«کرونا»؛ از فرسودگی «خورشید» اصفهان تا کمبود اعتبارات

اصفهان-وضعیت اصفهان در برابر کرونا قرمز است و کادر درمانی و پرستاری بیمارستان «خورشید »از عدم پرداخت معوقات و فرسودگی شغلی گلایه دارند. خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها، عاطفه علیان: سی ام بهمن سال گذشته بود که با اعلام وزارت بهداشت پای ویروس منحوس کرونا به کشور ما نیز باز شد؛ دوم اسفندماه نخستین جلسه مقابله […]

اصفهان-وضعیت اصفهان در برابر کرونا قرمز است و کادر درمانی و پرستاری بیمارستان «خورشید »از عدم پرداخت معوقات و فرسودگی شغلی گلایه دارند.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها، عاطفه علیان: سی ام بهمن سال گذشته بود که با اعلام وزارت بهداشت پای ویروس منحوس کرونا به کشور ما نیز باز شد؛ دوم اسفندماه نخستین جلسه مقابله با این ویروس ناشناخته در اصفهان برگزار شد و خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد اصفهان شیب صعودی ابتلاء به کرونا را طی کرد و به صدر جدول نزدیک شد.

با اینکه در روزهای ابتدایی دو بیمارستان «خورشید» و «عیسی بن مریم» به عنوان بیمارستان‌های معین کرونا اعلام شدند اما با موج گیری دوباره کرونا بخش‌هایی در بیمارستان‌های دیگر استان اصفهان به بیماران کرونا اختصاص یافت؛ بیمارستان «خورشید» در نزدیکی میدان نقش جهان از همان روزهایی که اصفهان میزبان ویروس «کووید »۱۹ شد به عنوان بیمارستان سنترال کرونا انتخاب شد. بیمارستانی که قدمتش نزدیک به یک قرن برمی‌گردد و از روز نخست انتخاب شدنش، محل مناقشه میان کادر درمانی و مسئولان بود.

یکی از رزیدنت‌های بیمارستان خورشید با تاکید بر اینکه در این شش ماه با تمام قوا به عهد خود در نجات جان انسان‌ها پایبند مانده است، تصریح کرد: در این شش ماه شاهد درگیر شدن مردم شهر به کرونا بودیم، از آنها مراقبت کردیم و موقعی که سر شیفت برمی‌گشتیم جای خالی آن بیمار را بر روی تخت می‌دیدیم.

وی گفت: در این مدت شاهد بدحال شدن همکاران و جان باختنشان بودیم و روز به روز وضعیت بدتر و لگام‌گسیخته تر شد؛ از نظر روحی و روانی فرسوده‌ایم و نیاز است بیمارستان‌های سنترال کرونا مدتی از این وضعیت خارج شوند تا به تجدید قوایی برسیم.

این روزها پرستاران و کادر درمانی بیمارستان خورشید که بار سنگین‌تر درمان بیماران از ابتدا تاکنون یعنی هفت ماه است بر دوش آنهاست، به واقع خسته شده‌اند و لازم است مسئولان هم در راستای حفاظت از وضعیت سلامتی و روانی کادر درمانی بیمارستان فکر چاره‌ای عاجل باشند و مدت زمانی برای تجدید نیروی روحی پرستارانی که اتفاقاً هنوز حق و حقوق خود را به شکل کامل دریافت نکرده‌اند تخصیص داده شود و از نظر مالی نیز حمایت کافی وعده داده شده از افرادی که به واقع از جان خود برای پرستاری از بیماران مایه گذاشتند انجام شود.

امیدواریم در آینده نزدیک بیمارستان «خورشید» و دیگر بیمارستان‌هایی که از ابتدا به کرونا اختصاص یافته‌اند، از مدار بیمارستان‌های معین کرونا خارج شوند چرا که به راستی نیروهای این بیمارستانها از نظر جسمی و روحی تحلیل رفته‌اند

در این ارتباط پای سخنان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز نشستیم؛ آرش نجیمی با تاکید بر وضعیت نامناسب استان اصفهان در برابر کرونا در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اعتراض کادر درمان و پرستاری بیمارستان «خورشید» به حق است چرا که این بیمارستان از روز نخست معین کرونا اعلام شد و کادر پرستاری و درمانی آن از روز نخست درگیر این بیماری شدند.

وی افزود: امیدواریم در آینده نزدیک بیمارستان «خورشید» و بیمارستان‌هایی که از ابتدا به کرونا اختصاص یافته‌اند، از مدار بیمارستان‌های معین کرونا خارج شوند چرا که به راستی نیروهای این بیمارستانها از نظر جسمی و روحی تحلیل رفته‌اند و از فرسودگی شغلی رنج می‌برند.

پرداخت معوقات و کارانه کادر درمان و پرستاری

آرش نجیمی با اشاره به پرداخت معوقات و کارانه کادر درمان و پرستاری تصریح کرد: با رایزنی‌های انجام شده و تخصیص اعتبارات لازم، در جلسه‌ای که در آینده نزدیک رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مجموعه نیروهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار خواهد کرد این موضوع رسیدگی خواهد شد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه تعدادی از بیمارستان‌های علوم پزشکی اصفهان که از ابتدا معین کرونا اعلام شدند از مدار خارج خواهند شد، به مرور تمام بخش‌های بیمارستان الزهرا به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص خواهد یافت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: امکان اینکه یک بیمارستان از ابتدا تا انتها بار بیماری کرونا را بر دوش بکشد نیست و به فراخور زمان و تصمیمات اتخاذ شده یک بیمارستان می‌تواند در چرخه مراقبت و درمان بیماران مبتلا به کرونا قرار بگیرد.

ویروس کووید ۱۹ هر روز عده‌ای را مبتلا می‌کند؛ عده‌ای هم بدحال می‌شوند و نفسشان گره می‌خورد به ونتیلاتور؛ رنگ شهرها متناسب با همین شدت ابتلاء از سفید به قرمز می‌رسد و در شرایط کنونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با کمبود اعتبارات دست و پنجه نرم می‌کند.

یکی از پرستاران بیمارستان «خورشید» در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تاکنون دو بار با علائم مختلف به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌ام. همین چند روز پیش یکی از دوستان نزدیکم در بیمارستان، در اثر ابتلاء به کرونا به کما رفت و از شدت ناراحتی گریه می‌کردیم.

توهین به پرستاران در روزهای سخت کرونایی!

وی افزود: روزی نیست که با تن‌های بی روح و بی حرکت انسان‌هایی مواجه نشویم که تا همین روز قبل احوالشان را می‌پرسیدیم؛ جالب آنکه در چند ماه اخیر هیچ گونه حق کرونایی به ما تعلق نگرفته است و متأسفانه در اذهان همشهریان اینگونه القا شده است که دریافتی‌های میلیونی به ما اعطا شده است و با فحاشی ما را مورد خطاب قرار می‌دهند که شما دریافتی میلیونی داشته‌اید و باید کارتان را انجام دهید.

اگر بتوانیم نیروهای تازه نفس برای کمک به رزیدنت‌ها و کادر پرستاری اضافه کنیم دریغ نخواهیم کرد؛ اما به علت کمبود اعتبارات امکان جذب نیروهای تازه نفس وجود ندارد و باید از امکانات موجود نهایت بهره را برد

اما در این میان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در صورت وجود امکانات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دریغی از جایگزین کردن نیروهای تازه نفس ندارد، در عین حال نیز از نبود چاره‌ای عاجل در شرایط سخت کرونایی این روزهای اصفهان، فرسودگی بیمارستان‌های اصفهان و نبود اعتبار برای جذب نیروهای تازه نفس یاد می‌کند

طاهره چنگیز با اشاره به اینکه هیچ بیمارستانی پس از انقلاب در شهر اصفهان تأسیس نشده است و عملیات در این زمینه توسعه‌ای بوده است، اظهار داشت: جدیدترین بیمارستان در اصفهان الزهرا است که در سال ۱۳۵۲ تأسیس شد و احداث بیمارستان فارابی ضروری است و مهمترین مساله دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمبود اعتبارات است.

وی افزود: اگر بتوانیم نیروهای تازه نفس برای کمک به رزیدنت‌ها و کادر پرستاری اضافه کنیم دریغ نخواهیم کرد؛ اما به علت کمبود اعتبارات امکان جذب نیروهای تازه نفس وجود ندارد و باید از امکانات موجود نهایت بهره را برد. دست استمداد به پزشکان عمومی استان اصفهان دراز می‌کنیم تا کمک کنند همکارانی که خسته شده‌اند نفسی تازه کنند.

شیفت بندی برای کادر درمانی بیمارستانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برای رزیدنت‌های داخلی بیمارستانها شیفت‌های خاصی تدارک دیده شده که ۱۲ ساعت شیفت و ۲۴ ساعت استراحت داشته باشند، گفت: مسائل مطرح شده توسط کادر پرستاری بیمارستان «خورشید» با دقت بررسی خواهد شد و در توان ممکن در تحقق آن برخواهیم آمد.

این روزها جلو دهان ۷۸ درصد اصفهانی‌ها را پوشش‌های رنگینی از پارچه گرفته است و کمتر کسی است که با کرونا بیگانه باشد و یا آن را تجربه نکرده باشد. اما آنچه پیش روست از پاییزی خبر می‌دهد که زمینه ساز فعال شدن ویروس‌های دیگری است و با اندک غفلتی می‌تواند بر سنگینی بار کرونا بیفزاید و در آن سوی شهر، کادر درمانی خسته ای هستند که بیش از توان برای نجات جان انسان‌ها مایه گذاشته‌اند و کرونایی که در حال حاضر نسخه‌ای ساده دارد؛ ماسک بپوشیم، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم و دست‌ها را مرتب بشوییم.