کرونا بلای طبیعی یا غیر طبیعی؟!

فرزانه مستاجران امروز ، روز جهانی کاهش بلایای طبیعی است . تا سال پیش هر موقع اسم بلایای طبیعی می آمد به حادثه هایی چون زلزله ،سیل، گردباد، خشکسالی، صاعقه و….فکر می کردیم و باورمان نمی شد بیماری خواهد آمد که تمام علم های پیشرفته دنیا از درمان آن عاجز خواهند ماند و به بزرگترین […]

فرزانه مستاجران

امروز ، روز جهانی کاهش بلایای طبیعی است . تا سال پیش هر موقع اسم بلایای طبیعی می آمد به حادثه هایی چون زلزله ،سیل، گردباد، خشکسالی، صاعقه و….فکر می کردیم و باورمان نمی شد بیماری خواهد آمد که تمام علم های پیشرفته دنیا از درمان آن عاجز خواهند ماند و به بزرگترین بلای طبیعی قرن تبدیل می شود! البته هنوز هم مشخص نیست که آیا باید کرونا را  به عنوان بلای طبیعی  قلمداد کرد یا یک بلای دست سازبشر؟!

وقوع حوادث طبیعی  به زمانه و به کشور و قاره و جهان توسعه یافته یا جهان سوم  ربطی نداشته ، بسته به طبیعت و آب و هوا و تغییراتش در هر مکانی امکان وقوع داشته و دارد. اما چرا یک جای دنیا زلزله ای با ۵ ریشتر میتواند هزاران نفر را به آغوش مرگ بکاشند و میلیون ها نفر را آواره و بی خانمان کند اما در جای دیگر همین زلزله خواب ساکنین را هم آشفته نمی کند و بعد از وقوعش زندگی به روال قبل جریان دارد؟! چرا در نقطه ای از جهان بارش ها به سیل تبدیل می شود و در جای دیگر همین بارش رحمت الهی محسوب شده که در طول سال مزارع منطقه را آبیاری و پر برکت میکند؟ چرا این روزها برخی کشورها چون ایران باید آمار سنگین کشته شدگان کرونا را منتشر کنند و برخی کشور ها با آمار حداقلی بیماران مواجه اند؟ آیا طبیعت سر ناسازگاری با بعضی کشورها و برخی از مردم دارد یا این روش و منش افراد جامعه است که حوادث طبیعی را به بلای طبیعی تبدیل می کند؟

 زلزله بم به شدت ۶٫۶ ریشتر در ۵ دی ۱۳۸۲ شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند که به موجب آن بیش از ۴۰ هزار تن جان باختند و ۱۰۰ درصد منازل در برخی مناطق بم تخریب شدند. اما همین زلزله  در مقیاس ۷/۶ ریشتر  هوکایدو یکی از جزایر کشور  ژاپن را لرزاند و تنها ۸ کشته برجای گذاشت. اینکه در مقابل این اتفاقات  طبیعی چگونه رفتاری داشته باشیم به خیلی از مسائل بر میگردد. زمان ، مکان ، ثروت، شهرت و حتی کشوری که در ان زندگی میکینم میتواند در تاثیر این حوادث بر روی افراد  موثر واقع شود.

این سوا که  کرونا بلای طبیعی بوده است یا خیر هنوز مشخص نیست اما اینکه چگونه به این بلا به مبارزه برخواسته ایم از نتایج آن مشخص است. این روزها  از چین و اسپانیا به عنوان الگویی برای دیگر کشورها در مقابله با بحران ناشی از شیوه کرونا یاد می‌شود. تدابیر این کشورها در مقابله و کنترل شیوع کرونا چه بوده است؟ به دلیل ناشناخته بودن تمامی ابعاد بیماری کرونا دستور العمل های مقابله با آن در تمام دنیا محدود و مشابه است. رعایت فاصله اجتماعی، رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک وتقویت سیستم ایمنی بدن از مهم ترین مراقبه های فردی است که در کشورهای مختلف به صورت متفاوت رعایت می شود و همین امر موجب شده بعضی کشور ها کمتر دچار این بیماری شوند و در برخی کشورها مثل ایران بیمارستان ها هم دیگر تخت خالی برای بیماران کرونایی با حال  وخیم نداشته باشند.

 خداوند  در آیه ای از قران  خطاب به مؤمنان فرمود: “علیکم انفسکم؛یعنی ملازم خود و مراقب خویشتن باشد” . مسلما درک درست وقایع و پدیده های طبیعی منجربه پیش بینی، پیشگیری و تقابل منطقی و درست با آنها خواهد شد. امید است امروز با دید بهتر نسبت به عوامل طبیعی مذکور برای هر کدام راه های بهینه یافت شود و از آنها استفاده شود تا با پیش بینی و کنترل این رخداد های طبیعی بتوان  مرگ و میر ناشی از آن را به حداقل رساند.