پیوست محیط‌ زیستی رینگ چهارم ترافیکی اصفهان درحال تایید نهایی است

این پروژه که در کلانشهرهای کشور بی‌سابقه است به کاهش آلودگی هوا ، روان‌سازی ترافیکی و کاهش زمان سفرهای درون‌شهری کمک می‌کند

سحر فاضلیان : معاون عمران شهری شهرداری اصفهان گفت: رینگ چهارم ترافیکی کلانشهر اصفهان مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان را دارد و پیوست محیط‌زیستی آن در حال تایید نهایی در سازمان محیط‌زیست کشور است.

اصغر کشاورز راد در نشست خبری که پیرامون حلقه چهارم ترافیکی کلانشهر اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: حلقه حفاظتی چهارم ترافیکی از سال ۱۳۹۲- ۱۳۹۳ مصوبه شورای برنامه ریزی استان را دارد و همان زمان پیوست محیط زیستی این پروژه انجام شده است اما برخی مراحل آن اکنون در سازمان محیط زیست کشور در حال تأیید نهایی است.وی رینگ چهارم ترافیکی اصفهان را با ۷۸ کیلومتر طول و ۷۵ متر عرض از پروژه‌های کلان و شاخص این شهر دانست و گفت: این پروژه که در کلانشهرهای کشور بی‌سابقه است به کاهش آلودگی هوا، روان‌سازی ترافیکی و کاهش زمان سفرهای درون‌شهری کمک می‌کند.‌

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در خصوص توجه به زیبایی‌های بصری و فضای سبز در رینگ چهارم ترافیکی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این پروژه در حریم شهر است و ۷۵ متر عرض دارد از هر دو سمت پروژه ۵۰ متر حریم برای فضای سبز در نظر گرفته شده است.

کشاورز راد با اشاره به اینکه در رینگ چهارم ۳۶ تقاطع و پل احداث شده و ۴۸ کیلومتر از آن در محدوده و حریم شهر اصفهان و مابقی آن در سایر شهرهای اطراف اصفهان قرار گرفته است، افزود: تلاش می‌کنیم که کیلومتر صفر تا چهار را تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری برسد و از کیلومتر چهار تا هشت نیز در حال اجرا است اما پس از کیلومتر هشت که به دولت آباد می‌رسد بر عهده شهرداری اصفهان نیست.
وی ابراز داشت: در محدوده کیلومتر صفر تا چهار رینگ چهارم در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان بیشترین تعداد منازل و مغازه وجود دارد و آزادسازی آن کار بسیار دشواری بوده که البته با همت مدیریت منطقه ۱۵ و معاونت مالی اقتصادی شهرداری روند آزادسازی این محدوده درحال انجام است.
به گفته معاون عمران شهری شهرداری اصفهان برای آزادسازی کیلومتر صفر تا چهار رینگ چهارم حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و برای اجرای پروژه در آن یکهزار میلیارد تومان هزینه شده است و این بخش طی ۲ ماه آینده تکمیل می‌شود.

کشاورز راد با اشاره به اینکه این پروژه حد فاصل پل رودخانه تا تقاطع اشکاوند و تقاطع غیرهمسطح روشن دشت تا پل سردار سلیمانی باید آزادسازی شود، ادامه داد: آزادسازی و اجرای عملیات در این پروژه به ۲ هزار میلیارد بودجه نیاز دارد و در صورت تأمین منابع مالی پیش‌بینی می‌شود تا اواسط سال ۱۴۰۴ این محور را تا سپاهان شهر تکمیل کنیم.
وی درخصوص معضل فرونشست در این پروژه گفت: عملیات اجرایی در هر قسمت توسط مشاور پروژه و با توجه به وضعیت فرونشست انجام می‌شود اما فرونشست مسأله‌ای فرا استانی و فرا شهری است و باید در سطح کلان برای آن چاره اندیشی شود.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در ادامه با بیان اینکه بودجه شهرداری اصفهان در سال جاری به‌جز سازمان‌ها بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان است که ۷۰ درصد از آن به پروژه‌های سرمایه‌ای اختصاص یافته است، اظهار داشت: اجرای حدود چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از آن نیز برعهده سازمان عمران شهری است.
به گفته وی در هشت ماهه نخست امسال ۲۲۰ پروژه عمرانی با ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار به مرحله انعقاد قرارداد رسید در حالی که در مدت زمان مشابه در سال ۹۹ بالغ بر ۱۴۴ پروژه، در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۴ پروژه و در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۱۱ پروژه به انعقاد قرارداد منجر شد.

کشاورز راد خاطرنشان کرد: پروژه شهدای ورزشکار با ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار و تقاطع دکتر آشتیانی با ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار از پروژه‌های شاخص شهر بودند که در سال جاری بهره‌برداری شدند.
وی با بیان اینکه برای مرمت و آسفالت حفره‌های تأسیسات شهری در معابر اصلی و فرعی محدودیت بودجه داریم، تصریح کرد: طبق برآوردی که داشتیم برای اجرای خدمات زیرساختی در سراسر شهر طی یک سال بالغ بر سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما تاکنون به تناسب بودجه‌ای که در اختیار بوده این اتفاق افتاده است‌.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در هشت ماهه سال جاری ۲۱۰ هزار تن آسفالت‌ریزی در سطح معابر اصلی و فرعی شهر انجام شده است، گفت: تلاش می‌کنیم از انواع آسفالت به روش‌های نوین و با هماهنگی‌شرکت‌های دانش بنیان‌ها استفاده کنیم که کمترین هزینه و بهترین استفاده را شاهد باشیم.

کشاورز راد به اهمیت نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی و نظافت پل‌ها، تقاطع‌های غیرهمسطح و پله‌های مکانیزه در شهر اشاره و خاطرنشان کرد: حدود ۱۵۰ تقاطع غیر هم سطح و پل در سطح شهر اصفهان وجود دارد که شهرداری از آنها نگهداری می‌کند و اینها دائم در حال سرویس دهی به شهروندان هستند و نمی‌توان آنها را متوقف کرد و بسیاری از عملیات مرمت و نگهداری در شب انجام می‌شود.‌ وی با بیان اینکه نگهداری ۲۵ پارکینگ و ۲۶ پل مکانیزه در سطح شهر توسط شهرداری اصفهان انجام می‌شود، اظهار داشت: سال گذشته که ۱۱ پل مکانیزه را به شهرداری اصفهان تحویل دادند بیش از ۴۰ درصد این پل‌ها خاموش بودند که اکنون خاموشی در این ۱۱ پل کاهش یافته است.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: ۱۵ پل مکانیزه دیگر نیز به تازگی از شرکت خصوصی گرفته و تحویل شهرداری اصفهان شده است که تأسیسات این تعداد پل در حال اورهال (تعمیرات) است و با توجه به اینکه قطعات این‌ها وارداتی است و به دلیل تحریم دیر به دستمان می‌رسد تا پایان سال این ۱۵ پل مکانیزه تعمیر خواهد شد.
به گفته کشاورز راد در شهر و تأسیسات شهری شهرداری اصفهان ۸۱ آسانسور وجود دارد که استانداردسازی ۵۰ درصد از آنها تاکنون انجام شده و مابقی در دست اجرا است. اینها را حدود ۵۰ درصد انجام شده است و مابقی در حال اجرا است.