پیشگویان بورس، رمالان مدرن

فرزانه مستاجران در هفته جاری شاخص بورس اندکی صعود کرد و امید های دوباره ای را در بین طرفداران و سرمایه گذاران آن روشن کرد . البته بر طبق آمار میزان سرمایه گذاری مردم در بورس کاهش یافته و به سوی پس انداز در بانکها روانه شده است اما این سرمایه های سرگردان هر لحضه […]

فرزانه مستاجران

در هفته جاری شاخص بورس اندکی صعود کرد و امید های دوباره ای را در بین طرفداران و سرمایه گذاران آن روشن کرد . البته بر طبق آمار میزان سرمایه گذاری مردم در بورس کاهش یافته و به سوی پس انداز در بانکها روانه شده است اما این سرمایه های سرگردان هر لحضه امکان ورود به بازار های مختلف از جمله بورس را دارد و تنها لازم است چراغ سبزی از سوی بازار مذکور روشن شود. آیا در سال جاری این چراغ سبز از سوی بورس روشن خواهد ماند یا سرمایه گذاران این بازار همچنان سرگردان هستند؟

کارشناسان عوامل مختلفی را در روند بورس در سال جاری دخیل می دانند عواملی هم چون بودجه تورمی و میزان تورم میتوانند آینده بورس ایران را مشخص کنند. همچنین عوامل سیاسی که بستگی به مذاکرات هسته ای و تحریم های علیه ایران دارند.  گفته می شود اگر اوراق سلف نفتی به صورت گسترده در بودجه سال آینده به تصویب برسد، شرایط خوبی در بازار  سرمایه نخواهیم داشت و در کوتاه مدت هم جلوی تورم گرفته می‌شود زیرا، نرخ ضمنی این اوراق بسیار بالا است اما در بلند مدت تورم برمی‌گردد و اتفاقات ناگواری خواهد داشت. اگر اوراق سلف نفتی نباشد و به منابع نفتی دسترسی داشته باشیم و این منابع وارد بازار  شود، قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند که در پی این امر سودآوری شرکت‌ها کم می‌شود . دولت قصد دارد  قیمت ارز را به ۱۵ هزار تومان برساند و اگر تحریم‌ها برداشته شود، دولت می‌تواند نرخ ارز را به زیر ۱۵ هزار تومان  هم برساند. قیمت اوراق سلف نفتی به نرخ دلار بستگی دارد که ممکن است صعودی و سود بالایی داشته باشد اما برای کشور و بورس بسیار مضر خواهد بود.

اما  در صورتی که تحریم‌ها کج دار مریز برداشته شود و نفت فروخته شود اما منابع نفتی دسترسی نباشد، منابع ارزی در داخل توزیع نمی‌شود و شرایط به سمتی می‌رود که به بهانه درآمدهای نفتی از پایه پولی استقراض می‌شود و در این شرایط در نیمه دوم سال آینده شرایط تورمی گسترده خواهیم داشت و بدین ترتیب بازار سرمایه در این زمان به دوران مثبت برمی‌گردد.

هرچند با این شرایط سرمایه گذاران بورس ، سود خواهند کرد اما با وجود گسترده شدن تورم رفاه عمومی جامعه کاهش خواهد یافت. در اقتصاد هنگامی که نرخ رشد شاخص قیمت‌ها تک رقمی شود، اصطلاحاً تورم ملایم یا خزنده نامیده می‌شود. تورم هر چقدر پایین‌تر باشد از لحاظ ذهنی بر تصمیمات اقتصادی عموم افراد جامعه تاثیراتی دارد که از طریق اثرگذاری بر انتظارات آینده فرد، او را به اِعمال واکنشی متناسب وامی‌دارد. تورم از جمله پدیده‌هایی است که می‌تواند آثار و تبعاتی مثبت و منفی به دنبال داشته باشد و مهم‌ترین اثر آن توزیعی است به نحوی که به نفع گروه‌های پردرآمد و به ضرر گروه‌های فقیر و کم‌درآمد و حقوق‌بگیر است. به عبارت دیگر تورم به افراد دارای درآمدهای پولی ثابت، ضرر می‌زند و از قدرت خرید آنان می‌کاهد و در مقابل، به نفع اغلب کسانی تمام می‌شود که درآمدهای پولی متغیر دارند

آنچه لازم است در این بازه همه مردم بدانند غیر قابل پیش بینی بودن بورس در آینده است زیرا هنوز هیچ کدام از سیاست های داخلی ایران برای قیمت گذاری دلار و همچنین سیاست های خارجی در قبال ایران مشخص نیست که هر کدام از آنها میتواند تاثیرات زیادی بر روند بورس بگذارند . پس بهتر است گول تبلیغات بیهوده افراد فعال در فضای مجازی را نخورید و بدانید هر کس به طور قطعی آینده بورس را پیش بینی می کند دروغ گویی بیش نیست این افراد خودشان هم باور ندارند که در اینده چه اتفاقی می افتد و تنها برای  کسب در آمد دست به چنین پیش گویی هایی میزنند پس بهتر است همه تخم مرغهایتان را در یک سبد نگذارید و اندکی با دقت بیشتر اقدام به سرمایه گذاری کنید تا در آینده متضرر نشوید.