چرخ اقتصاد سالن‌ها نمی‌چرخد

ما روزهایی را در این دو ماه پشت سر گذاشته‌ایم که در یک روز کامل با هزار و ۲۰۰ صندلی در پردیس سینمایی سیتی سنتر، زیر ۵۰ صندلی فروش اتفاق افتاده است. استان اصفهان حدود ۳۰ سینما با ۵۳ سالن و ۱۳ هزار صندلی دارد

مدیر پردیس سینمایی اصفهان گفت: در ماه‌های اخیر در حالی که فعالیت‌های تفریحی مردم کاسته شده است، سالن‌های سینما دراین منطقه نسبت به یک سال اخیر با ریزش ۷۰ درصدی تماشاگر و مخاطب، افت سنگینی را تجربه می‌کند. محمد پناهی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کلیت فیلم‌های روی پرده مخاطب ندارد، افزود: گیشه سینما با فیلم‌های سه ماه قبل پیش رفته است؛ برخی از فیلم‌ها فروششان را کرده و به جایی رسیده بود که باید فیلم جدید جایگزین می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط به دلیل نبود استقبال مخاطبان، هیچ فیلمی نمی‌تواند تماشاگر را به سالن سینما بکشاند، یادآور شد: در حالی که فعالیت‌های تفریحی کم شده است هیچ تهیه کننده‌ای حاضر نیست فیلمش را روی پرده ببرد و جرات سرمایه گذاری ندارد.

پناهی نژاد گفت: ۲ فیلم کودک و کمدی هم اینک به فهرست فیلم‌های روی پرده اضافه شده‌اند اما از طرفی این فیلم‌ها کشش مخاطب ندارند و از طرف دیگر تبلیغ فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های اجتماعی به طور تقریبی به صفررسیده است.

وی در توضیح بیشتر اظهار داشت: همه تهیه کننده‌ها می‌دانند تبلیغات صفر است و مردم به سمت سینما نمی‌آیند؛ در نتیجه هر فیلمی را هم برای نمایش بیاورند، با شکست مواجه خواهد شد. به خصوص اینکه همیشه گیشه سینماها با کمدی‌ها پیش می‌رود و فیلم‌های اجتماعی کم و بیش می‌توانند خودی نشان بدهند اما در شرایط کنونی، حوصله‌ای برای فیلم‌های کمدی وجود ندارد و دیدگاه ذهنی مردم هم به این سمت است که کار کمدی نبینند.

پناهی نژاد با اشاره به اینکه مخاطبان سینما نسبت به یک سال آخر همه گیری کرونا هم افت زیادی داشته است، افزود: بعد از آنکه محدودیت‌های کرونا تمام شد، مردم بعد از مدت‌ها وارد سینماها شدند و استقبال کردند اما در این شرایط خانواده‌ها فقط به خاطر بچه‌ها و دیدن فیلم کودک مجبور می‌شوند به سینما بیایند اما برای قشر اصلی که مخاطب سینما محسوب می‌شدند، حوصله‌ای باقی نمانده است.

وی یادآور شد: اگر نمایش فیلمی در شرایط عادی اتفاق بیفتد، نسبت به اسم فیلم و موضوعی که دارد، حدود ۱۰ برابر نسبت به امروز فروش داشته باشد. به همین دلیل تهیه کننده که نفر اول این چرخه است، شکست سنگینی از نظر مالی خواهد خورد و باید گفت در این شرایط وارد کردن فیلم جدید منطقی نیست.

مدیر پردیس سینمایی اصفهان با بیان اینکه خسارت‌ها و حجم کاهش مخاطبان سینما در کل کشور قابل توجه است، گفت: هنوز مشخص نیست که تا چه اندازه متضرر شده‌ایم اما نسبت به دو ماه قبل که شرایط عادی بود، باید چیزی حدود ۸۰ تا ۹۰ درصدِ فروش را کم کنیم.

وی افزود: ما روزهایی را در این دو ماه پشت سر گذاشته‌ایم که در یک روز کامل با هزار و ۲۰۰ صندلی در پردیس سینمایی سیتی سنتر، زیر ۵۰ صندلی فروش اتفاق افتاده است. استان اصفهان حدود ۳۰ سینما با ۵۳ سالن و ۱۳ هزار صندلی دارد.