کرونا به اصناف بیشتر از صنعت آسیب وارد کرد

رئیس اداره صمت شهرستان گلپایگان گفت: به واسطه شیوع کرونا اصناف بیشتر از صنعت آسیب دید که برای آنها وام هایی در نظر گرفته شده است.

محسن اتحادی، امروز (سه شنبه-۲۰ خرداد) در نشست خبری تعدادی از مدیران شهرستان در فرمانداری گلپایگان در رابطه با گرانی میوه، اظهار کرد: با توجه به اینکه چندین بار مسئولان میدان تره بار استان اصفهان در شهرستان حضور پیدا کردند، معتقد بودند که سبک خرید میوه مردم گلپایگان با اصفهان متفاوت است.

وی با بیان اینکه در شهرهایی که مردم میوه را دست چین و سپس خریداری می کنند گران تر است، ادامه داد: میوه در شهرستان گلپایگان، توسط میدان یا میوه فروش از میادین تهران یا قم تهیه می شود و ۵ درصد حق عمده فروشی و کرایه بار به آن اضافه می شود و میوه نیز توسط خریدار دست چین می شود که این امر گران تر شدن قیمت میوه را به همراه دارد.

رئیس اداره صمت شهرستان گلپایگان با بیان اینکه قیمت موز در آخر هفته از روزهای اول هفته گران تر است، گفت: وظیفه این اداره بررسی موجودی کالا، تنظیم بازار و نظارت بر انبارها است اما نظارت بر واحد صنفی با توجه به ماده ۳۰ قانون و ماده پنج آیین نامه بر عهده اتحادیه ها است، ۲۰ اتحادیه شهرستان باید کمیسیون ها را تشکیل دهند و نظارت مردم بر مردم صورت گیرد البته نگاه اصلاحی باشد و نه قهری.

اتحادی خاطرنشان کرد: به واسطه شیوع ویروس کرونا اصناف بیشتر از صنعت آسیب دیدند که برای آنها وام هایی در نظر گرفته شده است. همچنین  حدود دو سال است که  شهرستان زمینی برای واگذاری به سرمایه گذار ندارد، اما برای حدود ۶۰ هکتار متقاضی وجود دارد و امیدواریم شاهد سرمایه گذاری در شهرستان باشیم.

وی یادآورشد: متولی واگذاری معادن وزارت صمت است که برای صدور هر مجوز حدود ۱۷ استعلام را به مراکز استان ارسال می کنند و اگر پاسخ تمام استعلام ها مثبت باشد مجوز معدن صادر می شود.

در گلپایگان محدودیتی برای مکان کشت تنباکو وجود ندارد

همچنین رئیس اداره دخانیات شهرستان گلپایگان در این جلسه گفت: میزان کشت تنباکو در اراضی بستگی به این دارد که الگوی کشت در شهرستان از سوی جهاد کشاورزی و سایر متولیان اعلام شود، اکنون در شهرستان محدودیتی مبنی بر اینکه در کدام نقطه کشت تنباکو انجام شود و یا نشود وجود ندارد.

علی اکبر خرسندی ادامه داد: کار دخانیات در گلپایگان خدماتی است و هر ساله با تعدادی از کشاورزان تنباکوکار قرارداد بسته می شود و در زمان‌های مناسب کارشناسان برای مبارزه با آفات و امراض در سطح مزارع آموزش‌های لازم را در اختیار کشاورزان قرار می دهند.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر کشاورزان از کشت تنباکو استقبال خوبی داشتند و خرید بالای ۴۰۰ درصدی نسبت به سالهای قبل را از آنها داشتیم.

رئیس اداره دخانیات شهرستان گلپایگان گفت: اکنون در حال قرارداد بستن با کشاورزان برای خرید تنباکو از آن‌ها هستیم. چند سالی است که معدوم سازی و مبارزه با کالای قاچاق از شرکت دخانیات سلب و به سازمان صمت واگذار شده است.

خرسندی در رابطه با طلب کشاورزان تنباکوکار شهرستان، خاطرنشان کرد: تقریبا ۱۵ درصد دیگر از جمع خریدی که از کشاورزان داشتیم، باقی مانده را باید پرداخت کنیم که این بدهی مربوط به بهمن ماه سال گذشته است.

وی افزود: میزان کشت تنباکو در اراضی بستگی به این دارد که الگوی کشت در شهرستان از سوی جهاد کشاورزی و سایر متولیان اعلام شود، اکنون در شهرستان محدودیتی مبنی بر اینکه در کدام نقطه کشت تنباکو انجام شود و یا نشود وجود ندارد.

رئیس اداره دخانیات شهرستان گلپایگان، یادآورشد: اکنون کشاورزان با مجهز شدن به سیستم آبیاری نوین میزان زمین های زیر کشت خود را ۵ درصد افزایش دادند و کشت تنباکو از ۱۵ خرداد ماه تا ۱۰ تیرماه ادامه دارد.