پزشکان عمومی در صدر جدول پزشکان متخلف اصفهان

در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۲۱ پرونده قصور پزشکی بررسی شد که ۷۸ مورد آن منجر به محکومیت پزشکان و کادر درمان شده و در ۱۴۳ مورد نیز پزشکان و کادر درمان تبرئه شدند

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: براساس آمار پزشکی قانونی استان بیشترین موارد شکایت از پزشکان مربوط به پزشکان عمومی بوده که اقدام به درمان زیبایی می‌کردند و پس از آن جراحی زنان- زایمان و جراحی ارتوپدی قرار دارد.

منصور فیروزبخت، در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه حدود ۱۰۰ درصد نظریات پزشکی قانونی استان توسط مراجع قضائی منجر به صدور رأی می‌شود، اظهار کرد: پزشکان در پزشکی قانونی باوجود سختی کار و فضای فیزیکی نامساعدی که دارند هر ساله جزو رتبه برتر پزشکی قانونی در حوزه گواهی نویسی کشور قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به محدودیت نیروی کار، افزود: چالش کمبود نیروی انسانی به‌خصوص نیروی پزشک از دیگر مشکلات پزشکی قانونی استان است و ما در استان به‌شدت دچار کمبود نیرو هستیم، بطوری که شهرستان‌های نطنز، نائین و سمیرم بدون پزشک هستند و پزشک این سه از مرکز استان بصورت مأمور تأمین می‌شود. ‌

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با اعلام اینکه پزشکی قانونی استان اصفهان ۳۷۲ پست در چارت سازمانی دارد که از این تعداد ۱۷۲ پست خالی است، گفت: هرساله آزمون استخدامی برگزار خواهد شد، اما با عدم تمایل شرکت‌کنندگان و پزشکان مواجه خواهیم شد، چراکه با وجود محدودیت‌های مالی و امکاناتی پزشکان علاقه‌ای به همکاری با پزشک قانونی ندارند.

وی در ادامه در تشریح اقدامات انجام شده این اداره، توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ نمونه‌گیری از ۲ هزار و ۱۸۸ متهم انجام و ۲ هزار و ۲۵۳ پروفایل ژنی از متهمان در بانک هویت ژنتیکی استخراج شد. همچنین در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۳۵ هزار و ۱۶۲ پرونده معاینات بالینی به ثبت رسید که این تعداد پرونده نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۱.۲ درصدی داشته است.

فیروزبخت از افزایش ۳.۳ درصد معاینات اجساد در سال گذشته خبر داد و گفت: این معاینات چهار هزار و ۱۴۸ مورد بود که استان اصفهان در بخش معاینات بالینی پس از تهران و خراسان رضوی در رتبه سوم و در زمینه معاینات اجساد در ردیف چهارم کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و ۶۳۴ پرونده در سال گذشته در کمیسیون‌های پزشکی قانونی بررسی و به نتیجه رسیده که این آمار ۲۳.۳ درصد نسبت به ۱۴۰۰ رشد داشته، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۲۱ پرونده قصور پزشکی بررسی شد که ۷۸ مورد آن منجر به محکومیت پزشکان و کادر درمان شده و در ۱۴۳ مورد نیز پزشکان و کادر درمان تبرئه شدند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان ادامه داد: البته پرونده‌های قصور پزشکی هم در پزشکی قانونی و هم در سازمان نظام پزشکی بررسی می‌شود و براساس آمار پزشکی قانونی استان بیشترین موارد شکایت از پزشکان مربوط به پزشکان عمومی بوده که اقدام به درمان زیبایی می‌کردند و پس از آن جراحی زنان- زایمان و جراحی ارتوپدی قرار داشتند.

وی از کاهش ۳ درصدی پرونده‌های آزمایشگاهی نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در سال گذشته ۹ هزار و ۵۹۲ پرونده آزمایشگاهی شامل سم‌شناسی و آسیب‌شناسی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت، اما رشد ۱۲.۶ درصدی تصادفات منجر به فوت در استان طی سال ۱۴۰۱ آمار قابل توجهی است، که سال گذشته یک هزار و ۱۵۳ فوت ناشی از تصادف در استان اصفهان اتفاق افتاده که از این تعداد ۴۰۹ مورد مربوط به مسیر داخل شهر و ۷۱۲ نفر مربوط به جاده‌های برون شهری بودند.