پورشه به جای پراید!

فرزانه مستاجران کرونا در تمامی ارکان اقتصادی جهان تاثیر گذار بوده است و بیم آن می رود که با ادامه این روند کشورهایی که بیشتر درگیرکرونا شده اند با شکست اقتصادی نیز رو به رو شوند. تولید خودرو ،یکی از بخش هایی است  که به شدت در جهان مورد تنش واقع شده تا جایی که […]

فرزانه مستاجران

کرونا در تمامی ارکان اقتصادی جهان تاثیر گذار بوده است و بیم آن می رود که با ادامه این روند کشورهایی که بیشتر درگیرکرونا شده اند با شکست اقتصادی نیز رو به رو شوند. تولید خودرو ،یکی از بخش هایی است  که به شدت در جهان مورد تنش واقع شده تا جایی که فروش خودرو در اتحادیه اروپا در ماه مارس ۲۰۲۰ با  یک رکورد بی‌سابقه بالغ بر ۵۰ درصد کاهش یافت.

اما بازار خودروی ایران طبق سنوات گذشته متفاوت از جهان است و در زمانی که تمامی شرکت های تولید خودروی جهان با کاهش قیمت ناشی از کم بود فروش رو به رو شده اند در کشور ما ثبت نام خودرو به سختی انجام می شود و با وجود افزایش قیمت های پیا پی خودروهای داخلی ، باز هم تولید کنندگان خبر از افزایش قیمت ۴۰ درصدی داده اند. امروز قرار است  سومین جلسه رسمی ستاد تنظیم بازار برای تعیین قیمت خودرو برگزار و برای چندمین بار موضوع قیمت‌گذاری خودرو در سال جدید مورد بررسی قرار گیرد. با وجود اینکه نزدیک به دو ماه از آغاز  سال جدید می‌گذرد اما دو نشست پیشین کمیته خودرو برای تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری و ارائه به ستاد تنظیم بازار همچنان بی‌نتیجه مانده است. این اختلاف نظر حاضران در دو جلسه گذشته این کمیته منجر به بلاتکلیف ماندن قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی شده است. این در حالی است که شنیده می‌شود خودروسازان رشد ۴۰ درصدی قیمت محصولات را برای سال جاری خواستار شده‌اند.

خودرو سازان معروف و پر طرفدار در روزهای آتی بیم ورشکستگی را با خود به یدک میکشند. از جمله خودروسازانی که در سومین ماه در سال جاری میلادی با کاهش تاریخی و بی‌سابقه در میزان فروش خود در کشورهای اروپایی مواجه شده‌اند، می توان به شرکت فیات کرایسلر اشاره کرد که فروش برند خودروهای فیات، جیپ و آلفارومئو در مارس ۲۰۲۰ میلادی با ۷۶.۶ درصد کاهش به ۲۲ هزار و ۷۰ دستگاه رسیده است. هم چنین  گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه، فولکس واگن و رنو که به ترتیب با کاهشی ۶۸.۱ درصدی، ۶۸.۸۱۶ درصدی و ۶۴.۷ درصدی روبرو شده اند.  حتی شرکت خودروسازی پورشه آلمان از کاهش ۵ درصدی میزان فروش خود در سه ماهه نخست سال جاری میلادی تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا خبر داده اما پراید هم چنان در حال تاخت و تاز در جاده های ایران و در اقتصاد نحیف کشورمان است. این شرکت ( پورشه) بر این باور است که اعلام قرنطینه، تعطیلی کارخانه ها، فروشگاه ها و نمایشگاه های خودرو و اعمال محدودیت های سختگیرانه از سوی دولت کشورهای مختلف در بحران کرونا موجب شده است که میزان فروش خودروهای لوکس و اسپرت آن نسبت به سه ماهه منتهی به مارس سال ۲۰۱۹ کاهش قابل توجهی را تجربه کنند. هر چند جایگزینی پراید با پورشه بیشتر به یک مزاح و یا یک آرزوی محال شباهت دارد اما ای کاش می شد تولید داخل را آن چنان قوی کرد که ایرانیان دیگر چنین آرزویی در دل نداشته باشند. البته گزینه ی دیگری را هم میتوان بررسی کرد و آن هم واردات خودرو ها بدون هیچ گونه حق گمرک است . مسلما با این کار ریشه تولید داخلی خودرو برای همیشه خشک خواهد شد اما با اوضاع به وجود آمده و سو استفاده دو خودرو ساز داخلی در آینده نه تنها کیفیت این محصولات رشد نخواهد کرد بلکه هیچ گونه امکان رقابتی نیز نخواهد داشت و خواه نا خواه باید شاهد تعطیلی این شرکت ها باشیم.