چرا یک ایرانی ثروت مند ترین فرد جهان نمی شود؟

فرزانه مستاجران افراد زیادی در ایران وجود دارند که اگر با یک حساب سر انگشتی اموالشان را محاسبه کنیم جز ثروت مند ترین  افراد جامعه ما هستند و با خود فکر میکنیم آیا پول دارتر از آنها نیز وجود دارد ؟ و یا چرا این افراد با وجود ثروت فراوان باز هم دست از مال […]

فرزانه مستاجران

افراد زیادی در ایران وجود دارند که اگر با یک حساب سر انگشتی اموالشان را محاسبه کنیم جز ثروت مند ترین  افراد جامعه ما هستند و با خود فکر میکنیم آیا پول دارتر از آنها نیز وجود دارد ؟ و یا چرا این افراد با وجود ثروت فراوان باز هم دست از مال اندوزی به طرق مختلف بر نمی دارند؟ حقیقت آنجاست که هر فردی با هر میزان ثروت دوست دارد در جایگاه بالاتری قرار گیرد و خود را همیشه با بالا دستی های خود مقایسه می کند . البته استثنا هم وجود دارد اما  غالب افراد تمایل دارند جایگاه خود را ارتقا دهند . همین امر باعث می شود مدام در حال مال اندوزی باشند و این تنها مختص مردمان ایران زمین نیست بلکه در سراسر جهان ثروتمندان همچنان در حال تلاش برای ثروت مند تر شدن هستند جز یک نفر که آن هم ثروتمند ترین فرد جهان است. در سال جاری جف بزوس با پشت سر گذاشتن ایلان ماسک به ثروتمندترین فرد دنیا تبدیل شد اما این مقام نیز به صورت لحظه ای بین چند نفر تغییر می کند و در چند ماه گذشته جف بزوس و ایلان ماسک چند بار توانسته اند آن را تصاحب کنند پس شاید بتوان گفت حتی اگر ثروت مند ترین فرد جهان هم باشید همچنان باید تلاش کنید.

در حالی که تعریف عده ای از ثروتمند بودن داشتن خانه و خودرو لوکس و یک حساب بانکی با مانده بالا است، برای قرار گرفتن در بین یک درصد جمعیت ثروتمند جهان باید خیلی بیشتر ثروت داشت. در سالی که گذشت  بسیاری از افراد در نتیجه کرونا شغل خود را از دست دادند و یا با کاهش شدید ثروت خود مواجه شدند، اما برخی از ثروتمندان ثروت خود را به میزان چشمگیری افزایش دادند.  تا پایان اکتبر ۲۰۲۰ تعداد افراد دارای ثروت یک میلیارد دلار و بالاتر در جهان ۲۱۸۹ نفر بوده که در مقایسه با جمعیت ۷.۸ میلیارد نفری جهان میزان خیلی کمی است. این افراد در مجموع بیش از ۴.۷ تریلیون دلار ثروت در اختیار دارند

سوال اینجاست که با چه میزان ثروت میتوان بین افراد ثروت مند جهان قرار گرفت و چرا ایرانیان بین این لیست جایگاهی ندارند؟ ثروتمندترین فرد حال حاضر جهان جف بزوس- مدیرعامل و بنیان گذار آمازون- با بیش از ۱۸۵ میلیارد دلار ثروت است. برای قرار گرفتن در بین ۵۰ ثروتمند نخست جهان باید حداقل ۲۸.۹ میلیارد دلار ثروت، ۱۰۰ ثروتمند نخست حداقل ۱۹.۳ میلیارد دلار ثروت و ۲۰۰ ثروتمند نخست جهان حداقل ۱۱.۴ میلیارد دلار ثروت داشت.   یعنی اگر قرار باشد یک ایرانی با جف بزوس رقابت کند باید حدود ۴ کادریلیون پول داشته باشد که البته کادریلیون بعد از تریلیون است و با گوش ما نا آشناست. به همین دلیل با اوضاع داخلی و اقتصادی کشور ما بعید است یک ایرانی در سالهای آتی بتواند با او رقابت کند . اما از آنجایی که آرزو بر جوانان  عیب نیست برخی افراد همچنان با قدرت و بدون توقف در حال تاخت و تاز بر اموال دیگران  هستند و در تصاحب جان و مال مردم هیچ عبایی ندارند!

از آنجا که نمیتوان نمونه های داخلی را مثال زد باید به مثالی از یک نمونه اجنبی و بی دین بسنده کرد! در گزارشی که توسط موسسه هورون منتشر شده آمده است در سال گذشته از هر دو فرد تازه میلیارد شده، یک نفر چینی بوده است. سال قبل در مجموع ۱۰۵۸ چینی یک میلیارد دلار و بالاتر ثروت داشته اند و این نتایج نشان می دهد چینی ها از ویروس کرونا که مدتهاست به طرز عجیبی در کشورشان ریشه کن شده بیشترین سود را برده اند. از این داستان چه نتیجه ای به غیر از سو استفاده چینی ها از شرایط خود ساخته و تحمیل کننده به جهان میتوان گرفت؟ ثروت مند شدن به چه قیمتی؟