پیام استاندار محترم اصفهان به مناسبت روز جهانی استاندارد

بسمه تعالی ۲۳ مهرماه به نام روز جهانی استاندارد نامگذاری شده که توجه به این مقوله بیانگر توجه به یک مسئله ملی و فرا ملی است بگونه ای که هر اندازه در مسیر توسعه و پیشرفت استان و تولید خدمات و کالا به لحاظ کیفی به سمت استاندارد حرکت کنیم یقینا موفقیت بیشتر و بهتری […]

بسمه تعالی
۲۳ مهرماه به نام روز جهانی استاندارد نامگذاری شده که توجه به این مقوله بیانگر توجه به یک مسئله ملی و فرا ملی است بگونه ای که هر اندازه در مسیر توسعه و پیشرفت استان و تولید خدمات و کالا به لحاظ کیفی به سمت استاندارد حرکت کنیم یقینا موفقیت بیشتر و بهتری نصیب کشور و استان خواهد شد.پروردگار عالم، منابع طبیعی اعم از پوشش گیاهی، آب‌وخاک را ودیعه‌ای برای انسان قرار داد تا او با تدبیر و درایت از آن‌ها بهره‌برداری منطقی نماید. حکمت خداوند در آفرینش زمین و آسمان به‌گونه‌ای است که حیات و تداوم نسل بشر به حیات و ممات این منابع طبیعی گره‌خورده است.
کاهش تأثیرات انسانی بر منابع طبیعی و زمین، نیازمند اراده سیاسی، اقدامات متمرکز و ابزارهای مناسب است و استانداردهای ملی و بین‌المللی یکی از این ابزارها هستند.
استانداردها، همه جوانب صرفه‌جویی انرژی، کیفیت آب‌وهوا را شامل می‌شوند و پروتکل‌ها و روش‌های اندازه‌گیری صحه‌گذاری شده را وضع می‌کنند. استفاده گسترده از استانداردها، تبعات منفی تولید و فرآیندهای صنعتی را کاهش داده، استفاده مجدد از منابع محدود را فراهم نموده و بازدهی انرژی را ارتقا می‌بخشد. با همین رویکرد همگانی بوده است که شعار روز جهانی استاندارد در سال ۲۰۲۰ “حفاظت از زمین با استانداردها” در نظر گرفته‌شده است.
استانداردها نه‌تنها بازارها را می‌گشاید، بلکه حفاظت از محیط‌زیست، ایمنی، امنیت روانی، سلامت و دستیابی به اطلاعات و دانش را نیز به ارمغان می‌آورد، جهان بدون استاندارد، به‌سرعت متوقف خواهد شد و صدها هزار سیستم مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات، از سیستم‌های‌ دولتی و بانکی گرفته تا مراقبت‌های‌ بهداشتی، نظارت ترافیک هوایی، خدمات اورژانس، کمک‌رسانی حوادث غیرمترقبه و حتی دیپلماسی بین‌المللی، مختل و ازکارافتاده خواهد شد. استانداردهای بهداشتی و ایمنی حتی می‌تواند دستیابی به راهکارهای مقابله با اپیدمی کرونا که بحران فعلی جهانی است را تحقق بخشد.
استانداردهای ملی و بین‌المللی به‌عنوان ابزاری برای ارتقاء سطح کیفیت تولید، نقش اساسی و تأثیرگذاری در تقویت موتور اقتصاد کشور و در نتیجه افزایش و جهش تولید ایفا می‌نمایند.
البته با عنایت به آن‍چه در ابتدا بیان شد، تولیداتی باید مورد حمایت قرار گیرند که با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، حداقل صدمه و زیان را به زمین وارد کنند.
ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی استاندارد به مدیریت و کارکنان استاندارد اصفهان و تشکر از زحمات ایشان در عرصه استانداردسازی کالاها و خدمات، از درگاه خداوند متعال خواهان توفیق روزافزون برای این عزیزان هستم.
امید است که همواره بتوانند با ایفای نقش نظارتی بر حسن اجرای استانداردها، در مسیر خدمت‌رسانی به شهروندان فهیم استان اصفهان گام بردارند.
                                                                                                         عباس رضایی
                                                                                  استاندار اصفهان و رئیس شورای استاندارد استان