودگی به این ویروس هستند نیز مستثنی از این تصمیم نیستند.

وی یادآور شد: در طرح اقشار آسیب پذیر فاقد درآمد ثابت که به تصویب هیئت وزیران رسیده است، اقشار آسیب دیده از جمله رانندگان تاکسی به تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول برخورداری از مزایای طرح خرید اعتباری می‌شوند. مقرر شده اقشار مشمول در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان ثبت‌نام کنند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از تائید، جهت واریز مبلغ خرید اعتباری که وام با بهره کم است به بانک‌های عامل معرفی شوند.

وی خاطرنشان کرد: این تصمیم جای تقدیر دارد، اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که پرداخت این مبلغ به صورت وام جوابگوی مشکلات رانندگان نیست و دولت باید توجه ویژه‌تری به این قشر آسیب پذیر داشته باشد.