چرا باید مراقب میزان کلسترول و آلزایمر باشیم؛

پریسا جمدی: سطح بالای کلسترول بد یا سطح پایین کلسترول خوب می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. سطح کلسترول ممکن است با حافظه مرتبط باشد. طبق تحقیقات انجام شده آلزایمر با سطح پایین لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) کلسترول خوب، و سطوح بالای تری گلیسیرید و لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL)، «کلسترول بد» […]

پریسا جمدی: سطح بالای کلسترول بد یا سطح پایین کلسترول خوب می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. سطح کلسترول ممکن است با حافظه مرتبط باشد. طبق تحقیقات انجام شده آلزایمر با سطح پایین لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) کلسترول خوب، و سطوح بالای تری گلیسیرید و لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL)، «کلسترول بد» مرتبط است. محققان معتقدند این نوع آلزایمر ممکن است بعدها منجر به زوال عقل شود.

طبق مطالعات انجام شده، بین سطح کلسترول بالا و پایین و آزایمر رابطه‌ای وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده ممکن است ارتباطی بین سطح کلسترول و آلزایمر وجود داشته باشد.

این اولین باری نیست که محققان رابطه‌ای بین سطح کلسترول و مشکلات حافظه پیدا می‌کنند. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۲ انجام شد، زنانی که سطح کلسترول بد بالایی داشتند بیشتر دچار اختلالات شناختی از جمله آلزایمر بودند. ۴ سال بعد دوباره تحقیقی روی افرادی که کلسترول بد خود را کاهش داده بودند انجام شد، و محققان به این نتیجه رسیدند که احتمال ابتلا به آلزایمر در این افراد کاهش یافته است.

در سال ۲۰۰۴ تحقیقی انجام شد که در نتیجه آن افراد میانسالی که رژیم غذایی با کلسترول بالا یا چربی اشباع شده مصرف می‌کردند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلاتی همچون آلزایمر بودند. همچنین این تحقیق نشان داد که مصرف ماهی و روغن ماهی باعث کاهش خطر ابتلا به اختلالات مغزی می‌شود، ماهی به عنوان غذای مغز شناخته می‌شود.

کلسترول چگونه حافظه و عملکرد شناختی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ پاسخ دقیق به این سؤال یک معما باقی می‌ماند. محققان براین باورند که کلسترول خوب ممکن است حافظه را به روش‌های مختلفی بهبود بخشد. کلسترول خوب دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد. همچنین ممکن است کلسترول خوب از تشکیل آمیلوئید- بتا که در بافت مغزی بیماران آلزایمری تشکیل می‌شود، جلوگیری کند.

طی تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۱ ‘اینطور به نظر می‌رسد که کلسترول با تولید آمیلوئید (که در بیماری آلزایمری رخ می‌دهد) مرتبط است.

محققان همچنان در حال تحقیق و بررسی راجع به رابطه بین سطح کلسترول و آلزایمر هستند، اما اگر نگران سطح کلسترول خود هستید، اقدامات زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

به گفته انجمن قلب آمریکا، ورزش منظم و اجتناب از دود سیگار می‌تواند به حفظ کلسترول در سطح متوسط کمک کند. داروهای کاهش کلسترول همچنین می‌توانند به حفظ تعادل کلسترول کمک کنند.

Source: https://www.verywellhealth.com/memory-loss-and-your-cholesterol-3860832