چاه‌های غیر مجاز نابودگران اصلی منابع آب زیر زمینی

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی اصفهان، در سال ۹۵ فقط ۲ درصد از مساحت این استان با فرونشست زمین درگیر بود، درحالی‌که بر اساس نتایج آخرین مطالعات، اکنون حدود ۱۰ هزار کیلومترمربع یعنی ۱۰ درصد از مساحت اصفهان، در شرایط خطرناک فرونشست قرارگرفته است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: حفر چاه‌های غیر مجاز با توجه به خشکسالی‌های پیاپی در این استان، یکی از اصلی‌ترین عامل نابودی منابع زیرزمینی است که برخورد با این پدیده به صورت جدی پیگیری می‌شود.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هشت هزار و ۸۷۰ حلقه چاه غیرمجاز در این استان، در ۱۵ سال گذشته پر و مسدود شده و نیز ۱۸ هزار پروانه بهره برداری چاه کشاورزی نیز تا سال گذشته اصلاح و تعدیل شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها اظهار داشت: در مجموع بیش از ۹ هزار کنتور هوشمند آب و برق و ابزار اندازه گیری هوشمند تا سال ۱۴۰۱ بر روی چاه‌ها نصب شده است.

وی با بیان اینکه تعیین عمق سقف کف شکنی چاه‌ها در ۱۷ دشت استان اصفهان انجام شده است، اضافه کرد: بیش از ۵۳ گروه گشت و بازرسی از آب منطقه‌ای بطور مرتب کار بررسی دشت‌های استان را انجام می‌دهند و با تخلفات برخورد می‌کنند.

شیشه فروش با اشاره به توقیف چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز در استان اصفهان افزود: سال گذشته ۷۰۰ دستگاه حفاری غیر مجاز در این استان شناسایی و با متخلفان برخورد و اقداماتی در راستای ساماندهی دستگاه‌های حفاری انجام شد.

وی با اشاره به انجام اقدامات لازم در راستای کاهش اثرات فرونشست در استان تاکید کرد: طرح‌های الگوی کشت، تعادل بخشی و کنترل برداشت‌ها در استان به‌خوبی انجام شده و نیاز است که وزارت نیرو بطور ویژه طرح احیای زاینده‌رود را که تدوین شده را اجرا کند و برای دائمی شدن جریان آب رودخانه و تأمین آب و جلوگیری از فرونشست زمین به این استان کمک کند.

به گزارش ایرنا، اصفهان باسابقه زیاد و شدید موارد متعدد فرونشست، امروز استانی با وضعیت قرمز است که وضعیت آن از هشدار گذشته و به بحران تبدیل‌شده است.

کارشناسان، خشکسالی طولانی‌مدت، برداشت بی‌رویه آب از سُفره‌های زیرزمینی و همچنین حذف جریان آب رودخانه زاینده‌رود از دل شهر، را از عواملی می‌دانند که باعث وقوع و شدت گرفتن فرونشست زمین در این شهر شده است.

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان زمین‌شناسی اصفهان، در سال ۹۵ فقط ۲ درصد از مساحت این استان با فرونشست زمین درگیر بود، درحالی‌که بر اساس نتایج آخرین مطالعات، اکنون حدود ۱۰ هزار کیلومترمربع یعنی ۱۰ درصد از مساحت اصفهان، در شرایط خطرناک فرونشست قرارگرفته است.